"התנהלות הרכבת כוונה לזוכה יחיד במכרז"

את הדברים אמר יו"ר הוועדה לביקורת המדינה במהלך דיון שעסק ברכישת קרונות על ידי הרכבת. בתגובה מסר היועץ המשפטי של החברה שרק שתי חברות ניגשו למכרז ואחת נפסלה בתנאי הסף


00:00 ,11.12.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

הוועדה לביקורת המדינה דנה היום (ד') בדוח מבקר המדינה בנוגע לרכישת קרונות על ידי רכבת ישראל, לאחר שבהליך המכרז התגלו תקלות ושינויי פרטים.

יו"ר הוועדה ח"כ אמנון כהן (ש"ס), הדגיש ש"התנהלות הרכבת כוונה לזוכה יחיד במכרז. כאשר מדובר בתקציבי פיתוח תשתיות בסכומים כה אדירים, יש להקפיד על מנהל תקין, שקיפות, עמידה בנהלים ומכרז הוגן".

המשנה למנכ"ל מבקר המדינה צבי ורטיקובסקי הוסיף כי שינוי מכרז לאחר פתיחתו מהווה פגיעה בשוויון ההזדמנויות. לדבריו, המדינה לא גיבשנו תוכנית כוללת לרכישת ציוד בסך 1.26 מיליארד שקל והממשלה אישרה אותה, בלי לייעד כל סכום לתחום או ציוד מסוים. הוא הוסיף שהוא רואה ליקוי מהותי בחוסר הפיקוח של משרד התחבורה על הרכבת.

היועץ המשפטי של הרכבת ירון זפט הגיב לדברים ואמר כי למכרז המדובר ניגשו רק שתי חברות, ואחת מהן נפסלה כבר בתנאי הסף, מכיוון שהיתה בקשיים כלכליים, וכעבור שנה אכן פשטה את הרגל.

לדברי זפט, החברה שנותרה הגישה הצעה יקרה ומועד אספקה מאוחר לקרונות, אך התקנות והחוק מאפשרים לנהל משא ומתן עם הזוכה. זפט: "יכולנו לבטל את המכרז ולפרסם חדש. משמעות הדבר היתה להרחיק עוד יותר את מועד האספקה. ניהלנו משא ומתן ממושך במשך כמעט שנה עם החברה. כדי לקבל את המחיר הנמוך יותר ולקרב את מועד האספקה, נאלצנו להוריד את רף הדרישות. קיבלנו אותו מוצר, משופר ואיכותי, עם שינויים מסוימים, ובלי שהתפשרנו על מרכיבים בטיחותיים".

זפט טען כי איש מהמתמודדים על המכרז לא תקף את ההחלטות. היחידה שערערה עליה, אמר, היתה התנועה לאיכות השלטון, לאחר שגם משרד התחבורה אישר. בנוסף הוא ציין העובדה שעתירות כנגד ההחלטה נדחו, הן בבית המשפט העליון והן בבית המשפט לעניינים מנהליים.

משה אמסלם, המפקח מטעם משרד התחבורה על הרכבת, הוסיף כי הוכנה תוכנית עבודה לפיקוח בשנים הקרובות, ובה מפוקח ציוד נייד, ונקבעו הכללים לרכישתו. "התבחינים והמדדים בעניין הם אירופאיים", אמר, והבטיח כי המשרד ימשיך לפקח על בטיחות ורמת השירות ובמקביל יוכן חוק ותקנות שיסדירו את הפיקוח כחלק ממסקנות הדו"ח.

אמרה נציגת התנועה לאיכות השלטון עו"ד נילי אבן חן: "מדובר במכרז תפור. נשארה זוכה יחידה במכרז, כי החברה הסינית השלישית בגודלה בעולם לא יכלה לעמוד בדרישה אחת שהוכנסה למכרז - לספק קרונות לאירופה. פנייתנו לבית המשפט נועדה בכדי לחייב את גופי המדינה לבדוק מחדש את הסוגיה".