ועדת הכספים אישרה את הסכם העקרונות להפעלת הרכבת בשמונה השנים הקרובות

ההסכם מסדיר את פעילותה השוטפת של הרכבת, תוכניות הפיתוח ותשלומי הסובסידיה בהיקף של 11 מיליארד ו-695 מיליון שקל


14:16 ,29.04.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ג') את הסכם העקרונות שנחתם בין המדינה לרכבת ישראל, המסדיר את פעילותה השוטפת של הרכבת, תוכניות הפיתוח ותשלומי הסובסידיה לשמונה השנים הקרובות, בהיקף כולל של 11 מיליארד ו-695 מיליון שקל.

 

במסגרת ההסכם, מתחייבת הרכבת לפעול להגברת השימוש בתחבורה הציבורית, שיפור רמת השירות לנוסעים, הגברת רמת הבטיחות, פיתוח תשתיות, אימוץ טכנולוגיות חדשות והגברת השימוש ברכבת להובלת מטענים. כמו כן, כולל ההסכם הסדרה של מנגנוני הבקרה והדיווח על פעילות הרכבת.

 

ההסכם מסדיר את מחויבותה של החברה, בין השאר ביחס לתוכניות ההפעלה ופיתוח שיאושרו על ידי משרדי התחבורה והאוצר, וכן את הכללים וההוראות בדבר תשלום סובסידיה לחברה בגין פעילותה השוטפת להסעת נוסעים והובלת מטענים, וכן הוראות בדבר עמידה ביעדי שירות והפיצויים שיינתנו בשל אי עמידה ביעדים אלה.

 

הסכם המסגרת קובע כי הרכבת תגיש מידי שנה תוכניות שיפרטו את מערך הנסיעות של קווי הנוסעים ואת פעילות הפיתוח המתוכננת של החברה, בהתאם לפרויקטים המתוכננים. תוכניות ההפעלה והפיתוח של הרכבת יעודכנו מעת לעת ויהיו כפופות לאישור משרד התחבורה. נציגי הממשלה רשאים, בהתאם להסכם, להורות לחברה לצמצם או להרחיב את תוכנית ההפעלה או הפיתוח של הרכבת.

 

הסובסידיה להובלת נוסעים נקבעת בהתאם להפרש בין ההוצאות הרגילות של החברה, המחושבות בהתאם להסכם, לבין ההכנסות בפועל מנוסעים. כמו כן, ניתן לרכבת תמריץ להגדלת מספר הנוסעים. היקף ביצוע מזומן לפעילות הפיתוח בגין פרויקטים קיימים של חברת הרכבת עומד בשנים האחרונות על כשלושה מיליארד שקלים בשנה.

 

שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כץ ציין כי על פי ההסכם, חברת הרכבת תהיה רשאית לגייס עד שני מיליארד שקלים באמצעות הנפקת איגרות חוב, בהתאם לתנאים הקבועים בהסכם ובכפוף לאישור ההנפקה והתנאים שנקבעו על ידי משרדי התחבורה והאוצר.