תוקם ועדת משנה לפיקוח על פרויקט הרכבת הקלה

בישיבה שקיימה ועדת הכלכלה אמר שר התחבורה ישראל כץ כי עיריית תל אביב צריכה לתת הנחות בארנונה לבעלי עסקים


10:36 ,01.07.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לתחבורה ציבורית תוקם בשבוע הבא ותעקוב מקרוב אחר התקדמות פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן. כך הודיע יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת ח"כ איתן כבל, בישיבה מיוחדת שקיימה הוועדה לבחינת הפרויקט.

 

בפתח הדיון ביקש כבל סקירה על ההיערכות לקראת תחילת העבודות במרכז תל אביב וההתמודדות עם ההשפעות שיהיו לעבודות על הציבור ועל בעלי העסקים.

 

שר התחבורה, הבטיחות בדרכים והמודיעין ישראל כץ אמר כי ההבדל בין הנחת אבן פינה חמש או שש פעמים לבין המצב כיום הוא שיש כבר עבודות בשטח. הוא הוסיף כי הוא לא מקל ראש בהשפעה על הציבור, התעשייה ובעלי העסקים, ואמר: "כלקח מירושלים, עיריית תל אביב צריכה לתת הנחות בארנונה לבעלי העסקים. אני לוקח על עצמי להביא את האישורים ממשרד הפנים".

 

כבל הבהיר כי הוועדה תתייצב בעניין זה לצד כץ ותיתן לו גיבוי. השר כץ דחה את ההאשמות על בזבוז של מיליארדים בפרויקט ואמר כי הדבר היחיד שהשתנה הוא האומדנים, אך במכרזים שפורסמו עד כה לא היו חריגות. עוד ציין כץ כי הפרויקט יוצר עבודה רבה לחברות ישראליות. הוא הוסיף, כי הפרויקט מהווה גם הזדמנות למעבר לשימוש בתחבורה הציבורית: "המעמד הבינוני מדיר את רגליו מהתחבורה הציבורית והמפתח יהיה בקידום נתיבי תחבורה ציבורית".

 

מנכ"ל נת"ע יהודה בר און אמר כי העבודות יחלו ב-2 באוגוסט, מאחר שבאוגוסט יש קיטון דרמטי בנפחי התנועה. הוא ציין כי בתחילה הסדרי התנועה יהיו קשים, אך הם ילכו וישתפרו במהלך שלוש השנים הבאות. הוא ציין כי עם תחילת העבודות יהיו 3,500 מקומות חניה בחניונים מהם יצאו שאטלים בחינם, כעבור כחודשיים יתווספו עוד 500 מקומות חניה ובעוד כשמונה חודשים יהיו בסך הכל 8,000 מקומות חניה בחניוני חנה וסע. בר און ציין כי התקיימו מפגשים עם בעלי העסקים ונת"ע תאפשר לכל בעלי העסקים גיבוי לוגיסטי לפריקה וטעינה באופן רציף. "אין סיבה שבאוקטובר 2021 הרכבת לא תיסע", אמר.

 

ח"כ תמר זנדברג: "הפרויקט מהווה הזדמנות פז בשנים הקרובות לעבור למטרופולין שיהיה מבוסס על תחבורה ציבורית, כי לא תהיה דרך אחרת להתנייע". עם זאת, היא ציינה כי כדי שזה יקרה, צריך שהשאטלים המובטחים, האכיפה בנת"צים ועוד אכן יקרו.

 

ח"כ קארין אלהרר קראה לוודא שההסדרים החדשים יונגשו גם לבעלי מוגבלויות.

 

ח"כ דב חנין, שצפוי לעמוד בראש ועדת המשנה לתחבורה הציבורית, אמר כי צריך לעשות הכל שהעסקים הקטנים לא יתמוטטו. הוא הוסיף כי חייבים להוסיף הרבה יותר נת"צים, ואמר כי לא נרכשו מספיק אוטובוסים חדשים. עוד ציין חנין כי מספר מקומות החניה לא מספיק וקרא להרחיב את חניון הנתיב המהיר: "כדי לבצע מהפכה גדולה ולגרום לאנשים להשאיר את האוטו בבית, אני מציע לשקול לאפשר גם את החניה בחינם".

 

ח"כ יואל חסון אמר כי צריך לעשות הכל למנוע קריסת בעלי עסקים.

 

סגנית ראש עיריית תל אביב מיטל להבי קראה לקדם את תיקון החקיקה שיאפשר סמכויות אכיפה לרשויות המקומיות. היא הסבירה כי העירייה יכולה לבצע אכיפה באמצעות מצלמות, שתהיה הרבה יותר אפקטיבית משוטר שעוצר את התנועה וגורם לעומסים. עוד קראה להבי לדאוג ליידע את הציבור, שלדבריה לא מבין את הסדרי התנועה החדשים.

 

מנכ"ל לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל (לה"ב), מוטי שפירא, אמר כי הפתרון לבעלי העסקים הוא לא בארנונה, וקרא לשלב כוחות של האוצר ורשות המסים ולמצוא פתרונות דומים לאלה שניתנים כמו במבצעים צבאיים כדוגמת "צוק איתן" ו"עמוד ענן".

 

סגן ראש עיריית נתניה אלי דלל אמר כי צריך לנצל את ההזדמנות לסלול שבילי אופנים מנתניה ועד אשדוד. הוא הוסיף כי לתל אביב נכנסים לפחות 240 אלף כלי רכב ביום, ואמר כי 8,000 חניות זה רק פסיק קטן. הוא קרא "ליצור עשרות אלפי חניות אחרת הפקק יגיע עד נתניה".

 

כבל סיכם ואמר כי בשבוע הבא בכוונתו להביא לאישור הקמת ועדת משנה לתחבורה ציבורית, בראשה יעמוד חנין, שתלווה מקרוב את פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן. כבל הבהיר כי ועדת המשנה תהייה הזרוע הארוכה שלו ושל הוועדה בטיפול בנושא, אותו הגדיר כ"פרויקט לאומי שכולם צריכים להתייחס אליו ככזה".