אושר פרויקט כריית מנהרות הכרמל

בקרוב יחלו עבודות ההכנה לכריית צמד המנהרות, שיקשרו בין רצועת החוף מדרום לעיר, לרכס הכרמל ולמפרץ חיפה והקריות ויקלו על עומסי התנועה בעיר. הפרויקט, שיבוצע בהשקעה של כ-1.25 מיליארד שקל, צפוי להסתיים בתוך כארבע שנים


00:00 ,26.12.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

בקרוב יחלו עבודות ההכנה לכריית צמד המנהרות, שיקשרו בין רצועת החוף מדרום לעיר, לרכס הכרמל ולמפרץ חיפה והקריות ויקלו על עומסי התנועה בעיר. הפרויקט, שיבוצע בהשקעה של כ-1.25 מיליארד שקל, צפוי להסתיים בתוך כארבע שנים
 
כרמלטון, בבעלות קבוצת אשטרום וקבוצת שיכון ובינוי אחזקות, תחל החודש את העבודות לכריית המנהרות שיקשרו בין רצועת החוף לרכס הכרמל, המפרץ והקריות ויקלו על עומס התנועה בחיפה. כ-1.25 מיליארד שקל יושקעו בהקמת המנהרות הארוכות ביותר בארץ
 
חברת כרמלטון, יזמית ומבצעת פרויקט מנהרות הכרמל, קיבלה היום את האישור לביצוע הפרויקט. בתוך כשבועיים יחלו עבודות ההכנה לכריית צמד המנהרות, שיקשרו בין רצועת החוף מדרום לעיר, לרכס הכרמל ולמפרץ חיפה והקריות ויקלו על עומסי התנועה בעיר. כריית המנהרות, שתבוצע בהשקעה של כ-1.25 מיליארד שקל, צפויה להסתיים בתוך כארבע שנים.
 
"קבלת האישור לביצוע העבודות היא נקודת ציון משמעותית בחיי המיזם", אומר מנכ"ל כרמלטון, יפתח נאור. "במקביל לכריית המנהרות, תוקם מערכת מחלפים שתקשר את הנתיבים לעורקי התנועה של העיר, למערכת הדרכים במטרופולין חיפה ולדרכים הארציות. המיזם יקצר זמני נסיעה, יפחית את מספר כלי הרכב בתוך העיר, יקטין זיהומי אוויר ורעש ויניב יתרונות אקולוגיים, בטיחותיים וכלכליים".
 
כרמלטון, הנמצאת בבעלות אשטרום וקבוצת שיכון ובינוי, אחראית על בניית, מימון והפעלת הפרויקט לתקופת הזיכיון שתימשך 35 שנה. חברת התשתיות העירונית יפה נוף, היא האחראית על קידום הפרויקט מטעם המדינה, תכנונו והפיקוח על ביצועו. עופר דפני, סמנכ"ל יפה נוף לשעבר, מונה למנהל הפרויקט מטעם רשות מנהרות הכרמל, בה שותפים משרד התחבורה המיוצג על ידי ראש אגף בכיר במשרד יצחק זוכמן ומשרד האוצר המיוצג על ידי סגן החשב הכללי עמי לנדאו.
 
פרוייקט מנהרות הכרמל, שיחל בקצה הצפוני של כביש החוף (כביש מס' 2) ויסתיים בצומת הצ'ק פוסט (כביש מס' 4), יהיה באורך של 6.5 קילומטר, מהן 4.7 קילומטר בתוך שתי מנהרות נפרדות, שתהיינה הארוכות ביותר בארץ. המוצא המערבי יקושר לרצועת החוף באמצעות גשר ומחלפים הנמצאים בשלבי בנייה מתקדמים. המוצא המרכזי בדרך רופין, יקושר לכל הדרכים הראשיות לכרמל, להדר ולנווה שאנן. המוצא הצפוני יחובר לגשר הקריות (צומת הצ'ק פוסט). מחלפי החיבור אל המנהרות, בשלושת הפתחים, מבוצעים על ידי המדינה, באמצעות חברת יפה נוף, בהשקעה של כ-150 מיליון שקל.
 
בטקס לקבלת האישור (NTP- Notice To Proceed)  מהמדינה, השתתפו החשב הכללי באוצר ד"ר ירון זליכה וסגן החשב הכללי עמי לנדאו ומנהל אגף בכיר במשרד התחבורה (תשתית ופיתוח) יצחק זוכמן. עוד נכחה בטקס, קונסולית סין בישראל, דאי מין. את כריית המנהרה בפועל, תבצע חברת התשתיות הגדולה בסין, CCECC.
 
ד"ר זליכה ציין במעמד החתימה כי ציון התחלת העבודות במנהרות הכרמל, הנו סמל לנחישות ולמאמצים העליונים שהשקיע אגף החשב הכללי, יחד עם משרד התחבורה, בקידום הפרויקט, לאחר שנים רבות בהן הפרויקט לא קודם. החשב הכללי הוסיף כי מדובר בפרויקט בעל תשואה כלכלית גבוהה מאוד למשק הישראלי. בנוסף לעובדה שהפרוייקט יבנה ללא השתתפות כספית מצד המדינה, הזכיין ישלם בנוסף תמלוגים למדינה בהיקף חסר תקדים, של כ-200 מיליון שקל, לאורך כל תקופת הזיכיון.
 
מנהל אגף בכיר במשרד התחבורה (תשתית ופיתוח) יצחק זוכמן, ציין כי מדובר בפרויקט תחבורתי חשוב, אשר יקל על תושבי העיר חיפה ועל חיי נהגים, החפצים לחצות את העיר, בדרכם לצפון הארץ.