בקרוב בכביש חוצה ישראל: תחנות שקילה לכלי רכב כבדים

בשבועות הקרובים יוצבו תחנות שקילה לרכב כבד בכביש חוצה ישראל. עמדות השקילה יוצבו בשתי תחנות תדלוק לאורך הכביש, האחת באזור בקה אל-גרבייה והשנייה באזור נשרים. מדובר בעמדות שקילה שהזכיינית דרך ארץ מחויבת להציב במסגרת הסכם הזיכיון שקיבלה מהמדינה להפעלת הכביש


00:00 ,27.01.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

מפעילת הכביש, חברת דרך ארץ, מחויבת  על פי הסכם הזיכיון להציב את התחנות

בשבועות הקרובים יוצבו תחנות שקילה לרכב כבד בכביש חוצה ישראל. עמדות השקילה יוצבו בשתי תחנות תדלוק לאורך הכביש, האחת באזור בקה אל-גרבייה והשנייה באזור נשרים. מדובר בעמדות שקילה שהזכיינית דרך ארץ מחויבת להציב במסגרת הסכם הזיכיון שקיבלה מהמדינה להפעלת הכביש.

בכבישי ישראל נעים כ-45 אלף כלי רכב כבדים במשקל העולה על 4 טונות, שהם כ-2% בלבד מכלי הרכב הנעים על כבישי ישראל. בכביש חוצה ישראל, לעומת זאת, שיעור כלי הרכב הכבדים בימי חול הוא יותר מ-12%.

היקף הנסועה (קילומטרז') של כלי הרכב הכבדים גדול לאין שיעור משל כלי רכב פרטיים, שכן הם משמשים כלי עבודה של מפעלים וחברות.

חברת דרך ארץ לא תבצע את האכיפה בכביש, שכן רק משטרת ישראל רשאית לעשות זאת. על פי החוק יכול שוטר לבקש מנהג משאית להישקל אם הוא חושד כי משקל המטען על הרכב עולה על המותר לפי רשיון הרכב. משקל יתר בכלי רכב כבדים הוא אחד הגורמים המרכזיים לתאונות דרכים.

מטרת תחנות השקילה היא להקל על הנהגים שצריכים להישקל. לדברי מנכ"ל חברת דרך ארץ, יהודה וילק, מדובר בתשתית מסייעת בלבד שהחברה התחייבה לה במסגרת של הזיכיון מול המדינה.

כלי רכב כבד משלם בכביש חוצה ישראל בין 25.17 ל-48.22 שקל, לפי מספר הקטעים וסוג המנוי, לעומת מחיר שבין 8.39 ל-20.25 שקל לרכב פרטי או בין 4.19 ל-13.26 שקל לרכב דו-גלגלי. ההבדל במחירים נובע מהבלאי שהרכב גורם לכביש בעת הנסיעה בו.

ככל שהרכב כבד יותר, הבלאי לכביש גבוה יותר, ועל כן מחויב בעליו בתשלום אגרה גבוהה יותר.

לדברי וילק, הנתונים שמעידים על שיעור הנסיעה הגבוה של כלי רכב כבדים מוכיחים מעל לכל ספק כי למרות שהאגרה לכלים אלה גבוהה יותר - הרי שהכדאיות הכלכלית בשימוש בכביש גבוהה יותר, בעיקר בשל הנוחות והזמן הרב שנחסך למובילים.