בטקס צנוע שנערך ביום ה' שעבר הוסמכה חברת רכבת ישראל על ידי מכון התקנים הישראלי כחברה העומדת בכל דרישות התקן הבינלאומי לניהול מערכת איכות ISO 9001.
במסגרת תהליך היערכות הרכבת נותחו תהליכי העבודה בחברה ונכתבו נהלי מערכת איכות חוצי ארגון, המחייבים את כל עובדי החברה ומנהליה. סמנכ"ל בטיחות, ביטחון ואיכות וסביבה אודי קפלנסקי הוביל את תהליך הסמכת החברה בתקן האיכות. התהליך נמשך כשנה והוא כולל את כל חטיבות החברה.
התקן לניהול איכות 9001 ISO הינו תקן שאומץ על ידי ארגונים במרחב הבינלאומי, ובמסגרתו חברות וארגונים הרוצים להבטיח רמת שירות נאותה, מטמיעים את דרישות ומעמידים עצמם לבדיקה חיצונית של גוף מוסמך, כדוגמת מכון התקנים הישראלי, אשר בוחן מחדש מדי שנה את היישום כל דרישות התקן. כאשר ארגון התקינה הבינלאומי ISO (International Organization for Standardization) אימץ את התקן כבסיס לניהול איכות, הוא שם במוקד את התייחסות אל הלקוחות של כל ארגון.
מערכת האיכות נבנתה על בסיס ארבעה עקרונות יסוד: אחריות ההנהלה, ניהול המשאבים, ניהול התהליכים, מדידה וניתוח נתונים ושיפור מתמיד.
בתחום אחריות ההנהלה נקבעה מדיניות לאיכות השרות שבמסגרתה הנהלת הרכבת התחייבה, בנוסף למדד הדיוק, גם להקפיד על שירות אדיב, שמירה על ניקיון הרכבת וסביבתה, לספק בטחון ובטיחות ועוד. מנהלי תחנות הנוסעים נדרשים לבצע בקרה שיטתית על הניקיון, הסדר הציבורי ויישום מלא של דרישות הביטחון בתחנה.
בתחום התהליכים הושם דגש על תהליכים הנוגעים ללקוח, החל מתכנון לוח זמני הנסיעות בקווים השונים, דרך פרסום ידידותי לציבור, הנגשת הרכבת לבעלי מוגבלויות ועוד.
על רקע פעילותה הנרחבת של רכבת ישראל בפעילות תכנון ופיתוח מובטח התיעוד ההנדסי של כל פרויקטי תשתיות הרכבת ותחנות, כמו גם פרויקטים הנדסיים אחרים ובכללם של פרויקט הקו המהיר לירושלים ותהליך חשמול הרכבת.
תחת העיקרון של מדידה ושיפור מתמיד, הוסדר מחדש מערך בקרת שביעות הרצון של ציבור הנוסעים ולקוחות והובלת המטענים. כמו כן, הוסדר תהליך הכיול התקופתי של כל ציוד הבדיקה ומכשירי המדידה ברכבת.
הסמכתה של הרכבת בתקן מחייבת מעתה ביצוע מבדקים תקופתיים ודיוני סקר הנהלה סדירים, באמצעותם נבדק באופן שיטתי סטאטוס איכות השירות ואיכות התפעול של הרכבת.
בתחום ניהול המשאבים, הוסדר מחדש תהליך ההסמכות של כל בעלי התפקידים השונים, כולל בקרה קפדנית על רענון הסמכות במועד.
מנכ"ל מכון התקנים דני גולדשטין: "אני מברך את רכבת ישראל על ההישגים שהיא הציגה בפנינו. התחייבותה של הנהלת הרכבת ליטול על עצמה את יישום כל דרישות התקן, ולעשות כן גם בעתיד, תבטיח את המשך פיתוחה של החברה ותבסס מתן שרות לנוסעים ולמובילי המטענים ברמת איכות שמקובלת במדינות המתקדמות בעולם".
מנכ"ל רכבת ישראל בעז צפריר: "המחויבות שלנו כלפי לקוחותינו למצוינות ולעמידה בסטנדרטים גבוהים של מקצועיות ואיכות מקבלת היום משנה תוקף, עם הסמכת החברה לתקן ה–ISO. השינוי הארגוני העמוק שהובלנו בשנים האחרונות, הכולל, בין השאר, העצמת המנהלים, שקיפות וניהול טוב יותר של תהליכים, כבר באים לידי ביטוי בתוצאות החברה ברמה התפעולית, הכספית וכמובן ברמת השירות שאנו מספקים למאות אלפי לקוחות פרטיים ועסקיים מידי יום".