הועדה לענייני רכבת במועצת רשות הנמלים והרכבות אישרה הרחבת החניונים בתחנות הרכבת

הועדה לענייני רכבת במועצת רשות הנמלים והרכבות , בראשות גד יעקבי, החליטה בדיון שקיימה בסוף השבוע לקדם את הרחבת שירותי החנייה בחניוני הרכבת, בהם הביקוש לשירותי חניה עולה על ההיצע. בשלב הראשון יבחן הנושא במסגרת פיילוט שיכלול 3 תחנות רכבת –


00:00 ,13.05.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
הועדה לענייני רכבת במועצת רשות הנמלים והרכבות , בראשות גד יעקבי, החליטה בדיון שקיימה בסוף השבוע לקדם את הרחבת שירותי החנייה בחניוני הרכבת, בהם הביקוש לשירותי חניה עולה על ההיצע. בשלב הראשון יבחן הנושא במסגרת פיילוט שיכלול 3 תחנות רכבת – רחובות, בנימינה ובית יהושוע בהן יורחבו החניונים. הועדה אישרה לרכבת ישראל לגבות תשלום עבור חניה בתחנות רכבת בהן תוגדל קיבולת החניה, כאשר כל רווחי הרכבת ממתן שירות חניה ייועדו לקרן תחזוקה ופיתוח חניוני הרכבת בעתיד. המלצות הועדה יובאו לאישור מועצת רשות הנמלים והרכבות.

בפני הועדה הונחו המלצות שגיבשה רכבת ישראל שעיקרן- הגדלת ניצולת הקרקע והגדלת קיבולת החניה בתחנות רכבת בהן הביקוש לשירותי חניה עולה על ההיצע. זאת, באמצעות בניית חניונים מבונים. בתחנות בינוניות וגדולות המאופיינות במצוקת קרקע , בהן צפוי ביקוש עודף לשירותי חניה, תבחן הקמת חניון לגובה , מבוסס על קונסטרוקציות ברזל. כיום, לא בכל תחנות רכבת קיים חניון. הבעלות על חניונים קיימים מגוונת. בתחנות בהן החניון בבעלות הרכבת לא ניגבת תמורה בגין שירותי החניה. בחניונים פרטיים נגבה תשלום עבור החניה.

סקר שערכה רכבת ישראל בדצמבר 2001 לבחינת הביקוש לחניה, אשר הוצג בפני הועדה, בחן את נושא גביית תשלום עבור חניה בחניוני הרכבת . הסקר הקיף 670 נוסעי רכבת בעלי רכב פרטי שהם קהל היעד לביקוש חניה. מתוכם כ- 50% נוהגים להגיע ברכבם הפרטי לתחנת הרכבת, קרוב למחציתם הינם נוסעים מתמידים (3-5פעמים בשבוע) . מן המימצאים עולה שכ – 81% מהנוסעים המגיעים לרכבת, והינם נוסעים מתמידים, טענו שקיים קושי במציאת חניה. עוד עולה מהסקר שכ- 57% מהנשאלים היו מוכנים לשלם עבור חניה, ממוצע של 9 ש"ח לחניה יומית. בקרב בעלי הרכב הפרטי שמגיעים עם רכבם לרכבת שיעור המוכנות לשלם עבור חנייה היה גבוה מהממוצע ועמד על 62% .