תדמור מראה לשטרום מי שולט באל על

איזי בורוביץ לשטרום: עו"ד דוד תדמור אסר עלי להתערב בהתנהלות המשפטית של אל על


00:00 ,25.01.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

איזי בורוביץ לשטרום: עו"ד דוד תדמור אסר עלי להתערב בהתנהלות המשפטית של אל על

הממונה על ההגבלים לשעבר דוד תדמור והממונה כיום דרור שטרום מכירים היטב, מהימים שנלחמו יחד מאותה שוחה נגד אנשי העסקים והחברות שניסו לצמצם את התחרות במשק ולפגוע באזרח הקטן. עד שב-2001 נפרדו דרכיהם כאשר תדמור פינה מקומו וחזר למגזר הפרטי, למשרדו של עו"ד רם כספי, תוך שהוא מסמן כיורשו את שטרום, יועצו המשפטי עד אותה עת.

מאז מוצאים עצמם השניים בעימותים לא מעטים, כאשר תדמור מנסה להשתדל אצל שטרום עבור לקוחותיו העסקיים שלא אוהבים - לעיתים בלשון המעטה - את החלטותיו. העימות האחרון בין השניים אירע על רקע התנאים שקבע שטרום למיזוג בין כנפיים של משפחת בורוביץ לבין אל על שנרכשה על ידם.

ב-2004, כאשר הסתמן כי חברת כנפיים - המחזיקה בארקיע ונמצאת בשליטת משפחת בורוביץ - צפויה להשתלט על אל על, פנו בעליה לקבל אישור לעסקה מהממונה על ההגבלים העסקיים. שטרום אישר את הרכישה בכמה תנאים; בין היתר קבע כי על כנפיים למכור את אחזקותיה בארקיע, שמתחרה באל על, כדי לשמור על התחרות בתעופה בישראל. בטיוטת ההסכם נכתב כי ההסכמה למכירה תאפשר לכנפיים להיכנס לאל על כגורם פעיל - כולל מינוי דירקטורים והצבעה - החל ב-31 בדצמבר 2004.

תנאי נוסף היה כי כאשר כנפיים תרכוש את השליטה באל על, היא תעשה את כל הדרוש כדי שאל על לא תפעיל את החברה הבת, סאן דור, במקומות שבהם היא מפעילה קו טיסות סדיר. עוד קבע שטרום כי על כנפיים לעשות מאמץ לגרום לאל על להביא לאישורו הסכמים עתידיים עם חברות תעופה ישראליות.

אל על - המיוצגת באמצעות תדמור וכספי - סירבה להשתתף במהלך מתוך הנחה כי המגבלות צריכות להיות מוטלות על בעלי השליטה בארקיע הרוכשים את אל על, ולא עליה. אל על הבהירה עוד באוקטובר 2004 כי תתנגד להטלת מגבלות עליה.

בסוף דצמבר 2004 מימשה משפחת בורוביץ את האופציות שהיו ברשותה לרכישת אל על, והשלימה את רכישתה. מאבק המוחות המשפטי בין תדמור לכספי ולשטרום הואץ, בעוד אל על מתכוונת לאלץ את שטרום לשנות את ההגבלות שהטיל על המיזוג.

לאחר שרכש בורוביץ את השליטה באל על - אך שלושה ימים לפני שהתמנה ליו"ר - פנתה אל על לבית הדין להגבלים עסקיים כדי לעכב את מימוש התנאים שהציב שטרום למיזוג. תדמור טען בעתירה כי חלקה של ארקיע בתעופה לישראל וממנה הוא כ-5% בלבד, ולכן אין למיזוג בינה לבין אל על כל השפעה על התחרות בענף התעופה. לדבריו, עיקר התחרות באל על מקורה בחברות הזרות, לא בארקיע.

מהזווית של רשות ההגבלים העסקיים הלך המצב והסתבך. מצד אחד, הרשות אינה יכולה להחזיר את הגלגל לאחור ולמנוע מכנפיים לרכוש שליטה באל על; מצד שני נראה לרשות כי אל על, ואולי גם כנפיים, אינן רוצות לקיים את התנאים לאישור המיזוג. ברשות ההגבלים העסקיים היו מי שהפנו את תשומת לבו של שטרום לעמדה המוזרה של אל על, שהעדיפה לדאוג לכנפיים ולא להמשך אחזקתה בסאן דור. המסקנה שגיבש שטרום היתה כי מאחורי הערר שהוגש על ידי אל על עומדת למעשה קבוצת בורוביץ.

ביה"ד להגבלים עסקיים קיים ביום חמישי ה-6 בינואר דיון בערר של אל על, אך דחה את בקשתה לעכב את התנאים למיזוג. ביה"ד פסק כי הערר יידון שוב עוד שישה שבועות. בדיון אמר שטרום כי אין בכוונתו להגיש את נימוקיו לתנאי המיזוג לאל על, מכיוון שהוסכם עליהם עם כנפיים.

עוד טען, כי אין עליו חובה לנמק כלפי אל על, שכן אין חובה המוטלת על אל על מכח אותם תנאים. זהו נימוק שעשוי לשמש את אל על, המסרבת לקבל עליה את תנאי המיזוג שהטיל שטרום. בתגובה, שלושה ימים מאוחר יותר, ביום ראשון ה-9 בינואר - בו מינה דירקטוריון החברה את בורוביץ ליו"ר - הגיש תדמור עתירה לבג"ץ בטענה ששטרום אינו מוכן לפרסם את נימוקיו לתנאי המיזוג.

ברשות ההגבלים העסקיים ניסו לברר מי באמת עומד מאחורי הערר: אל על או גם בורוביץ, שכבר שולט בחברה. לפניית שטרום הבהירו איזי בורוביץ וכנפיים כי אין להם יד ורגל בפנייה לבית הדין ובהליכים המשפטיים שנוקטת אל על. בכנפיים אמרו כי קרוב לוודאי שהעתירה לבג"ץ הוגשה בהוראת מנכ"ל אל על היוצא, עמוס שפירא, ובורוביץ אמר לשטרום כי הוא לא ידע על הבג"ץ.

הדיון המפורט בעתירה של תדמור לבג"ץ נקבע ל-13 בינואר. תדמור הודיע לשטרום כי אם יקבל מכתב שיודע כי הממונה יגיש את תגובתו המנומקת לבית הדין בראשית השבוע, הוא ימשוך את העתירה. ב-11 בינואר הודיע שטרום שיגיש את נימוקיו לבית הדין בדיון שנקבע, ובתגובה משך תדמור עתירתו.

ביום בו משך תדמור את עתירתו מבג"ץ, נועדו בורוביץ ושטרום. בפגישה השתתפו גם עו"ד יוסי גרוס מטעם בורוביץ, היועצת המשפטית של רשות ההגבלים העסקיים מיכל הלפרין וכלכלנית הרשות מירב בארי. בורוביץ הסביר לשטרום כי כל ההליכים שנקטה אל על נעשו ללא שליטתו. לדבריו, הוא רוצה מאוד לקיים את התנאים למיזוג אל על וארקיע, אבל אל על מנהלת מהלכים שהוא לא מעוניין בהם.

לדברי מקורבים למגעים, בורוביץ אמר כי תדמור הבהיר לו שאין לו (לבורוביץ, א.ק) רשות להתערב בהליכים המשפטיים של אל על, מכיוון שהוא בעל שליטה ובעל עניין - מאחר שהוא שולט גם בכנפיים, שעניינה נוגד את זה של אל על. ארקיע גם התבקשה להיות משיבה בעתירה של אל על.

בורוביץ הוסיף, כי אל על מינתה ועדה שתפקידה להחליט על המשך ההליכים המשפטיים לפי טובת אל על. הועדה כוללת דירקטור מטעם בורוביץ, אמנון ליפקין-שחק, ושני דירקטורים שמינתה המדינה - שמעון כצנלסון ויהושע נאמן.

בפגישה הוסכם שבורוביץ יפעל לכך, שאל על תבקש ארכה של שלושים יום מבית הדין להגבלים עסקיים להמשך הדיון בעתירתה, עד שבורוביץ - שרק רכש שליטה - ילמד את העניין. חלפו כמה שעות, וקרוב לחצות התקשר עו"ד כספי למשרדו של שטרום להודיע לו על שינוי בתהליך; במשרדו של שטרום, כצפוי, לא היה מי שירים את הטלפון באמצע הלילה.

בירור שערך שטרום למחרת בבוקר העלה כי אל על לא מוכנה לבקש ארכה של 30 יום, אלא אם יהיה כתוב בפנייתה כי פסק הזמן ינוצל גם לניהול משא ומתן מחודש עם שטרום על תנאי המיזוג בין אל על לארקיע. שוב החלה סדרת של טלפונים נרגזים בין הנוגעים בדבר, בסופם שטרום ויתר.

בנוסח הפנייה של אל שהוגש לבית הדין להגבלים עסקיים נכתב כי אל על מבקשת ארכה של 30 יום, וכי הצדדים ינצלו את פסק הזמן לנהל משא ומתן על תנאי המיזוג. תדמור וכספי רשמו ניצחון בקרב הזה, אך לא בטוח שזה יבטיח להם ניצחון במאבק הכולל למתן הקלות לקבוצת בורוביץ ואל על.

שטרום מסר בתגובה, כי מהלכי אל על תמוהים בעיניו: "לא ברור למה אל על חיכתה זמן כה רב להגשת הערר, ומה עניינה במניעת מכירת ארקיע לאחרות. מדובר בהליכים פנימיים בין אל על, לאחים בורוביץ ולעורכי דינם, שאין לי שום חלק בהם".

איזי בורוביץ אישר כי הוא אינו מתערב בהליכים המשפטיים של אל על, מכיוון שהוא מחזיק בארקיע שהגיעה להסדר עם שטרום, וכי מקובלים עליו תנאי ההסדר. עוד לדבריו, בהתנהלות המשפטית עוסקת הוועדה שמונתה לצורך זה, והוא עשוי להתערב רק אם יתעוררו בעיות.

דובר אל על מסר כי עוד לפני כניסת כנפיים, הורה הדירקטוריון להגיש ערר על התנאים שקבע הממונה למיזוג, משום שמצא אותם פוגעים ולא מוצדקים. החברה פועלת בהתאם להחלטה זו.