היום (ב') הושקה תחילת עבודות הכרייה של מנהרת הרכבת בקו לירושלים.
מדובר במנהרת הרכבת הראשונה בישראל שתיכרה באמצעות מכונת כרייה (Tunnel Boring Machine, (TBM שהובאה במיוחד לצורך העבודה מחו"ל.
מכונת ה-TBM תיכרה את מנהרה מספר 1, מלטרון לשער הגיא, באורך של 3.6 ק"מ. בטקס ההשקה ציין שר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים ישראל כץ ששתי מכונות נוספות יופעלו בקרוב בצמד מנהרות, שייכרו מנחל יתלה ועד נחל לוז, הסמוך למבשרת ציון. אורך כל מנהרה יגיע ל-11.5 ק"מ והן יהיו מנהרות הרכבת הארוכות בישראל.
משקל כל מכונת קידוח הוא כ-1,800 טון, אורכה מגיע ליותר מעשרה מטרים, כמו גם קוטרה. לכל מכונת כרייה צמוד מסוע, המפנה את העפר שמוצא מתוך המנהרה אחורה. רכבות עבודה קטנות מעמיסות את כל הציוד והחומר הנדרש לדיפון המנהרה ומובילות אותו עד למקום הנדרש.
מכונת ה- TBM מתקדמת בקצב של כ-20 מטר ביום ופועלת 24 שעות ביממה. עלות כל מכונה נאמדת ב-100 מיליון שקל ועלות הציוד הנלווה מוערך ב-100 מיליון שקל נוספים.
כץ ציין כי פרויקט הרכבת המהירה בין תל אביב לירושלים, שעלותו נאמדת בכשבעה מיליארד שקלים, כולל הקמת מסילה כפולה באורך של 56 ק"מ, העוברת דרך נתב"ג ומודיעין, ותגיע עד הכניסה לירושלים בסמוך לבנייני האומה. זמן הנסיעה מתל אביב לירושלים יהיה 28 דקות בלבד.
על פי הצפי, בשנה הראשונה לפעילותה תפעיל הרכבת שלוש רכבות בשעה לכל כיוון בין תל אביב לירושלים בשעות השיא, ותבצע כארבע מיליון נסיעות בשנה. הנסיעה הראשונה של הרכבת המהירה אמורה להיחנך בשנת 2017.