הנהג האוטומטי

קבוצת דיימלר בנץ השיקה את הדגם השלישי של המשאית האוטונומית. העתיד כבר מתגלגל על הכבישים


11:51 ,13.01.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

המשאית האוטונומית של קבוצת דיימלר AG, המכונה על ידי החברה Future Truck 2025 concept  - ערכה את הופעת הבכורה שלה בכבישים הציבוריים של גרמניה.

 

המשאית, מדגם Mercedes Bentz Actros, משתמשת במערכת הפיילוט אותה פיתחה חברת דיימלר לנהיגה עצמאית על הכביש - Highway Pilot system.

 

חטיבת המשאיות של דיימלר (אליה שייכת גם מרצדס בנץ משאיות) מגדירה את המשאית כ"משאית העתיד", כאשר עיקר העניין בה הוא במערכת נהיגה אוטונומית ללא נהג, המאפשרת לה לנסוע בכביש ציבורי עד למהירות 85 קמ"ש.

 

מרצדס-בנץ Actros היא משאית כבדה, שהוצגה לראשונה על ידי מרצדס בנץ בשנת 1995. המשאית משמשת בדרך כלל להובלת מטענים למרחקים ארוכי-טווח. הרכב מופעל על ידי מנוע דיזל V6 או צילינדר V8 עם מגדש טורבו.

 

קבוצת דיימלר השיקה את הגרסה השנייה של Actros בשנת 2002 והגרסה השלישית, המתקדמת יותר, בשנת 2007..מערכת הניווט שומרת על המרחק הנכון של כלי הרכב שלפני המשאית באמצעות בלמים קדמיים. המערכת המותקנת במשאית הינה מערכת הלומדת את הטופוגרפיה (פני הכביש, שיפועים, עליות וירידות, עיקולים וכו') ו"מכינה" את המשאית מראש לתנאים אלו, ובמידת הצורך, אף מוצאת למשאית מסלולים חלופיים.

 

המערכת, הנחשבת ליחידה מסוגה, גם בוחרת בשילוב הנכון ביותר של מצב תיבת ההילוכים, סל"ד המנוע ומהירות בהתאם לתנאי הדרך, במטרה לצרוך מינימום דלק. מערכות מתקדמות נוספות במשאית שולטות בבלמים ובדוושת התאוצה בהתאם לתנאי הדרך, תוך צפי מראש של האטה, האצה או פניה, כך שהמשאית תגיע במצב אופטימאלי מבחינת כל מערכותיה לכל תנאי דרך העומד מולה.

 

במידה ויש יותר ממשאית אחת עם מערכות ניהוג עצמי בדרך, הן "מתקשרות" זו עם זו באופן עצמאי, ללא התערבות הנהג, ומסוגלת לפיכך לנוע זו אחרי זו במינימום מרחק, מאחר וכל מערכות ההאצה והבלימה מסתנכרנות זו עם זו.

 

מערכת הפיילוט אינה מהווה תחליף לנהג, אלא תומכת ומקלה את הלחץ על הנהגים הנדרשים להתמודד עם מצבי מתיחות מונוטוניים ודואגת לניהול תקין של תנועת המשאית בתנאי גודש תנועה. כשהמערכת נמצאת במצב אוטומטי, יש לנהג יכולת שליטה על המשאית בכל העת, כשבמצבים מסובכים יכול הנהג להשתלט שוב על הנהיגה.

 

הכתבה פורסמה בגיליון דצמבר 2015  של מגזין "PORT2PORT". לצפייה במגזין הדיגיטלי לחץ כאן