איתן רוב: ניתן ליצור יבוא מקביל של רכב לישראל

ראש אגף המיסים המאוחד (שם זמני), איתן רוב הגיש ביום חמישי האחרון לשרי האוצר והתחבורה את דוח הועדה לבחינת יישום שינויים מבניים בענף יבוא הרכב, במטרה לצמצם את הריכוזיות בענף הרכב ולהגביר את התחרות


00:00 ,19.07.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
הוגשו המלצות לשרי האוצר והתחבורה: ניתן ליצור יבוא מקביל של רכב לישראל

ראש אגף המיסים המאוחד (שם זמני), איתן רוב (בתמונה משמאל) הגיש ביום חמישי האחרון לשרי האוצר והתחבורה את דוח הועדה לבחינת יישום שינויים מבניים בענף יבוא הרכב, במטרה לצמצם את הריכוזיות בענף הרכב ולהגביר את התחרות. בראש הועדה המשותפת למשרד האוצר ולמשרד התחבורה, עמד מר בועז סופר, המשמש כסגן בכיר למנהל אגף המכס ומע"מ.

ועדה זו הוקמה במטרה לקבוע האם ניתן לקבוע חסמי כניסה ביבוא רכב, כך שיתאפשר יבוא מקביל של רכב לישראל שלא מיצרן הרכב, וזאת מבלי לפגוע בהיבטים חשובים כדוגמת תקינה מתקדמת החיונית לעניין בטיחות הרכב וזיהום האויר, מתן אחריות, אספקת חלפים ושירות. יש לזכור כי נטל המס הכבד על רכב בישראל - מהגבוהים בעולם, מקשה על התחרות ומשפיע באופן מכריע על הפעילות הכלכלית בענף הרכב. ההתמחות שיש לאגף המכס בנקודה זו, יחד עם משרד התחבורה האחראי על הרגולציה בענף הרכב, היוו מתכונת ראויה לבחינה של השינויים המבניים בענף.

בענף הרכב פועלים יבואנים, שאמנם כבר לא נהנים מבלעדיות על פי חוק, אולם בפועל מהווים את הנציג היחידי של כל יצרן בישראל. כך, נוצרת תחרות רוחבית בלבד אך לא תחרות אנכית בין שני יבואנים המייבאים מיצרן אחד.

ראש אגף המיסים המאוחד (שם זמני) איתן רוב מוסר כי, יישום המלצות הועדה יש בהם כדי להבטיח יצירת מנגנון שיבטיח יבוא מקביל חילופי ליבוא מיצרן הרכב, תוך יצירת חסמי כניסה נמוכים מאלה הקיימים אולם עדיין גבוהים כדי להבטיח יבוא מסודר ושוטף. כך, יובטחו זכויות הצרכן וחובות היבואן. יישום הדוח כמיקשה אחת יהווה ערובה כי לא תהיינה פשרות בנושא הבטיחות, שכן בנפשנו הדבר, אולם תוך עדיין תיווצר כדאיות כלכלית ליבוא המקביל.

להערכת חברי הועדה צפויה השפעה מתונה על המחירים, בעיקר בפלחי השוק הגדולים יותר, בעוד שבפלחי שוק שהיקף המכירות קטן יחסית ובדגמי נישה, צפויה השפעה גדולה יותר. הגברת התחרות צפויה להביא לשיפור השירות לצרכן ומכיוון שרכישות רכב חדש בישראל מסתכמות בלמעלה מ-15 מיליארד ש"ח(רכב פרטי ומסחרי), כך שגם הפחתה מתונה במחירי הרכב יסייעו להגדלת עודף הצרכן במאות מיליוני ש"ח.