דוח כלכלי – הנדסי קבע כי התשתית הנוכחית של מעבר הירדן לא עומדת בכמות המטען

מרכז פרס לשלום ולשכת המסחר ישראל – ירדן בדו"ח מיוחד: "מעבר הגבול נהר הירדן עולה על גדותיו, אינו עומד בעליה הדרמטית בהיקף הסחר בין ישראל לירדן" ; הדו"ח קובע כי על קובעי המדיניות בדרגים הגבוהים ביותר להתערב ולהעמיד לרשות המעבר משאבים פיזיים (שטח), תקציביים


00:00 ,30.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
מרכז פרס לשלום ולשכת המסחר ישראל – ירדן בדו"ח מיוחד: "מעבר הגבול נהר הירדן עולה על גדותיו, אינו עומד בעליה הדרמטית בהיקף הסחר בין ישראל לירדן" ; הדו"ח קובע כי על קובעי המדיניות בדרגים הגבוהים ביותר להתערב ולהעמיד לרשות המעבר משאבים פיזיים (שטח), תקציביים ותפעוליים, המתאימים להיקפי התנועה הגדולים העוברים דרכו.

דו"ח מקצועי, כלכלי – הנדסי, שנערך עבור שני הגופים קובע כי התשתית הנוכחית של מעבר הגבול, דרכו מתבצע עיקר הסחר בין ישראל לירדן, אינה מסוגלת לעמוד בהיקפי התנועה אשר גדלו פי שמונה בארבע השנים האחרונות. אם המעבר לא ישודרג ויורחב, צפויה פגיעה קשה ביחסים הכלכליים ובאינטרסים ירדניים וישראליים חיוניים.

היקף תנועת הסחורות במעבר נהר הירדן, הצומת המרכזי של יחסי הסחר ישראל – ירדן, גדל בעשרות אחוזים מידי שנה, וצפוי להגיע השנה קרוב ל- 1.5 מיליארד דולר. קצב הגידול הואץ בשנה האחרונה, והצפי הוא כי היקף התנועה עשוי להגיע עד 5 מיליארד דולר בשנת 2006. התשתית הפיזית והסדרי ההפעלה של מעבר נהר הירדן תוכננו, מלכתחילה, להיקפי תנועה קטנים של מעבר גבול מקומי. כתוצאה מכך, ולמרות המאמצים, הפתרונות היצירתיים והמסירות של הנהלת המעבר ואגף המכס והמע"מ, המעבר אינו מסוגל לעמוד בקצב הגידול, ומשאיות עמוסות סחורה ירדנית, המיועדת ליצוא לארה"ב דרך נמל חיפה, אינן מצליחות לעבור ו"נתקעות" בצד הירדני של המעבר. ללא שינוי יסודי, המעבר לא יוכל עוד לעמוד בעומס.

בהתחשב בחומרת הבעיה, יזמו מרכז פרס לשלום ולשכת המסחר ישראל - ירדן, בסיוע קרן פרידריך אברט, בחינה מקצועית כלכלית – הנדסית של מעבר הגבול. ממצאי הבדיקה, שנערכה ע"י יצחק גל, היועץ הכלכלי של לשכת המסחר והתעשייה ישראל - ירדן, וחברת "אביב – ניהול הנדסה ומערכות מידע בע"מ", המתמחה בתחום הלוגיסטי, הוגשו לממשלה ולכנסת ע"י ד"ר רון פונדק, מנכ"ל מרכז פרס לשלום, ועו"ד ישי שורק, מנכ"ל לשכת המסחר ישראל – ירדן. הדו"ח קובע כי על קובעי המדיניות בדרגים הגבוהים ביותר להתערב ולהעמיד לרשות המעבר משאבים פיזיים (שטח), תקציביים ותפעוליים, המתאימים להיקפי התנועה הגדולים העוברים דרכו.

המסקנות וההמלצות העיקריות של הדו"ח הן:

- נדרש שינוי תפיסתי: על מקבלי ההחלטות להפסיק את ההתייחסות למעבר-גבול נהר-הירדן כאל מעבר גבול מקומי ומשני, ולטפל בו כמעבר בינלאומי חשוב – בדומה לנמלי חיפה, אשדוד ובן-גוריון.

- טיפול מערכתי משולב: המעבר הוא מערכת מורכבת הכוללת מרכיבים תפעוליים, תשתיתיים וביטחוניים. פתרון אמיתי מחייב תוכנית מערכתית כוללת, המשותפת לכל הגורמים והיעדרה מורגש כיום.

- שינויי תשתית: הדו"ח קורא להרחבה משמעותית של השטחים התפעוליים במעבר, העומדים כיום על כ- 40 דונם בסה"כ, ללא שום יחס הגיוני להיקפי הפעילות. נדרשת תוספת בסדר גודל של לפחות 100 – 150 דונם, כדי לאפשר תפעול יעיל. לשם השוואה, ממשלת ירדן אישרה תוספת של 400 דונם לשטח המסוף, בצד הירדני. בנוסף, יש צורך בתקציב של כ- 10 מיליון דולר למימון פיתוח לוגיסטי. למשל, יש חשיבות מיוחדת לרכישת משקף מכולות, אשר יקצר מאוד את הבדיקות הביטחוניות המאטות את קצב התנועה בגשר.

- שינוי תהליכי עבודה: תהליכי העבודה הנהוגים במעבר הגבול אינם מתאימים עוד להיקפי התנועה הגדולים. מרבית הסחורות מועברות בשיטת "גב אל גב", כלומר, משאית ירדנית הנכנסת למעבר צריכה להמתין למשאית ישראלית ספציפית, ואז לפרוק את הסחורה למשאית הישראלית. הדו"ח ממליץ על גיבושו של "מסלול ירוק", לחברות ירדניות גדולות המייצאות סחורות לארה"ב דרך נמל חיפה. אלו יקבלו את אישור שירותי הביטחון, ויוכלו להעביר את הסחורה בתהליך מהיר ישירות לנמל חיפה, בכפוף לעמידה בדרישות הביטחוניות. בנוסף, מציע הדו"ח לאפשר למשאיות הירדניות לפרוק את סחורתן אל משטח שינוע מאובטח בשטח המעבר, מבלי שייאלצו להמתין למשאית הישראלית הספציפית.

המסקנה העיקרית של הדו"ח היא כי רק מהלך משולב של העמדת משאבים פיזיים ותקציביים מתאימים, לצד שינויים בתהליכי העבודה, יאפשר לשחרר את צווארי הבקבוק ולקיים את הפעילות הסדירה של מעבר הגבול, בהתחשב בהיקפי התנועה הגדולים הצפויים בשנים הקרובות. לתפקוד הסדיר של מעבר גבול נהר הירדן השלכות מדיניות חשובות. מגישי הדו"ח מבקשים להדגיש כי תפקוד המעבר משפיע לא רק על מפעלים וחברות מישראל ומירדן, אלא גם על היחסים המדיניים בין שתי המדינות.