בסוף בשנת 2002: כשני מיליון כלי רכב מנועיים בישראל

בשנת 2002: כ-45 אלף כלי רכב נוספו (נטו) למצבת הרכב ; שיעור הגידול השנתי במצבת הרכב, 2.4%, הנמוך ביותר מאז שנת 1985 ; יותר משליש מכלי הרכב הנעים בישראל יוצרו ביפן , אם כי מסתמנת מגמת ירידה בחלקם היחסי של כלי הרכב מיפן ועלייה בחלקן היחסי של קוריאה הדרומית ו


00:00 ,08.06.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
בשנת 2002: כ-45 אלף כלי רכב נוספו (נטו) למצבת הרכב ; שיעור הגידול השנתי במצבת הרכב, 2.4%, הנמוך ביותר מאז שנת 1985 ; יותר משליש מכלי הרכב הנעים בישראל יוצרו ביפן , אם כי מסתמנת מגמת ירידה בחלקם היחסי של כלי הרכב מיפן ועלייה בחלקן היחסי של קוריאה הדרומית וספרד ; 1.5 מיליון כלי רכב פרטיים נעים בכבישי הארץ מתוכם 35 אלף מונעים בסולר.
 
מספר כלי הרכב המנועיים, הגיע בסוף שנת 2002 למיליון ו-960 אלף כלי רכב - עלייה של  2.4% לעומת סוף שנת 2001. מתוך כלל כלי הרכב, היו כמיליון ו-497 אלף כלי רכב נוסעים פרטיים, כ-336 אלף משאיות, כ-79 אלף אופנועים, כ-16,800 אוטובוסים זעירים, כ-11,800 אוטובוסים, כ-15,800 מוניות וכ-4,100 כלי רכב מיוחדים. כך עולה מנתונים המבוססים על עיבוד קובץ הרכב שקבלה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מן האגף לשירותי מידע במשרד התחבורה. הנתונים יראו אור בקרוב בפרסום "כלי רכב מנועיים, מצבה ליום 31.12.2002"  בהוצאת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
 
יפן שומרת על מקומה כארץ הייצור של יותר משליש מכלי הרכב הנעים בישראל, אם כי מסתמנת מגמת ירידה בחלקה היחסי של יפן ועלייה בחלקן היחסי של קוריאה הדרומית וספרד. בישראל יוצרו רק 0.2% מכלל כלי הרכב.
 
ארץ ייצור
2002
2001
2000
1999
יפן
37.3%
37.6%
38.1%
38.4%
צרפת
12.1%
11.9%
11.7%
11.8%
גרמניה
10.4%
10.8%
10.9%
11.2%
ספרד
9.3%
9.0%
8.5%
8.0%
קוריאה הדרומית
7.5%
7.4%
7.1%
6.2%
איטליה
7.0%
7.4%
8.0%
8.6%
ארצות הברית
4.8%
4.9%
5.1%
5.4%
 
במשך שנת 2002 נוספו למצבת כלי הרכב כ-163 אלף כלי רכב, מהם כ-142 אלף כלי רכב חדשים (כ-73 אלף משנת ייצור 2002 וכ-69 אלף משנת ייצור 2003). בתקופה זו נגרעו מהמצבה כ-118 אלף כלי רכב,  כך שהתוספת נטו למצבת כלי הרכב הסתכמה בכ-45 אלף כלי רכב.
 
מבין כלי הרכב החדשים שנוספו בשנת 2002, כ-103 אלף היו כלי רכב פרטיים, שרובם מתוצרת היצרנים הבאים:
 
שנה
מזדה
טויוטה
פיג'ו
פולקסוואגן
רנו
פורד
יונדאי
הונדה
פיאט
2002
15.0%
10.9%
9.8%
7.5%
6.3%
6.0%
5.3%
4.7%
4.2%
2001
12.9%
7.0%
8.1%
12.1%
6.5%
5.6%
6.0%
3.9%
3.8%
2000
16.7%
6.0%
5.2%
9.7%
7.0%
5.3%
8.5%
2.4%
5.2%
1999
18.1%
5.4%
5.2%
8.0%
4.7%
0.6%
8.1%
3.5%
5.3%
 
ההאטה במשק משפיעה על אחוז הגידול השנתי של מצבת הרכב. בשנת 2002 גדלה מצבת כלי הרכב ב-2.4%, זהו הגידול הנמוך ביותר מאז שנת 1985. דוגמה בולטת היא צי כלי הרכב הפרטיים להשכרה. מספרם גדל פי שלושה בין 1993 ל-2000: מ-8,172 ל-24,513 בשנת 2000, ואילו בשנים 2001 ו-2002 נרשמה ירידה מצטברת של כ-9%.
 
הגיל הממוצע של כלי הרכב המנועיים הגיע בסוף שנת 2002 ל-6.3 שנים (6.2 בשנת 2001).
 כ-831 אלף מכלי הרכב הם כלי רכב חדשים עד גיל 4, כ-671 אלף בני 5 עד 9 שנים ו-458 אלף בני 10 שנים ויותר.
מגמת המעבר לשימוש ברכב המונע בסולר במקום בבנזין נמשכת. אחוז כלי הרכב הצורך סולר מכלל מצבת כלי הרכב, גדל פי 1.5 במהלך ארבע השנים האחרונות. המגמה בולטת בעיקר במשאיות עד 4 טונות משקל כולל. אחוז כלי הרכב הפרטי הצורך סולר גדל פי 3.5 בתקופה זו, אך עדיין מדובר ב- 35,360 כלי רכב בלבד, המהווים כ-2.4% מסך כל כלי הרכב הפרטיים.
 
אחוז השימוש ברכב המונע בסולר :
 
שנה
סך כולל
רכב פרטי
משא עד 4 טונות
משא מעל 4 טונות
אוטובוס זעיר
אוטובוס
מונית
רכב מיוחד
אופנוע
2002
15.5
2.4
60.4
99.7
96.2
100.0
99.4
88.4
-
2001
14.5
2.0
55.9
99.7
95.5
100.0
99.3
84.8
-
2000
13.4
1.5
50.6
99.6
94.1
100.0
99.0
80.6
-
1999
12.1
1.1
44.2
99.4
91.3
100.0
98.3
77.2
-
1998
10.7
0.7
37.0
99.2
87.7
100.0
97.2
74.6
-
 
רמת המינוע עלתה מ-294 כלי רכב ל-1,000 תושבים בסוף שנת 2001, ל-295 בסוף שנת 2002, מזה - 225 כלי רכב פרטיים.
 
ערים עם רמת מינוע גבוהה                                        רמת המינוע בערים הגדולות
 
עיר
רמת
מינוע
מזה:
רכב פרטי
 
עיר
רמת
מינוע
מזה:
רכב פרטי
סך הכל
308
239
 
ירושלים
209
162
פתח תקווה
493
401
 
תל אביב-יפו
658
461
הרצליה
468
376
 
חיפה
340
275
גבעתיים
414
331
 
ראשון לציון
350
276
כפר סבא
410
324
 
 
 
 
קריית אונו
405
333
 
 
 
 
רמת גן
396
300
 
 
 
 
 
בהשוואה למדינות מפותחות בעולם, רמת המינוע בישראל עדיין נמוכה יחסית. בשנת 2000 נרשמה בישראל רמת מינוע של 288 כלי רכב ל-1,000 תושבים, לעומת 800 בארה"ב, 732 באיטליה, 708 בקנדה, 689 בשוויץ, 684 ביפן, 680 באוסטריה, 620 בגרמניה, 618 בצרפת ו-567 בנורווגיה.
 
שיעור המעורבות של כלי הרכב בתאונות דרכים עם נפגעים ל-1,000 כלי רכב מורשים, הוא שונה בסוגי הרכב המורשים:
שיעור מעורבות כלי רכב בתאונות, לפי סוג רכב
 
שנה
סך כולל
רכב פרטי
משא עד 4 טונות
משא מעל 4 טונות
אוטובוס זעיר
אוטובוס
מונית
רכב מיוחד
אופנוע
2002
17.6
15.5
17.2
25.1
33.3
45.5
77.2
14.5
34.6
2001
17.5
15.3
17.1
24.8
36.4
50.3
81.6
14.0
33.1
2000
19.9
17.2
20.1
28.6
42.9
59.2
87.7
13.8
38.8
 
מהטבלה עולה כי שיעור המעורבות בתאונות של רכב ציבורי - אוטובוסים זעירים, אוטובוסים ומוניות - הוא גבוה, כשהגורם העיקרי הוא הנסועה הגבוהה שלהם. יש לציין גם את מעורבותן הגבוהה של המשאיות הכבדות במשקל 34 טונות ומעלה (משקל כולל) - שיעור מעורבותן בתאונות בשנים: 2002, 2001 ו-2000 היה: 88.1, 85.8 ו-94.4 ל-1000 כלי רכב, בהתאמה.
 
כתב מר אריה אברהם. הידיעה פורסמה באתר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בכתובת http://www.cbs.gov.il.