ברוש לרה"מ: הכרז על השלמת המסילה מנחל צין לאילת כפרויקט בעל עדיפות לאומית

נשיא התאחדות התעשיינים טוען במכתב לרה"מ כי הפרטת נמל אילת ללא מסילת רכבת, תקטין משמעותית את הסכום שהמדינה תקבל במהלך ההפרטה, ותוביל למעשה את הרוכש למחשבה על 'ייבוש' הנמל


00:00 ,09.02.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא התאחדות התעשיינים טוען במכתב לרה"מ כי הפרטת נמל אילת ללא מסילת רכבת, תקטין משמעותית את הסכום שהמדינה תקבל במהלך ההפרטה, ותוביל למעשה את הרוכש למחשבה על 'ייבוש' הנמל
 
שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, תומך בכוונה לרשת את מדינת ישראל לאורכה ולרוחבה במסילות רכבת. "רישות המדינה ברכבות יקדם את נושא התחבורה בישראל, יוזיל עלויות הובלה לתעשייה ויוסיף אלפי מקומות עבודה - הן באופן ישיר במהלך הבנייה, יתמרץ הקמת מפעלים בפריפריה, ויאפשר לעובדים מהפריפריה להגיע ולהשתלב בעבודה במרכז הארץ", אומר ברוש.
 
ברוש אף פנה במכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בו קרא לראש הממשלה להכריז על פרויקט הרכבת לאילת כבעל עדיפות לאומית, ולהורות את כל הגורמים להגיש תכנית מיידית ליישום קו הרכבת לאילת. העתקים ממכתבו לרה"מ הופנו גם לשר התחבורה, ישראל כץ, מר בנימין בן אליעזר, שר התמ"ת, מר יובל שטייניץ, שר האוצר, מר יאיר חזן, יו"ר חברת נמל אילת וכן אל בכירי רכבת ישראל.
 
"על פי הנתונים שברשות התאחדות התעשיינים", כותב ברוש לנתניהו, "ניתן להעסיק בפרוייקט הרכבת לאילת כ-4,000 עובדים ישראלים במשך כ-3 שנים".
 
כמו כן, מציין ברוש כי בנייר העבודה שהוגש על ידי חברת MTG צוין כי העלות המשוערת של פרויקט השלמת מסילת הברזל מנחל צין לאילת היא כ-856 מיליון דולר – "סכום אשר להערכתנו כמחציתו הם פריטים שייוצרו בישראל".
 
"לא יתכן שכל מדינה באירופה, קטנה כגדולה, מרושתת ברכבות ומאפשרת הגעה ממקום למקום בזמן המינימלי הנדרש – ובמדינת ישראל הקטנה – בעיות התחבורה ובעיות החיבור בין המרכז לפריפריה – לא נפתרו במשך עשרות שנים".
 
יצוין כי כבר באוגוסט האחרון פנה ברוש לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בבקשה להשלים את קו הרכבת עד אילת.
 
ברוש מציין כי חשיבותו של השלמת קו הרכבת לאילת הינו בשל חשיבותו כפרויקט תשתית לאומית והן בשל ההפרטה הצפויה של נמל אילת. ברוש מציין עוד במכתבו לרה"מ כי "הפרטת נמל אילת ללא מסילת רכבת, תקטין משמעותית את הסכום שהמדינה תקבל במהלך ההפרטה, ותוביל למעשה את הרוכש למחשבה על 'ייבוש' הנמל, ושימוש בשטחי הנמל לצרכים אחרים (כנראה נדלנ"יים)".
 
ברוש ציין עוד במכתבו כי הקמת המסילה תאפשר ייעול והוזלה משמעותית של עלות ההובלה היבשתית. "המחיר הצפוי להובלה ברכבת יוזיל את העלויות ההובלה ב-  70% - 75% ויאפשרו ניצול נכון של נמל אילת המתוכנן להפרטה" כותב ברוש. "בנוסף, סחורות אשר יגיעו לנמל אילת ממרכז הארץ או מחו"ל באמצעות רכבות מטען, יחליפו את התנועה המסוכנת והמזהמת, באופן יחסי, של המשאיות ושל הרכבים הפרטיים בכבישי הערבה".
 
יצוין כי כיום כ-20% מהסחר של ישראל הוא עם אסיה, כשרובו ככולו בנמלי הים התיכון. סחר זה הוא הפוטנציאל לפיתוח נמל אילת והפיכתו לנמל משלים ואסטרטגי מבחינת הנמלים של מדינת ישראל.