הוגשה עתירה מנהלית נגד הרכבת המסרבת למסור מידע על מכרזים

ארגון המהנדסים והאדריכלים העצמאיים בישראל הגיש לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, עתירה מנהלית נגד רכבת ישראל על סירובה להעמיד לרשות הארגון מידע, בכל הנוגע למסירת עבודות תכנון ופיקוח שהיא מזמינה.


00:00 ,18.05.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
ארגון המהנדסים והאדריכלים העצמאיים בישראל הגיש לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, עתירה מנהלית נגד רכבת ישראל על סירובה להעמיד לרשות הארגון מידע, בכל הנוגע למסירת עבודות תכנון ופיקוח שהיא מזמינה.

העותרים, שפנו באמצעות משרד עורכי הדין הרצוג ,פוקס, נאמן ושות' מבקשים מבית המשפט להורות לרכבת ישראל להעמיד לרשותם מידע הקשור להתקשרויות במכרזים עם מתכננים, מנהלי פרוייקטים וקבלנים, בכל הנוגע למסירת עבודות תכנון ופיקוח לקווים שונים של הרכבת. העותרים קובעים בעתירתם, כי הם עושים זאת כארגון וולונטרי, אשר בראש מעייניו דאגה לרמת מקצועות התכנון בתחום המשרדים העצמאיים של מהנדסים ואדריכלים.

יו"ר ארגון המהנדסים והאדריכלים העצמאיים, המהנדס אלדד ספיבק אומר, כי התביעה כלפי הרכבת מתבססת על חוק חופש המידע התשנ"ח 1998, המחייב את רכבת ישראל בהיותה גוף ציבורי, למסור מידע לכל אזרח הפונה לבקשו גם אם אין לו עניין אישי במידע, ובלי שיצטרך לנמק את הסיבות לפנייתו.

בארגון דוחים אחת לאחת את טענות רכבת ישראל, המסרבת סירוב גורף, להעמיד את המידע לרשות העותרים.

ספיבק אומר, כי בניגוד לעמדת הרכבת הטוענת כי הנושא כפוף לדיני המכרזים השוללים עיון במסמכים, למי שאינם בגדר משתתף במכרז, מתבססת העתירה של הארגון על חוק חופש המידע ולמרות כל זאת מסרבת הרכבת לספק את המידע. הארגון גם דוחה את טענת הרכבת כי מדובר בסודות מסחריים. החוק מחייב לפרט במדויק איזה מידע הוא סודי ולא להסתפק בקביעה גורפת.

לפי השיטה המקובלת ברכבת כיום, ההצעות למכרזים שהיא מקבלת ממתכננים נבחנות על בסיס מדד משולב של 50% איכות ו- 50% מחיר. בארגון המהנדסים והאדריכלים העצמאיים דורשים שינוי בשיטה זו, בהתבסס על המלצות הארגון הבינלאומי של מהנדסים ואדריכלים FIDIC, לפיו הצעות במכרז יישקלו על איכות וניסיון של המציע.

כן מצוטטים בעתירה סיכומי דו"ח ועדת זיילר, שהוקמה כידוע בעקבות אסון ורסאי. הדו"ח קובע, בין השאר, שהלהט של מזמיני העבודות לחסוך בהוצאות הפך להיות, פעמים רבות, גולם הקם על יוצרו. אמנם נחסכו פרוטות בשכר התכנון אולם הורדת הרמה עקב כך גרמה נזקים פי כמה מהתכנון.

לעותרים הגיעו תלונות שלפי שיטת הרכבת אין הקפדה על איכות וכי פרטי המכרזים מוסתרים מעיני הציבור. לכן מבקשים העותרים מבית המשפט להורות לרכבת למסור להם את המידע שבקשו כדי שיוכלו לפעול לתיקון שיטת המכרזים הקיימת.