מחר יפורסם המכרז להקמת מסילת רכבת בין עכו לכרמיאל

הפרויקט יכלול הקמת מסילת ברזל כפולה, באורך של 23 קילומטרים, שתעבור במקביל לתוואי כביש 85 מעכו לכרמיאל בעלות הנאמדת ב-2.8 מיליארד שקלים


00:00 ,16.03.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

כרמיאל עולה על הפסים. החברה הלאומית לדרכים (מע"צ לשעבר) תפרסם מחר (יום חמישי) את המכרז הראשון להקמת מסילת רכבת מעכו לכרמיאל. זאת לאחר ששר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, החליט לאמץ את חלופת הרכבת הכבדה, המהירה יותר בין עכו לכרמיאל.

במשרד התחבורה נמסר כי, מדובר בהקמת מסילת ברזל כפולה, באורך של 23 קילומטרים, שתעבור במקביל לתוואי כביש 85 מעכו לכרמיאל. עלות הפרויקט נאמדת ב-2.8 מיליארד שקלים. השר כץ מסר כי, לאורך התוואי יוקמו שתי תחנות רכבת, האחת באחיהוד והשניה בכניסה לכרמיאל. תוואי המסילה יכלול בין השאר מנהרות, גשרים והטיית נחלים.

עוד נמסר כי, המכרז הראשון להקמת מסילת הברזל בין עכו לכרמיאל שיתפרסם מחר כולל הכנת תוואי להנחת מסילת ברזל, באורך של 6.5 קילומטרים בין נעמן במערב לצומת יאסיף במזרח. עוד כולל המכרז הקמת שני גשרים מעל נחל נעמן ונחל חילזון והטייתו של אפיק הנחל לאורך כ-900 מטרים וכן הגבהת כביש מס' 4 לאורך 1.2 קילומטרים מעל המסילות המתוכננות.

השר כץ ציין כי, במקביל להקמת מסילת הברזל בין עכו לכרמיאל, מקדם משרדו את תכנון קו הרכבת עד לקריית שמונה, שיאפשר נסיעה ישירה ומהירה מתל אביב לקריית שמונה בתוך זמן קצר.

מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, האדריכל שי ברס ציין כי, בקרוב מתוכננים להתפרסם מכרזים נוספים, הכוללים כריית מנהרות, הנחת מסילות ובניית תחנות רכבת בכרמיאל ובאחיהוד. "מסילת הרכבת מעכו לכרמיאל מתוכננת למהירות תוכן של 160 קמ"ש. הקמתה צפויה להסתיים בעוד כחמש שנים", הוסיף ברס.

עוד ציינו במשרד התחבורה כי, ההחלטה להמשיך את קו הרכבת לצפון הארץ מבוצעת במסגרת פרויקט חישמול הרכבת שנחשב לאחד המיזמים המרכזיים של משרד התחבורה ורכבת ישראל, שיתרום בין השאר להפחתה משמעותית של זיהום האוויר ומפלס הרעש של הרכבות.

השר כץ הדגיש כי, בכוונתו להשלים במהירות את הקמת מסילת הרכבת לצפון הארץ שתקצר משמעותית את זמני ההגעה למרכז הארץ. "מסילת הרכבת מעכו לכרמיאל היא חלק מפרויקט 'נתיבי ישראל' שנועד לקרב את הפריפריה למרכז הארץ באמצעות רשת כבישים מהירים ומסילות ברזל", אמר כץ.

יו"ר החברה הלאומית לדרכים, מיכה גולדמן מסר כי, הפרויקט משתלב במדיניות פיזור האוכלוסין של הממשלה. "החלטת הממשלה להעברת הטיפול בקווי הרכבת בעמק ובגליל לאחריות החברה הלאומית לדרכים מעידה על יכולותיה ומקצועיותה של החברה שפעלה עד כה בתחום הכבישים, ואנו גאים להביא את בשורת הרכבות לגליל ולעמק", אמר גולדמן.

החברה הלאומית לדרכים תפרסם מחר בנוסף את המכרז השני לחידוש רכבת העמק בין חיפה לבית שאן, הכולל מסילת ברזל באורך של 7.5 קילומטרים, מתוך 60 הקילומטרים במתוכננים. מדובר בקטע מסילה בין תחנות הרכבת העתידיות כפר יהושע וכפר ברוך. העבודות כוללות הכנת התוואי, הקמת גשרים חקלאיים וגשר מעל נחל נהלל.

נזכיר כי, לפני כשבועיים פירסמו משרד התחבורה והחברה הלאומית לדרכים את המכרז הראשון להקמת מסילת ברזל שתחבר בין חיפה לגשר שייח' חוסיין (נהר הירדן) שבעמק בית שאן, שתתחבר בעתיד לאירביד שבירדן.

שר התחבורה ציין כי, מדובר בבשורה גדולה לתושבי הצפון והגליל. לדבריו, הקמת קו הרכבת לכרמיאל והמשכו בעתיד עד קריית שמונה תוביל לשוויון הזדמנויות, הרחבת אפשרויות המגורים והתעסוקה של תושבי הפריפריה ותעלה את ערך הנדל"ן בישובים הסמוכים לתוואי הרכבת.

חיבור הערים לרשת המסילות הארצית יקצר משמעותית את זמן ההגעה למרכז הארץ ויעלה משמעותית את ערך הנדל"ן של הערים והישובים שבתוואי הרכבת. "מדובר במהפכה של ממש שתעלה את ערך הנדל"ן של ישובים אלה ותרחיב את אפשרויות המגורים והתעסוקה של התושבים", הוסיף כץ.