שר התחבורה נוטה לאשר לישראייר הפעלת טיסות סדירות לניו יורק

שר התחבורה, מאיר שטרית, נוטה לאשר לחברת ישראייר להפעיל קו תעופה סדיר חדש מישראל לארה"ב, בנוסף לאל על. אתמול קיים שר התחבורה שימוע נפרד להנהלת אל על ולנציגות העובדים, לפני קבלת החלטה בעניין


00:00 ,30.03.2005 מאת: מערכת פורט2פורט
שר התחבורה, מאיר שטרית, נוטה לאשר לחברת ישראייר להפעיל קו תעופה סדיר חדש מישראל לארה"ב, בנוסף לאל על. אתמול קיים שר התחבורה שימוע נפרד להנהלת אל על ולנציגות העובדים, לפני קבלת החלטה בעניין.

מדובר בצעד דרמטי לפיו תורשה בראשונה ישראייר להתחרות מול אל על בקו תעופה סדיר, טראנס-אטלנטי. הקו לניו יורק נחשב לקו הדגל של אל על ולאחד הקווים הרווחיים ביותר שלה. כיום מפעילה ישראייר טיסות שכר, שלוש פעמים בשבוע, בקו לניו יורק.

אל על ועובדיה מתנגדים באופן תקיף לכניסתה של ישראייר כמוביל סדיר לקו לניו יורק. לטענתם, אל על מתחרה בקווים לארה"ב לא רק מול חברות תעופה אמריקאיות וקנדיות כמו קונטיננטל איירליינס ואייר קנדה, אלא גם מול חברות התעופה האירופיות הגדולות הפועלות בישראל, כמו לופטהנזה, סוויס, בריטיש איירווייס, אליטליה ואייר פראנס.

אל על טוענת עוד כי מתן האישור לישראייר נוגד את תנאי ההפרטה וההסכם עם הממשלה, ולפיהם לא יימסרו קווים של אל על לחברות ישראליות אחרות אלא אם תנועת הנוסעים מישראל ואליה תעלה על 10 מיליון בשנה או שמספר הנוסעים אשר מטיסה אל על בקו יירד מתחת לאחוז מסוים.

יועץ התקשורת של שר התחבורה, יונתן בקר, אמר אתמול בתגובה: "שטרית עדיין לא החליט בנושא. הוא זימן אליו את חברי ההנהלה ונציגי העובדים, כדי לשמוע את עמדתם".

אל על לא תצטייד במטוסי איירבוס; תמשיך בהפעלת מטוסי בואינג
חברת אל על לא תצטייד במטוסי איירבוס האירופית ותמשיך בשלב זה להשתמש במטוסי בואינג מתוצרת ארה"ב. יו"ר מועצת המנהלים של אל על, ישראל בורוביץ, ערך ביקור עבודה בשבוע שעבר בארה"ב ונפגש עם מנהלי יצרנית המטוסים האמריקאית.

עם רכישת אל על על ידי קבוצת כנפיים, שבבעלות האחים ישראל ודדי בורוביץ, העריכו בענף התעופה כי הקבוצה לא תסתפק במטוסי בואינג ותשקול הצטיידות במטוסי איירבוס, מכיוון שעתה, בהיותה חברה פרטית, משוחררת אל על מלחצים של הממשל האמריקאי.

ואולם לפי תוכנית ההצטיידות החדשה המתגבשת בחברה, תמשיך אל על להפעיל את שני מטוסי הבואינג מדגם 757 שברשותה, ותידחה קליטתו המתוכננת של מטוס נוסעים נוסף מדגם בואינג 737.

במקביל מגבשת אל על תוכנית בתחום התחזוקה. לפי התוכנית, תרחיב החברה את שירותי השיפוץ והתחזוקה למטוסי חברות התעופה הזרות כדי להגדיל את הכנסותיה. לצורך זה יושקעו בתחילה כספים בהאנגר הקיים כדי להרחיבו ולרכוש ציוד מתאים.

מאל על נמסר בתגובה: "אין החברה נוהגת להתייחס לפגישות ולדיונים עסקיים".

ירידה של 5% במספר הטסים בחברות הישראליות בפברואר, עלייה בזרות
חברות התעופה הישראליות הטיסו בפברואר השנה כ-218.1 אלף נוסעים בקווי התעופה הבינלאומיים לישראל וממנה, לעומת כ-228.7 אלף נוסעים בפברואר אשתקד, ירידה של 5%. החברות הזרות הטיסו כ-208.1 אלף נוסעים בפברואר 2005, לעומת 206.3 אלף נוסעים בפברואר 2004, עלייה של כ-1%. כך עולה מדו"ח של מינהל התעופה האזרחית.

התפלגות התנועה מלמדת כי אל על הטיסה כ-197.2 אלף נוסעים בפברואר השנה, לעומת כ-200 אלף נוסעים בפברואר 2004 - ירידה של 2%. חברות השכר הישראליות סאן דור - חברה בת של אל על, ארקיע וישראייר הטיסו כ-20.9 אלף נוסעים בפברואר 2005, לעומת 28.2 אלף נוסעים בפברואר אשתקד, ירידה של 26%.

חברות התעופה הזרות הסדירות הטיסו כ-190.7 אלף נוסעים בפברואר השנה, לעומת 176.6 אלף נוסעים בפברואר 2004 - עלייה של 8%.

את המקום הראשון מבין חברות התעופה הזרות, תפסה לופטהנזה הגרמנית ואחריה קונטיננטל איירליינס, בריטיש איירווייס, סוויס ואליטליה. חברות השכר הזרות הטיסו כ-17.3 אלף נוסעים בפברואר השנה, לעומת כ-29.7 אלף נוסעים בפברואר 2004 - ירידה של 42%.