במהלך 2013 נסעו ברכבת ישראל כ-45.1 מיליון נוסעים, בהשוואה ל-40.4 מיליון נוסעים ב-2012, עלייה של 12%. ביחס לשנים 2009-2011, נרשם גידול של כ-25% בתנועת הנוסעים.
ממוצע הנסיעות היומי ברכבת עמד על 170.7 אלפי נסיעות ביממה, בהשוואה ל–151.4 אלפי נסיעות אשתקד, גידול של כ-% 12.7. בחודש נובמבר נרשם מספר שיא של ממוצע הנסיעות היומי, שעמד על כ-181.1 אלפי נסיעות.
עיקר העליות בביקושים בא לידי ביטוי בקווי הרכבת החדשים ובאלו ששודרגו, תוך קיצור משך הנסיעה והגדלת תדירות הרכבות: הוד השרון–תל אביב: כ-14.5 אלף נוסעים ביום בממוצע (גידול של כ-27%); באר שבע–תל אביב: כ-15 אלף נוסעים ביום בממוצע (גידול של כ-25%); ירושלים–תל אביב: כ-6.5 אלף נוסעים ביום ממוצע (גידול של כ-25%); יבנה מערב–תל אביב: כ-11.5 אלף נוסעים ביום ממוצע (גידול של כ-24%).
מטען
ב-2013 שינעה הרכבת 6.687 מיליון טון מטען, בהשוואה ל-6.264 מיליון טון ב-2012. התחזית ל-2014 היא לשינוע של 7.489 מיליון טון.
דיוק
ממוצע דיוק הרכבות השנתי עמד ב-2013 על 93.3% בהשוואה ל-90% דיוק ב-2012 ו-86.6% דיוק ב-2011. השיפור בממוצע הדיוק הינו פועל יוצא של סיום עבודות הכפלת המסילה מנהריה לבאר שבע וקליטת קטרים חדשים ומודרניים לתפעול הרכבות היומיומי.
במהלך 2013 נקלטו ברכבת 18 קרונות דו-קומתיים ובהם כ-2,000 מקומות ישיבה, וכן 15 קטרים חדישים מדגם Euro3200. זאת בנוסף לרכש שנקלט ברכבת מנובמבר 2011, ובו 152 קרונות חדשים ובהם 18,400 מקומות ישיבה ו-14 קטרים חדישים.
החברה ממשיכה בקידום התוכנית לשדרוג והקמה של מתחמי אחזקה וחניונים. במסגרת זו מוקם בימים אלו בבאר שבע מתחם תפעולי מתקדם, בעלות של כ-1.3 מיליארד שקל, על שטח של כ-25.000 מ"ר. המתחם ישמש לתחזוקת ציוד דיזל וחשמלי ולצורך שיפור השירות והבטיחות, תוך הגדלת יכולות התחזוקה והדיור של הרכבת בהתאם לתוכניות הפיתוח.
מערכות דיגיטליות
בשנה האחרונה הסתיימה הקמתה והטמעתה של מערכת ה–PIS (Passengers Information System) בכל תחנות הרכבת. הלוחות הדיגיטליים מספקים מידע בזמן אמת אודות לוחות הזמנים של רכבות הנוסעים והרציפים מהם הן יוצאות.
ב-2013 השיקה הרכבת מספר שירותים דיגיטליים, על מנת לספק שירות יעיל וזמין יותר במענה ללקוחותיה: אפליקציה סלולרית, הפעלת טופס פניה מקוון באתר, שירות צ'ט באתר, אפליקציית שירות לקוחות בפייסבוק. כשבמקביל הוארכו שעות פעילות המוקד הטלפוני.
פיתוח
במסגרת עבודות הפיתוח חוברו במהלך 2013 אשדוד ואשקלון לקו החוף, תוך הכפלת תדירות הרכבות ויחד עם קיצור משך הנסיעה; הסתיים פרויקט הכפלת המסילה קרית מוצקין-נהריה; נחנכה תחנת שדרות, שמהווה חלק מהמקטע הראשון בפרויקט הלאומי להקמת קו הרכבת אשקלון-באר שבע, שעלותו 2 מיליארד שקל. במסגרת הפרויקט מוקמת מסילת רכבת ותחנות נוסעים בשדרות, נתיבות ואופקים; הוחלפו חמישה גשרי רכבת ותיקים בקו החוף ובאזור באר שבע.
הרכבת קיבלה אישור מהוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) לתוכנית החישמול, שמתקדמת בהתאם ללו"ז המתוכנן להפעלת הרכבת המהירה תל אביב-ירושלים.
נחתם הסכם עם חברת הרכבות הלאומית בצרפת (SNCF) לסיוע בשדרוג תחנות הרכבת לצורך הפיכתן למרכזי בילוי ומסחר.
בטיחות
במהלך השנים האחרונות הושלמה בנייתן של 50 הפרדות מפלסיות, שביטלו מפגשי דרך-מסילה והגבירו את בטיחות הנסיעה לרכבות ולבעלי כלי הרכב הפרטיים. במהלך 2013 נסגרו שני מפגשים נוספים בשל פתיחת הפרדות מפלסיות.
יעדים ל-2014
במהלך 2014 צפויה רכבת ישראל לפרסם לו"ז חדש ומשמעותי, שיכלול הגדלת תדירות הרכבות במספר קווים, תוך חיזוק השירות שניתן למטרופולינים בצפון ובדרום, המשך קליטת צי הרכבות החדש ושדרוג הצי הקיים.
עוד צפויה העברת תחזוקת הקרונועים למיקור חוץ, קליטת המנה השלישית מחברת בומברדייה, ובה 72 קרונות קומותיים וקטרים חדשים.
תוכנית העבודה לשנת 2014 כוללת המשך העבודות על קו מסילת הנגב, קידום פרויקט חיבור המסילה מהוד השרון לרעננה ומשם לקו החוף, הפעלת מתחם התחזוקה בבאר שבע, השלמת שדרוג קו המטענים באזור חלץ (בין קרית גת לדימונה), לצורך שיפור שירות חטיבת המטענים של רכבת ישראל.
הרכבת תמשיך בקידום פרויקט הקו המהיר לירושלים. בנוסף, עם סיום ההליך הסטטוטורי למעבר להנעה בחשמל, מתכננת הרכבת האצת פרויקט זה, כולל פרסום מכרזי החשמול, פרסום מכרזים לצי נייד מותאם, המשך תכנון המערכות ועוד.
מנכ"ל רכבת ישראל בעז צפריר: "בשנת 2013 השיגה הרכבת יעדי שיא בתחום השירות והפיתוח. גם בשנה הקרובה תמשיך הרכבת בפיתוח המסילות והגעה ליעדים חדשים, תוך הקפדה על אחוז הדיוק גבוה ועל רמת השירות".