הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) אישרה את תוואי מסילת הרכבת המזרחית, המתוכננת לקום במרכז הארץ במקביל למסילת החוף.
לאחר האישור יעבור הפרויקט לתכנון מפורט ולביצוע של חברת חוצה ישראל. על פי התכנון, יצאו מכרזים ראשונים בפרויקט באמצע 2013.
המסילה המזרחית תשתרע לאורך כ-65 ק"מ במזרח שפלת החוף. הקו אמור לכלול שבע תחנות חדשות - חדרה מזרח, אחיטוב, טייבה, טירה, כפר סבא צפון, אלעד, בנוסף לשתיים קיימות - ראש העין צפון וראש העין דרום, המיועדת להרחבה - ולאפשר נסיעה ממזרח חדרה ועד לנתב"ג ולוד מבלי להתחבר לקו החוף ולתחנות תל אביב. הרכבת אמורה לנסוע במהירות של עד 160 קמ"ש.
מטרת התוכנית הינה הקמת מערך מסילתי, שיחבר בין צפון הארץ ודרומה, תוך עקיפת גוש דן. המסילה תאפשר חיבור בין ארבעת המטרופולינים של המדינה ויצירת עורק תחבורה עיקרי לסחורות ולנוסעים.
התוכנית שאושרה מציעה התווייה של מסילת ברזל כפולה בקטע שמחדרה ועד תחנת רכבת ראש העין צפון; הוספת מסילה שנייה לאורך תוואי המסילה הקיימת, בין ראש העין ללוד, תוך שדרוג ושיפורים גיאומטריים.
המסילה המזרחית מהווה יעד אסטרטגי חשוב לרכבת, מכיוון שהיא תהווה קשר מסילתי בין נמלי אשדוד וחיפה לרכבות מטענים. הגדלת שינוע מטענים על גבי רכבות תוריד עשרות משאיות מכבישי הארץ ותביא להורדת עומסי התנועה, תאונות הדרכים וזיהום האוויר.
זאת ועוד, הסטת רכבות המטענים ממסילת החוף תאפשר את הגדלת תדירות רכבות הנוסעים ושיפור השירות לנוסעים בכל קווי קו החוף.
מנכ"ל רכבת ישראל בעז צפריר: "באמצעות מסילה זו ניתן יהיה להגדיל משמעותית את תדירות הרכבות היוצאות מהתחנות ברחבי הארץ ולהביא לגידול ניכר בהובלת מטענים".
שר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים ישראל כץ: "המסילה המזרחית תביא למהפך אסטרטגי ברשת המסילות הארצית ותיצור מערך מסילתי שיחבר בין צפון הארץ ודרומה, תוך עקיפת צוואר הבקבוק של מסילות הרכבת בפרוזדור איילון".