חברת רכבת ישראל החלה בהליך איתור מנכ"ל לחברה הבת למסחר ופיתוח "פיתוח מתחמי רכבת ישראל בע"מ", שתעסוק במסחר ופיתוח מתחמי הרכבת.
חברת "'פיתוח מתחמי רכבת ישראל בע"מ" הוקמה ביולי 2014 בעקבות החלטת הממשלה. מטרת החברה היא למצות את הפוטנציאל הכלכלי הטמון בתחנות הרכבת ובמתחמים השונים שנמצאים לצידן ונמצאים בבעלות החברה. זאת, תוך שיפור השירות לנוסעים באמצעות הרחבת מעגל השירותים הקיימים בתחנות הרכבת כמקובל בעולם.
והיה והחברה הבת תוכל לממש את הפוטנציאל, צפויות הכנסות רכבת ישראל לגדול משמעותית ולהביא להפחתת היקפי התמיכה הממשלתית. הרווחים מפעילות זו יופנו לפיתוח רכבת ישראל.
חברת הבת תפעל על בסיס כוח אדם צר, כ-10 עובדים בלבד, תהיה באחזקה מלאה (100%) של רכבת ישראל ובעלת יכולת ליצור שותפויות עם גורמים פרטיים רלוונטיים. בין השאר, משימותיה הן ליצור שותפויות עסקיות עם גורמים מהמגזר העסקי המתמחים בפיתוח נדל"ן מסחרי, קידום התוכנית בין חברת הרכבת לבין מינהל מקרקעי ישראל ("תכנון משותף"), הכוללת 30 פרויקטים בכל הארץ ולערוך ביצוע בדיקות היתכנות לכ-15 פרויקטים נוספים לפיתוח וייזום מסחרי עסקי.
בהתאם להסכם, במהלך העשור הקרוב תקדם החברה הבת את פיתוח המקרקעין בתחנות הרכבת השונות בהיקף כולל של כ-7 מיליון מ"ר, עם צפי הכנסות של כמיליארד וחצי שקל והכנסות שוטפות של כ-400 מיליון שקל בשנה.
מנכ"ל רכבת ישראל בעז צפריר, המשמש גם כיו"ר "פיתוח מתחמי רכבת ישראל בע"מ": "גיוס מנכ"ל והפעלת חברה בת לפיתוח ומסחר הינו צעד משמעותי לחברת רכבת ישראל ולמדינה. חברת הבת צפויה לבצע מהפך בתפיסת תחנות הרכבת, כפי שהן היום. היכולת של רכבת ישראל להגדיל את רווחיה השוטפים ממרכזי המסחר תאפשר לחברה לנתב את הרווחים בחזרה לטובת המשך פיתוח תשתיות הרכבת והשירות".