הוכפלה ההשקעה המתוכננת בקו הרכבת לאילת ; תגיע ליותר מ-6 מיליארד שקל

סלילת הקו לא תוקצבה בתוכנית החומש של הרכבת. הרכבת הראשונה עתידה לפעול ב-2009


00:00 ,14.04.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

קו הרכבת לאילת צפוי לעלות בין 6 ל-7 מיליארד שקל - פי שניים מהערכות המוקדמות, כך נודע ל-TheMarker. לאחרונה הוגשה למשרדי האוצר והתחבורה חוות דעת מתוקנת של חברה אמריקאית, על פיה הקמת מסילת הברזל תעלה כפליים מהסכום המתוכנן. עיקר השינוי במחיר נזקף לעובדה שהתכנון כעת הוא למסילה כפולה בתוואי ולא למסילה אחת, כפי שתוכנן במקור.

שרי האוצר והתחבורה, בנימין נתניהו ומאיר שטרית, מעוניינים לקדם את קו הרכבת. שטרית ונתניהו אמרו, לא פעם, כי גם אם הקו לאילת, כפרויקט בודד, אינו כלכלי, הרי שהתרומה שלו מבחינה מאקרו כלכלית חשובה. "הקו לאילת יפתח את כל הנגב והמרחקים בין מרכז לפריפריה ייעלמו", אמר השבוע השר שטרית.

מנגד, מקורות בענף התחבורה טוענים כי הקו לאילת הוא טעות גדולה. גורמים מקצועיים סבורים כי "התוכנית ספגה שוב ושוב ביקורת של אנשי מקצוע וקשה להאמין שכולם טעו".

רעיון הקו לאילת הועלה לראשונה כבר ב-74' על ידי ראש הממשלה דאז, גולדה מאיר. שמונה פעמים אישרה אותה הממשלה, אבל מסיבות שונות הפרויקט לא מומש. בשנה שעברה הודיעו שרי האוצר והתחבורה על תחילת שלב התכנון שיבוצע על ידי הסקטור הפרטי בשיטת BOT - שבה היזם בונה, מתחזק ומתפעל את הנכס ומחזיר אותו בתום תקופה שנקבעה מראש למדינה.

ההערכה היא כי גם אם הפרויקט יבוצע על ידי הסקטור הפרטי, עדיין יידרש מימון ממשלתי בצורת מענק הקמה בהיקף של 50% בפרויקטים קטנים עד 80% בפרויקטים גדולים.

בתוכנית החומש של רכבת ישראל, שהיקפה 20 מיליארד שקל, הוקצו לתכנון הפרויקט כמה מאות מיליוני שקלים. סלילת הקו לא תוקצבה בתוכנית החומש של הרכבת. הכוונה היא שהרכבת הראשונה תצפור בכניסה לאילת ב-2009.

השאיפה של המתכננים היא שהרכבת בקו לאילת תחבר את נמל אשדוד לנמל אילת כדי להתחרות בהעברת המטענים בתעלת סואץ. לדברי המבקרים, עלויות השינוע, הפריקה והטעינה כיום כפולות מעלויות ההובלה בתעלת סואץ. יותר מכך, לטענתם, גם השינוי המבני בנמלים, שיוזיל על פי הערכות את העלויות, לא יהפוך את האלטרנטיווה היבשתית לכדאית.

באחרונה הורו ברשות הנמלים, להכין תוכנית חדשה להקמת מסוף מטענים בנמל אילת בהשקעה של 250 מיליון שקל.