איגוד לשכות המסחר לבג"צ: כפיית משרד התחבורה על חברות להעסיק קצין בטיחות כשכיר ולא כעצמאי הזויה

לין: "הדבר מהווה פגיעה בחופש הניהול העסקי וכן פגיעה ישירה במעמד העצמאיים בישראל"


00:00 ,11.03.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

לין: "הדבר מהווה פגיעה בחופש הניהול העסקי וכן פגיעה ישירה במעמד העצמאיים בישראל"
 
איגוד לשכות המסחר ביקש מבית המשפט העליון להצטרף לבג"צ 4829/07 לוקמן נ' שר התחבורה על רקע פרשנות משרד התחבורה לפיה כל עסק שיש באחזקתו מעל 5 כלי רכב (אוטובוסים או משאיות) יהיה חייב להעסיק קצין בטיחות בתעבורה כעובד שכיר. בהתאם לפרשנות זו משרד התחבורה הוציא הנחייה לבעלי עסקים להם מעל 5 כלי רכב כי החל מיום 1.3.2009 לא יתאפשר להם להתקשר עם קציני בטיחות שאינם שכירים.
 
לטענת האיגוד, משרד התחבורה מדיר תחום עיסוק שלם ממגזר קציני הבטיחות, תוך פרשנות צרה באופן המפלה בין קציני הבטיחות השכירים לעמיתיהם העצמאים. פרשנות כזו נוגדת חזיתית את חופש העיסוק.
 
לדברי נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, "הניסיון לכפות על חברות להעסיק עובדים דווקא כשכירים בזמן שעצמאי יכול לספק את אותם השירותים, הינו בלתי סביר באופן קיצוני ואף בלתי חוקי. הוא מהווה פגיעה ישירה באוטונומיה של חופש הניהול העסקי וכן פגיעה ישירה בכל מעמד העצמאיים בישראל. הדבר גובל בעיוות השכל הישר ואף בגיחוך, שכן על פי בהחיות של משרד התחבורה, משרת השכיר נדרשת לתקופת עבודה של רק 4 שעות בשבוע, 8 שעות בשבוע, כל זאת בהתאם לגודל צי הרכב של החברה."
 
לין אמר כי, "משרד התחבורה מוטב ויעסוק בדרישות הבטיחות הנחוצות ובטיב השירותים שניתנים ולא בשאלה על ידי מי ניתנים השירותים. משרד התחבורה בוודאי לא צריך להיות זה שיחייב להגדיל את ציבור השכירים בישראל על חשבון צמצום מגזר העצמאיים. קשה לחשוב על הוראה יותר בלתי הגיונית, בלתי סבירה ושרירותית באופייה."
 
מהבקשה שהוכנה ע"י עו"ד שלומי לויה, יועץ משפטי באיגוד לשכות המסחר, עולה כי "לתוצאות העתירה ישנן השפעות ישירות על כלל בעלי העסקים המפעילים כלי רכב מסחריים שבפיקוח קציני בטיחות. לשכת המסחר אינה יכולה להשלים עם מצב בו בחקיקת משנה ניתנת העדפה לשכירים על פני עצמאים, מבלי שיש לכך כל הצדקה עניינית".
 
לטענת לשכת המסחר, מדובר במצב אבסורדי. ניתן לפרש את המילה "יעסיק" בתקנה 2(ב) לתקנות שירותי הובלה, באופן שאיננו מחייב יחסי עובד-מעביד, אך משרד התחבורה בוחר להעניק למילה פירוש צר באופן שפוגע בשוויון בין קצין בטיחות שכיר לעצמאי.
 
ארגון קציני בטיחות עצמאיים בתעבורה שבאיגוד לשכות המסחר כולל מעל ל- 30 חברות, המהוות את עיקר נתח השוק. מאז שנת 2001 משהחלו קציני הבטיחות לפעול ירדה משמעותית מעורבותם של נהגי משאיות כבדות בתאונות דרכים, שכן עד אז 22,000 משאיות כלל לא היו בפיקוח.
 
בישראל פועלים כיום כ-87 עסקים למתן שירותי קצין בטיחות בתעבורה, המעסיקים כ-300 עובדים. ישנם כ-3,200 בעלי רישיון קצין בטיחות בתעבורה, מתוכם 1,800 כבר עובדים כשכירים ישירות במפעלים ו-300 בחברות למתן שירותי קצין בטיחות (היתר אינם עוסקים בתחום בכלל).