אושר עקרונית פרוייקט הגשר היבשתי לאילת ; צפוי לעלות 858 מליוני דולרים

פרוייקט "הגשר היבשתי", של בניית קו רכבת לאילת, המקשר בין ים סוף לים התיכון צפוי לעלות כ- 858 מליוני דולרים והוא אושר עקרונית על ידי האוצר. כך מסרו אתמול שרי האוצר והתחבורה במסיבת עתונאים


00:00 ,25.05.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
פרוייקט "הגשר היבשתי", של בניית קו רכבת לאילת, המקשר בין ים סוף לים התיכון צפוי לעלות כ- 858 מליוני דולרים והוא אושר עקרונית על ידי האוצר. כך מסרו אתמול שרי האוצר והתחבורה במסיבת עתונאים שקיימו, בהסתמך על בדיקת כדאיות לפרוייקט שביצעה עבור האוצר חברת Mercator Transportaion Group (בקיצור: MTG) האמריקאית.

מטרתו של פרוייקט קו הרכבת לאילת היא ליצור גשר יבשתי מים סוף לים התיכון, ומערכת הובלה רכבתית מנמל אילת לפנים הארץ. במסגרת אותו "גשר יבשתי", יתבצע חיבור מסילתי בין נמלי ים סוף לים התיכון (נמל אשדוד) לצורך הובלת מטענים בדרכם ממזרח אסיה לישראל ולאירופה וחזרה. בנוסף, הפרוייקט יאפשר הובלת מטענים מנמל אילת ליעדים שונים בתוך ישראל באמצעות רכבת וכן אפשרות לשת"פ עם ירדן, עם פוטנציאל למיזם כלכלי משותף עם ממלכת ירדן בדבר שינוע סחורות מנמל עקבה לנמל אשדוד.
אושר עקרונית פרוייקט הגשר היבשתי לאילת ; צפוי לעלות 858 מליוני דולרים
עפ"י האוצר, הרי שרכבת מטענים שתקושר עד אילת תיצור חלופה יבשתית לתעלת סואץ, היא תשפר את יכולת היבוא והיצוא בין המשק הישראלי למזרח הרחוק, היא תוסיף לפיתוח הכלכלי של הנגב והערבה באמצעות שיפור בנגישות והובלה והיא תאפשר מעבר מהובלה במשאיות לרכבת.

קו הרכבת לאילת ישמש בנוסף גם להסעת נוסעים. עפ"י הערכות האוצר הרי שרכבת נוסעים לאילת תפתח את מטרופולין אילת על ידי גידול בהיקף התיירות, שיפור הנגישות וגידול אוכלוסייה. בנוסף, תתרום רכבת נוסעים לאילת בפיתוח הנגב והערבה ע"י מיזמי תיירות, פיזור האוכלוסייה, פיתוח כלכלי, היא תוסיף לבטיחות ואיכות הסביבה, היא תשפיע באופן חיובי על תעסוקה, היא תפתח את מטרופולין באר שבע ולבסוף, היא תוסיף לפיתוח התיירותי באזור ים המלח ע"י שיפור הנגישות.


חברת MTG הציגה בדו"ח את הערכה לעלות הפרויקט* (מיליוני $) :

585
תשתית מסילתית
143
ציוד נייד
130 
תשתית נמלים
858
סה"כ:


מתוך סך ההשקעה, 561 מיליון $ מיוחס לרכבת מטענים, 297 מיליון $ מיוחס לרכבת נוסעים.
בדיקת כדאיות מראה כי הערך הנוכחי הנקי של רכבת מטענים הינו 549 מיליון $. חישוב זה מתבסס על 30 שנות הפעלה ושיעור היוון של 5%, בניכוי הוצאות תפעול שוטפות. החישוב לא כולל הכנסות מרכבת נוסעים.


על פי MTG קיים פוטנציאל ביקושים לגשר יבשתי, כתוצאה מ"פעילות חדשה", וכתוצאה משיתוף פעולה עם נמל עקבה שעשוי להגדיל באופן ניכר את הביקוש ולתרום לכדאיות הפרוייקט. להלן הערכת ביקושים שנעשתה :

היקף שנתי
יחידות
מסלול הובלה
סוג מטען
2,155,000
טון
יצוא מישראל דרך אילת
צובר
2,400,000    
טון
יצוא מישראל דרך אילת
מלח*
116,800
TEU
יבוא/יצוא דרך אילת
מכולות
47,600
TEU
טרנזיט דרך ישראל      
מכולות*
85,500
רכב
יבוא דרך אילת
מכוניות
67,500
 רכב
טרנזיט דרך ישראל
מכוניות*


* פעילות חדשה


חברת MTG הגישה לאוצר מסקנות הביניים בנושא הכדאיות הכלכלית של הגשר היבשתי ושל רכבת נוסעים לאילת. לפי בדיקת כדאיות של פרויקט הגשר היבשתי, עולה כי הפרוייקט מאוזן תפעולית ומחזיר את ההשקעה ההונית המיוחסת לו (לא כולל פוטנציאל הכנסות משיתוף פעולה עם נמל עקבה). בהקשר לבדיקת הכדאיות של רכבת נוסעים נוסעים לאילת, קובעת MTG כי ההכנסות בגין רכבת נוסעים צפויות לכסות את הוצאות התפעול, כך שהפעילות השוטפת תהיה מאוזנת.

על בסיס הנחות העבודה של חברת MTG הוחלט אתמול באוצר לתת אישור עקרוני לפרויקט. עוד הוחלט להתחיל בביצוע תכנון הנדסי מפורט באמצעות חברת הרכבת, בדגש על המעבר בעיר אילת, ולקדם התכנון הנדרש בנמל אילת.

האוצר ינחה את הממונה על התקציבים לגבש הצעה בדבר מקורות המימון לפרויקט, לרבות שיתוף פעולה עם גורמים בינ"ל. וכן, יוטל על צוות של משרדי התחבורה האוצר ורוה"מ וחברת הרכבת לגבש הצעה למתכונת הפעלה.

הפרוייקט יובא לאישור הקבינט לאחר סיום תכנון הנדסי מפורט ובחינת אמדן עלויות מעודכן.