שר התחבורה מופז: "מהפכת השמיים הפתוחים יוצאת לדרך"

שר תחבורה הודיע על כוונתו להביא בפני הממשלה החלטה לפיה תממן המדינה 80% מהוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות. בתמורה למימון ייפתחו בהדרגה הקווים הסדירים המוחזקים על ידי אל על


00:00 ,20.12.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

שר תחבורה הודיע על כוונתו להביא בפני הממשלה החלטה לפיה תממן המדינה 80% מהוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות. בתמורה למימון ייפתחו בהדרגה הקווים הסדירים המוחזקים על ידי אל על
 
מהפכת השמיים הפתוחים יוצאת לדרך. שר התחבורה והבטיחות בדרכים, רא"ל (במיל') שאול מופז, זימן אליו הבוקר את יו"ר דירקטוריון חברת אל על, פרופ' ישראל (איזי) בורוביץ, ואת מנכ"ל אל על, חיים רומנו, והודיע על כוונתו להביא בפני הממשלה הצעת החלטה לפיה תממן המדינה 80% מהוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות.
 
החלטתו של השר מופז מהווה את יריית הפתיחה למדיניות ה"שמיים הפתוחים", שהתקבלה לאחר משא ומתן של חודשים ארוכים עם כלל הגורמים. עד כה עמד המימון על 50% בלבד (הוועדה הציבורית שמינה השר מופז בראשות רו"ח גדעון סיטרמן, אף הציעה כי המדינה תממן 100% מהוצאות הביטחון של החברות הישראליות).
 
בתמורה למימון החלק הארי של הוצאות הביטחון ייפתחו בהדרגה הקווים הסדירים המוחזקים על ידי אל על, ובחלקם  ניתן יהיה למנות חברות ישראליות נוספות כמוביל נקוב (ישראייר וארקיע).
 
בחודש הקרוב תובא הצעתו של השר מופז לאישור הממשלה.
 
שר התחבורה והבטיחות בדרכים, רא"ל (מיל') שאול מופז: "אנחנו נחושים ליישם את הרפורמה. אין ספק שמדובר במהפכה אמיתית, שתשפיע בראש ובראשונה על כיסו של הנוסע הישראלי, על תעשיית התיירות הנכנסת והיוצאת, ועל המשק הישראלי.
 
"עקב האילוצים הביטחוניים המיוחדים של מדינת ישראל, מושתות על חברות התעופה הישראליות הוצאות ביטחון בשיעורים חריגים אשר לא מקובלים בתעופה המסחרית העולמית. הוצאות אלו מהוות משקולת על גבן של חברות התעופה הישראליות ויוצרות אי שיווין בכושר התחרות של חברות אלו מול החברות הזרות. פתיחת השמיים ללא העמדת תנאים שווים ו'כללי משחק' הוגנים, לא תאפשר לחברות הישראליות להתחרות על בסיס שווה בשוק התעופה העולמי. צעד זה יגדיל את ההיצע ואת מגוון אפשריות הטיסה של הציבור הישראלי ובעלות נמוכה יותר".
 
לדברי השר מופז, תשלום הוצאות הביטחון על ידי הממשלה מהווה נקודת "אל חזור" בתהליך מדיניות פתיחת השמיים, ויאפשר המשך של יישום רפורמה כוללת בהובלת משרד התחבורה בענף התעופה, שתביא להגברת התחרות בענף.
 
השר מופז הוסיף וקרא לחברות התעופה הישראליות הנוספות, ארקיע וישראייר, להתחיל כבר היום בהתארגנות הנדרשת, על מנת שיוכלו לשמש מוביל נקוב בזמן הקרוב ליעדים נוספים.
 
רו"ח גדעון סיטרמן, מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, ציין כי "המטרה של משרד התחבורה היא לתת לצרכן הישראלי את האפשרות להשתלב בתהליכי הגלובליזציה תוך מיצוי היכולת לניידות ללא גבולות במחיר השווה לכל נפש".

אל על בתגובה: כיסוי של 80% מהוצאות הביטחון אינו פותר את הבעיה

מחברת אל על נמסר בתגובה להודעת משרד התחבורה על מהפכת השמיים הפתוחים כי החברה מברכת על החלטת שר התחבורה להמליץ על מימון 80% מהוצאות הביטחון ופתיחת התחרות.
 
"יחד עם זאת, כיסוי של 80% מהוצאות הביטחון של אל על, אינו פותר את הבעיה בכללה, שכן המלצות הוועדה הציבורית של משרד התחבורה לפתיחת השמיים כללו פתיחה הדרגתית של השמיים, בכפוף לכיסוי מלא של הוצאות הביטחון לחברות התעופה הישראליות. כמו כן יש לתת משקל להוצאות הכספיות המיוחדות וליעדים המיוחדים בהם הפעילות קשה יותר, ולתת להם מענה מיוחד".
 
מהחברה נמסר עוד כי "כחברה הפועלת בשוק גלובלי תחרותי, מול חברות תעופה ענקיות ובריתות, על מדינת ישראל להעניק לחברות התעופה הישראליות תמיכה על מנת לאפשר להן התמודדות בתנאים שווים".