אושר תוואי הרכבת לאילת

ועדת שרים לענייני פנים ושירותים דחתה ערר שהגיש השר עמיר פרץ. בקרוב אמורות ממשלות ספרד, סין וצרפת, ששלחו לישראל נציגים לבדיקת התוואי, להגיש את הצעתן, הנוגעת לתוכנית להקמת הקו ומימון ארוך טווח


10:34 ,06.01.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת השרים לענייני פנים ושירותים דחתה אתמול (א') את הערר שהגיש השר להגנת הסביבה עמיר פרץ על הקמת מסילת הרכבת לאילת ובכך אושר סופית תוואי הרכבת.

 

ההצעה אושרה בוועדת השרים ברוב של 11 שרים מול שישה מתנגדים. לדברי שר התחבורה ישראל כץ, מדובר בבשורה חשובה, שתאפשר לקדם באופן משמעותי את קו הרכבת לאילת.

 

כץ ציין כי פרויקט הרכבת לאילת, כולל תוואי המסילה, אושר על ידי כל ועדות התכנון המקצועיות, בהן שותפים גם הארגונים הירוקים. לאחר שנשמעו כל הטענות, הן של התומכים והן של המסתייגים, הוחלט לאשר את המסילה בזכות התועלות הרבות שבהקמתה ובתפעולה.

 

לפני כשנה אישרה הממשלה הצעת ההחלטה שהוגשה על ידי כץ להקים מסילת ברזל כפולה, בקטע שבין באר שבע לאילת, באורך של 260 ק"מ, בתוואי שאושר על ידי המועצה הארצית לתכנון ולבנייה.

 

כץ ציין כי הרכבת תאפשר נסיעה מתל אביב לאילת תוך שעתיים בלבד, במהירות מרבית של עד 250 קמ"ש. לדבריו, קו הרכבת לאילת יושלם בתוך חמש שנים מיום אישור התוכניות הסטטוטורית. 

 

הקו המהיר לאילת מבוסס על מערך מחושמל ותואם את מאפייני תוכנית החישמול של הרכבת. הממשלה הציגה שלוש דרכים אפשריות לביצוע הקו: הסכם ממשלתי בין ישראל לממשלה אחרת; הקמת המיזם בשיתוף הסקטור הפרטי; או לחילופין הקמתו באמצעות מימון מתקציב המדינה. הממשלה צפויה להחליט בקרוב על החלופה המועדפת.

 

הרכבת לאילת תשמש להסעת נוסעים ומטענים כאחד, תהווה חיבור מסילתי בין הים האדום לים התיכון ותאפשר מעבר סחורות בין דרום-מזרח אסיה למערב אירופה. כמו כן, היא תאפשר לממש את מדיניות משרד התחבורה לקירוב הפריפריה למרכז הארץ, בהתאם לתוכנית נתיבי ישראל, שנועדה ליצור רשת כבישים ומסילות ברזל שיחברו את צפון הארץ ואת דרומה עם המרכז.

 

כץ: "הפרויקט יהווה בסיס מסילתי בין ים סוף לבין הים התיכון ובין נמל אילת לנמלי אשדוד וחיפה ויאפשר העברת מטענים למרחב אילת וממנו ברכבת, תוך ניצול יתרונות הרכבת במרחקים ארוכים, כשבמקביל הוא יביא להקטנת הגודש בכבישים כתוצאה מהפחתת תנועת המשאיות. על פי הנתונים, כל רכבת עשויה להפחית עד 600 כלי רכב שהיו עולים על הכביש לאילת או ממנה".

 

משרד התחבורה ניהל בשנה האחרונה מגעים עם מספר מדינות בעולם המגלות עניין בפרויקט, בהן גרמניה, צרפת, קוראיה, יפן, סין, ארצות הברית, איטליה, ספרד והודו. שלוש מתוכן - ספרד, סין וצרפת - שלחו לישראל צוותי עבודה מטעם ממשלותיהן ובקרוב אמורים אותם צוותים לגבש את הצעתם, שתכלול תוכנית להקמת הקו ומימון ארוך טווח של המיזם.

 

תוואי המסילה בקטע שבין צין ועד אילת כולל 63 גשרים באורך של כ-4.5 ק"מ. אורך המסילה בקו תל אביב-אילת הוא כ-350 ק"מ. התוואי כולל ארבעה מקטעי תכנון עיקרים: תל אביב-באר שבע, המתבסס על המסילה הקיימת והמשודרגת; באר שבע-דימונה, המחייב שדרוג והכפלת המסילה הקיימת; דימונה-חצבה, המחייב שדרוג המסילה הקיימת והכפלתה עד צין, והקמה מסילה מצין עד חצבה, הכוללת גם קטעי מינהור; חצבה–אילת, המחייב הקמת המסילה עד הכניסה הצפונית לאילת, בסמוך לשדה התעופה ובמקביל לכביש הערבה.

 

בדף הפייסבוק שלו כתב כץ: "היי, דרומה לאילת. עבורי זהו ציון דרך היסטורי. משנת 1956 קיבלו ממשלות ישראל החלטות לקדם תכנון ולהקים רכבת לאילת ושום דבר לא קרה. אתמול צעדנו צעד ענק בדרך למטרה. גשר יבשתי בין ים סוף לים התיכון, צינור חמצן ליישובי הערבה. למה זה לא קרה עד היום? שילוב של אוזלת יד ואינטרסים. עכשיו נישאר להחליט על דרכי המימון והביצוע ולצאת לדרך".