מכרז ראשון בפרויקט חישמול הרכבת

נחתם הסכם בין רכבת ישראל לבין החברה הלאומית לדרכים. היום יתפרסם המכרז המוקדם, הכולל הסבה לחשמל של 420 ק"מ של מערכת הכבלים העילית


00:00 ,15.10.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

פרויקט חישמול הרכבת יוצא לדרך. חברת רכבת ישראל והחברה הלאומית לדרכים חתמו אתמול (א') על הסכם לשיתוף פעולה בביצוע פרויקט חישמול מערך המסילות הארצי של הרכבת. היום (ב') אמורה הרכבת לפרסם את המכרז המוקדם (PQ) של פרויקט החישמול, שנועד לבחון את עמידת המציעים בתנאי הסף הפיננסיים של הפרויקט. המכרז למיון המוקדם כולל הסבה לחשמל של 420 ק"מ של מערכת הכבלים העילית, לרבות עמודים וכבלים, הקמת 14 תחנות השנאה ומערכת השליטה והבקרה.

בשבועות האחרונים דיונים בין חברת הרכבת לחברה הלאומית לדרכים, במטרה לגבש דרכים לשיתוף פעולה, שיאפשרו לנצל את היתרונות והיכולות הניהוליות של הגופים בקידום פרויקט חישמול הרכבת.

ההסכם נחתם בלשכת שר התחבורה ישראל כץ, לאחר ששתי החברות הגיעו ביניהן להסכמות על חלוקת האחריות לביצוע התוכנית, כשהעיקרון המנחה הוא שבמקומות בהם מבצעת החברה הלאומית לדרכים פרויקטים של תשתיות מסילתיות, היא תבצע גם את החישמול שלהן.

לצורך האצת הפרויקט הוקמה ועדת היגוי המשותפת לשני הגופים בראשות מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי.

על פי ההסכם, החברה הלאומית לדרכים תהיה אחראית על ביצוע תשתיות החשמל של שני פרויקטים מרכזיים: פרויקט מסילות השרון (כביש 531) ופרויקט עכו- כרמיאל. רכבת ישראל תבצע הסבה לחשמל של הרשת הקיימת.

ההסכם קובע, כי החברה הלאומית לדרכים תעביר לידי הרכבת מקטעי עבודה שלמים וגמורים של שני הפרויקטים, בהתאם להנחיות ולמפרט של הרכבת. מקטעים אלה יכללו ביצוע מלא של תשתית המבנה התחתון והעליון של המסילות. המבנה התחתון כולל, בין השאר, הקמת גשרים ומנהרות, כשהמבנה העליון כולל הנחת מסילות, מערכת איתות ותקשורת וכן תשתיות לתפעול חשמלי של הרכבת.

במסגרת פרויקט החישמול יכלול פרויקט מסילות השרון הנחת מסילה כפולה מכפר סבא למסילת החוף, הקמת שתי תחנות נוסעים חדשות ברעננה, שדרוג תחנת הרצליה והכפלת מסילות החוף, בקטע שבין הרצליה לתל אביב.

פרויקט עכו- כרמיאל כולל הקמת מסילה כפולה באורך של 23 ק"מ, המתפצל מקו רכבת החוף. לאורך התוואי יוקמו שתי תחנות רכבת, בעמיהוד ובכניסה לכרמיאל. התוואי כולל גם מנהרות, גשרים והטיית נחלים.

כץ בירך על ההסכם וציין כי הסבת מערך הרכבות של רכבת ישראל לחשמל יאפשר לקצר את זמני הנסיעה באופן משמעותי ולהגדיל את קיבולת ותדירות הרכבות. לדבריו, רכבת חשמלית תגביר את בטיחות הנסיעה ברכבת ותצמצם את זיהום האוויר והרעש הנגרמים כתוצאה מהפעלה של קטרים המונעים באמצעות מנוע דיזל.

מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים אדריכל שי ברס ציין שהחברה ערוכה לבצע כל משימה שתתבקש, הן בתחום פיתוח רשת הכבישים והן בתחום פיתוח רשת מסילות הרכבת.

מנכ"ל רכבת ישראל בעז צפריר ציין כי לאחר שנים ארוכות של תכנון, יוצא לדרך פרויקט הסבת רשת הרכבות לחשמל. "זהו הפרויקט החשוב ביותר לחברת רכבת ישראל והוא צפוי להיות הבסיס לשיפור משמעותי בשירות שמספקת הרכבת – בהגדלת מהירות הנסיעה, בהגדלת תדירות הרכבות ובקיבולת הנוסעים. אנחנו נדע לשרת מספר גדול יותר של נוסעים בצורה טובה יותר".