תהליך הפרטת אל על הגיע לסיומו

תהליך הפרטת אל על הגיע לסיומו, הבוקר בטקס במעמד שר האוצר, בנימין נתניהו ושר התחבורה, מאיר שטרית, הועברה לחברת כנפיים הסכמת המדינה באמצעות "מחזיק מנית המדינה המיוחדת" להחזיק במניות אל-על בשיעור שיקנה לה שליטה בחברה.


00:00 ,23.12.2004 מאת: מערכת פורט2פורט

השליטה באל-על עוברת מידי המדינה; היום הועברה לחברת כנפיים הסכמת השרים מכח מנית המדינה המיוחדת של המדינה באל-על להחזיק שליטה בחברה

תהליך הפרטת אל על הגיע לסיומו, הבוקר בטקס במעמד שר האוצר, בנימין נתניהו ושר התחבורה, מאיר שטרית, הועברה לחברת כנפיים הסכמת המדינה באמצעות "מחזיק מנית המדינה המיוחדת" להחזיק במניות אל-על בשיעור שיקנה לה שליטה בחברה.

ביוני 2003, במהלך חדשני הנפיקה רשות החברות הממשלתיות את חברת אל-על בבורסה לניירות ערך בת"א. לראשונה, הוצעו לציבור 100% ממניות חברה ממשלתית דרך הבורסה, בבת אחת. בדרך זו ניתנה לכל אזרח בישראל האפשרות לרכוש מניות בהנפקה או בבורסה ולהיות חלק מגרעין שליטה עתידי שיתגבש, וזאת מבלי למכור גרעיני שליטה ישירות לבעלי הון. כל אזרח או גוף אשר רכש מניות אל-על או אופציות נהנה מפרי מאבק השליטה בחברה והרוויח את "פרמיית השליטה". שיטה זו אפשרה לכוחות השוק לקבוע את זהות בעל השליטה.

במהלך שמונה עשר החודשים מאז הנפקת החברה, התנהל בבורסה מסחר ער במניות החברה תוך עליית מחיר מניית החברה בשל איסוף מניות במקביל לביצועיה הטובים של החברה והאופציות שבידי הציבור מומשו. 

שר האוצר, בנימין נתניהו, אמר במהלך הטקס כי "במשך 20 שנה דובר על הפרטת אל-על ועכשיו הושלם המהלך. זוהי הפרטה שמשרתת את כלל הציבור, תחת ניהול פרטי תתנהל החברה בצורה טובה יותר לתועלת אזרחי ישראל שמשתמשים בשירותיה. מהלך הפרטה מוצלח הסתיים ואנו בעיצומן של הפרטות נוספות בבזק, בבנק דיסקונט, בבנק לאומי ובבתי הזיקוק".

שר התחבורה, מאיר שטרית, ציין כי: "הייתי שותף להליך הפרטת אל על כחבר ועדת שרים להפרטה וכשר התחבורה. הפרטת אל על הינה ציון דרך חשוב בהפרטת חברות ממשלתיות והמטרה הסופית היא שבידי הממשלה לא יישארו חברות".  

מנהל רשות החברות הממשלתיות, איל גבאי, אמר כי "הפרטת אל-על הגיעה עתה לסיומה המוצלח. הנפקת החברה בבורסה ומאבק השליטה המרתק שהתפתח במניות תרמו להתעוררות שוק ההון ולביצועי חברת אל-על. אנו שמחים לראות את שגשוגה של החברה במהלך השנה האחרונה ומאחלים לה עתיד מבטיח בידיים פרטיות".  גבאי הוסיף, כי:" הצלחת ההפרטה, למורת רוחם של כל רואי השחורות, אשר הספידו את ההנפקה והזהירו את הציבור מפני רכישת מניות, טובה לכלכלת ישראל וטובה לאל-על".