רכבת ישראל פרסמה אתמול (ד') את המכרז הבינלאומי לחישמול תשתית הרכבות בהיקף של 3 מיליארד שקל.
פרסום המכרז, הנחשב לאחד מפרויקטי התשתית הגדולים בישראל, התאפשר לאחר שוועדת המכרזים העליונה של רכבת ישראל אישרה את מסמכי המכרז להקמת תשתיות חישמול של הרכבת.
במכרז רשאיות להתמודד חמש חברות שזכו במכרז המוקדם (PQ) להנחת תשתית חשמל על מסילות הרכבת בישראל, לאחר שעברו את תנאי הסף. מדובר בחברות Alstom, CRPM, Elecnor, SEMI, ו- Siemens.
התוכנית כוללת הסבה לחשמל של 420 ק"מ של קווי מסילות קיימים ומתוכננים, הקמת תחנות השנאה וכן מערכות שליטה ובקרה, הנלוות לחישמול המסילה. הקווים הראשונים שיופעלו בחשמל הם הקו המהיר תל אביב-ירושלים וקו הרכבת עכו- כרמיאל המוקמים בימים אלה.
מערך הרכבות הבינעירוניות של רכבת ישראל מונע כיום באמצעות דיזל, בעוד שברוב מדינות העולם הרכבות הבינעירוניות מונעות יל ידי חשמל. בכוונת משרד התחבורה ורכבת ישראל להעביר את כל המערכות הרכבתיות להפעלה באמצעות קווי מתח גבוה, דבר הדורש החלפה הדרגתית של הציוד המיושן ושדרוג מערך הרכבות.
שר התחבורה ישראל כץ ציין כי פרויקט חישמול הרכבת, שעלותו נאמדת בכ-12 מיליארד שקל, (כולל רכש והסבת קטרים וקרונות), צפוי להגדיל באופן ניכר את מהירות הרכבות ותדירותן, ולהפחית באופן משמעותי את זיהום האוויר והרעש של הרכבות.
מנכ"ל רכבת ישראל בעז צפריר: "פרויקט הסבת רשת מסילות הרכבת לחשמל הוא ללא ספק אחד מהפרויקטים התשתיתיים והטכנולוגים המשמעותיים שמבצעת רכבת ישראל מאז היווסדה, והוא צפוי לשנות לחלוטין את פני החברה. הרכבות החשמליות הכרחיות לתוכנית הפיתוח של הרכבת, על מנת להכפיל את כמות הרכבות המופעלות ביממה ולספק שירות לכמות כפולה של לקוחות".