ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה דיון מיוחד לנוכח הדיווחים על ליקויים בהקמת המנהרות בקו הרכבת המהיר ירושלים-תל אביב, לאחר סיור שערכה במנהרות בשבוע שעבר. הדיון התקיים ביוזמת היו"ר ח"כ איתן כבל, שציין כי הוועדה לא באה להכריע במחלוקת בין הרכבת לחברת שפיר, אלא תובעת בדיקה חיצונית בלתי תלויה ולא רק של המנהרה שרצפתה התבקעה. "נדרוש לדעת שמדובר בכשל נקודתי ולוודא שכל המנהרות האחרות תקינות", הבהיר.
ח"כ עליזה לביא: "הבנתי שזה כשל מתמשך, שהרכבת ידעה עליו כבר לפני ארבע שנים", אמרה, "הרכבת התעלמה מחוות דעת והחליטה לחסוך בבטון ובמקום דיפון של מטר, החליטה על דיפון של 20 ס"מ, חרף ההתראות שזה לא יחזיק בלחצי המים". לביא ביקשה לדעת "מה ההשלכות של האירוע, או הפשלה, או החיסכון הזה במנהרות שצריכות לשרוד 120 שנה וקורסות כבר עכשיו".
ח"כ ישראל אייכלר שאל איך אפשר להבטיח שלא יהיה לחץ מים מכיוון תקרת המנהרות שעלולה להביא לקריסת התקרה.
ח"כ עיסאווי פריג': "בסיור ראינו מנהרה אחת מתוך 46 מנהרות מקשרות, ויש 11 מנהרות עם סדרים שעומדות בפני אותה בעיה". הוא הוסיף כי אם עלות התיקון היא רק מיליון שקל, מדוע חולטו ערבויות של 30 מיליון שקל והאם יש בכירים ברכבת שמאיימים על החברה המבצעת ש"הם יראו למה מה זה במכרזים הבאים".
מנכ"ל הרכבת בעז צפריר אמר כי מי שקובע את התכנון זה המזמין והמזמין זו הרכבת, ואם יש כשלים המתכנן חייב לפתור אותם. באשר לחילוט הערבויות אמר כי אין שום קשר בין זה לבין התיקון: "החילוט נובע מכך שהחברה המבצעת איחרה במשך שנה תמימה ממועד המסירה".
ראש מינהלת הקו המהיר לירושלים ברכבת דרור סופרו אמר כי הסדקים שהתגלו ב-11 המנהרות המקשרות במעקב והוסיף: "אנחנו לא חושבים שהתופעה כמו במנהרה 24 תתרחש שוב".
המהנדס הראשי של חברת שפיר אבי פנטורין אמר כי החברה התריעה מיד עם קבלת התוכניות: "ראיתם את הכוחנות של הרכבת, שמחלטת ערבות עוד לפני הבירור, וכך היה גם תוך כדי הביצוע. ביצענו את התוכניות למרות שחברה חיצונית סברה שהן לא טובות. המשכנו לבצע את זה בהנחיה חד משמעית של הרכבת, ולצערנו בסופו של דבר קרו כשלים במנהרות. מספר הכשלים במנהרות הוא יותר גדול, למעלה מ-50% מהמנהרות המקשרות סדוקות. לדעתנו הסדקים קונסטרוקטיבים, כאלה שמהווים כשל. למעלה מ-20% מהמנהרות המקשרות נוזלות. מנהרה מס 24 למעשה קרסה ובאחוז גדול מהקירות, לפי סקר שביצענו, יש עיוותים (דיפורמציות – תזוזות של המבנה)". הוא ציין כי להערכתו התיקון יעלה עשרות מיליוני שקל.
מנהל אגף בכיר רכבות במשרד התחבורה משה אמסלם אמר כי מגיע מומחה מהולנד לבצע בדיקה בלתי תלויה. הוא הוסיף כי כל המנהרות ייבדקו, ואמר כי השר הנחה אותו לבצע את הבדיקה תוך 60 יום והוא מעריך שיעמוד בלוח הזמנים.
כבל אמר: "אנחנו רוצים תשובות ברורות גם לגבי 11 המנהרות בהן התגלו סדקים, וכן דורשים שתתבצע בדיקה בכל המנהרות המקשרות בפרויקט. מיד לאחר שהדוח יונח בפני השר, נזמן ישיבה נוספת למעקב ונתבע תשובות ברורות לשאלות שעלו בסיור ובדיון היום".