שתי קומות, 555 מושבים - מטוס הנוסעים הגדול בעולם ינחת בנתב"ג ב-2009

המטוס של חברת איירבוס כבר הוזמן על ידי 15 חברות, אך באל על עדיין לא הביעו עניין


00:00 ,14.06.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

המטוס של חברת איירבוס כבר הוזמן על ידי 15 חברות, אך באל על עדיין לא הביעו עניין

בכניסה לסלון האווירי לה בורז'ה שנפתח אתמול בפאריס מוצב ביתן איירבוס, ובתוכו דגם מוקטן של מטוס הנוסעים המדובר ביותר בסלון, A380, ודגם של חלק מתא הנוסעים שלו בגודלו הטבעי. החלל הדו-קומתי נראה יותר כלקוח מסרטי מדע בדיוני ופחות מתחום התעופה האזרחית. מדובר במטוס הנוסעים הגדול בעולם, שיכול להטיס 555 נוסעים.

תומאס בורגר, מנהל השיווק של ה-A380, אמר ל-TheMarker כי המטוס הוא הצלחה עסקית עוד לפני שביצע את טיסתו הראשונה. מאז השקתו בדצמבר 2000 קיבלה איירבוס הזמנות והתחייבויות לייצור 154 מטוסים, וב-2006 ייכנס המטוס לשימוש בצי סינגפור איירליינס. 15 לקוחות כבר הזמינו אותו, בהן 14 חברות תעופה. החברה הנוספת היא חברת הליסינג הגדולה בעולם, ILFC האמריקאית. לדברי בורגר, המטוס מציע נוחות גדולה יותר בעלות נמוכה יחסית וברעש מנוע קטן בהרבה.

ישראל כבר נמצאת על מפת הטיסות של ה-A380. "ישראל חשובה לכמה חברות שהזמינו את המטוס", אמר בורגר. לדבריו, ביוזמתן פתחה איירבוס במגעים עם הגופים הרלוונטיים בישראל להתאמת שדה התעופה לצורכי הנחיתה וההמראה של המטוס. ההערכות באיירבוס הן שנתב"ג יהיה מוכן לטיסות אלה ב-2009-2008. אל על אמנם עדיין לא הזמינה את המטוס, ואולם באיירבוס רואים בה לקוחה פוטנציאלית ומקווים שתבצע הזמנה.

ובינתיים, בבואינג
מנגד יכולה בינתיים בואינג רק לדבר על המטוס החדש שלה, ה-787. מדובר במטוס עם 266 מושבים, שמשקף את האסטרטגיה של החברה. תחזית בואינג גורסת כי רוב הנוסעים יעדיפו לטוס מנקודה לנקודה ישירות, לכן יעדיפו מטוסים קטנים מאלה שמייצרת איירבוס, שיכולים לטוס רק בין שדות תעופה גדולים.

כך, בעוד ה-A380 משלים סיבוב אליפטי אלגנטי בשמי לה בורז'ה, יכלו קברניטי בואינג רק לספר על התוכניות לייצור המטוס החדש. תום דאוני, סגן נשיא לתקשורת בבואינג לתחום המטוסים המסחריים, סבור כי האסטרטגיה המנצחת היא זו של בואינג, כמובן. לראיה, החברה כבר קיבלה הזמנות והתחייבויות לייצור 266 מטוסי 787, ונמצאת במו"מ על מכירה של 427 מטוסים נוספים. "זו ההתעניינות הגדולה ביותר שראינו בדגם מטוס בבואינג", אמר דאוני.

דגם בואינג 787 הושק לפני כשנה. הוא מתוכנן לטוס ב-2007, אך הלקוח הראשון יקבל אותו רק ב-2008. דאוני העריך כי אל על אינה מנהלת משא ומתן על רכישת המטוס כיוון שהיא עסוקה במיפוי מחדש של צי המטוסים שלה בעקבות החלפת הבעלות עליה.

דאוני העריך כי היקף הביקוש למטוסי A380 בעשרים השנים הבאות יהיה כ-425 מטוסים, ואילו הביקוש למטוסי 787 יגיע ל-3,500 מטוסים. בנוסף השיקה בואינג באחרונה מטוס 777 עם כ-300 מושבים, והדגם זוכה להתעניינות ערה מצד חברות תעופה בעולם.

התחזית של בואינג היא ששוק התעופה העולמי יצטייד בעשרים השנים הבאות ב-25.7 אלף מטוסים בהיקף כספי של 2.1 טריליון דולר. 2005 נחשבת בחברה לשנת היציאה מהמיתון העולמי, ובמיוחד מההאטה בענף התעופה, שנגרמה בעקבות הפיגוע בספטמבר 2001; ב-2005 צפויה תנועת הטסים לעבור את מספר הנוסעים שטסו ב-2000, והדבר ניכר גם בהזמנות מבואינג.

מחלוקות בביתן הישראלי
בינתיים, בביתן הישראלי, שנפתח על שטח הביתן שהיה שייך לתע"ש בשנים קודמות, מציגות חברות ישראליות את מרכולתן, שעיקרה ציוד חכם למטוסים ולטייסים. בין החברות ניתן למצוא את אלביט מערכות, אלישרא, תדיראן קשר, רפאל, קונטרופ וראדא.

התעשייה האווירית מציגה בביתן נפרד, שמעוצב בצורת חללית כדורית. הביתן נחשב לאחת מפסגות הטכנולוגיה של הסלון האווירי, ומארגניו במשרד הביטחון ומכון היצוא מצפים למבקרים רבים בימים הקרובים. עד כה לא נרשמה צפיפות בביתן.

אחד הסיפורים שמאחורי הקלעים עוסק במחלוקת בין המארגנים. בעבר היה זה משרד הביטחון שהוביל את הקמת הביתן הישראלי, אך השנה נטל מכון היצוא את היוזמה. בחברות המציגות מתלוננים על העלויות הגבוהות: חברה קטנה צריכה להשקיע בשבוע הסלון סכום של כחצי מיליון דולר עבור שכירת השטח ושירותים נלווים; עלות המנקה של שטח התצוגה המצומצם של החברה לבדה מגיעה לכ-3,000 יורו בשבוע. ההוצאות של חברה גדולה מוערכות במיליון דולר ויותר.

בירן, פדרמן וחרמוני סביב שולחן אחד?
בשולי האירועים צפויה התערוכה להפגיש את נשיא כור ויו"ר אלישרא דני בירן ובעלי אלביט מיקי פדרמן עם חזי חרמוני, מנכ"ל תדיראן קשר, שהחברות של שלושתם מציגות באותו בניין. בירן ופדרמן חתמו על הסכם שכחלק ממנו אמורה תדיראן קשר לרכוש את אלישרא. חרמוני מתנגד לעסקה, ונחשב בכור ובאלביט כמי שמטרפד אותה. סביר להניח שהשלושה לא ממש יישבו יחד סביב אותו שולחן בסלון.