שמחון דורש ממשרד התחבורה לקיים שימוע ליצואנים שיפגעו משינוי במבנה התעריפים במסוף המטענים

ועדת הכלכלה קיימה דיון בנושא שינוי מבנה התעריפים במסוף המטענים המופעל על ידי ממ”ן, בעקבות פניות של יצואנים שהביעו חשש שיפגעו משינוי התעריפים, כן בעקבות ההחלטה להכניס מפעיל שלישי של מסוף מטענים לקראת פתיחת השוק לתחרות


00:00 ,27.01.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
ועדת הכלכלה קיימה דיון בנושא שינוי מבנה התעריפים במסוף המטענים המופעל על ידי ממ”ן, בעקבות פניות של יצואנים שהביעו חשש שיפגעו משינוי התעריפים, כן בעקבות ההחלטה להכניס מפעיל שלישי של מסוף מטענים לקראת פתיחת השוק לתחרות.

אבי ירושלמי ממשרד התחבורה אמר כי בשנות ה-90 החליטה הממשלה על פתיחת השוק למתחרה נוסף. בתוקף ההחלטה סוכם להוריד את הכנסות ממ”ן ב- 15% ובמקביל להשוות את תעריפי הייבוא לייצוא. לדבריו הכנסות ממ”ן מהאגרות שמשלמים היצואנים 15 מליון דולר בלבד. הזכיון של ממ”ן להפעלת המסוף הוארך עד שנת 2014, כתנאי להסכמת ממ”ן להכנסת מפעיל נוסף שבפועל טרם נכנס.

אילן שחר, יו"ר פורום מטען אוויר, אמר בתגובה לדברי אבי ירושלמי שמ- 1999 היתה ירידה ריאלית של 2% באגרות ממ"ן, בכל שנה, כי נושא זה לא מתיישב על התיקון לצו המחירים שפורסם ב- 5 לאוגוסט שלפיו חלה העלאה של 10% באגרות ובהפחתה של כ- 70% בימי האחסנה החופשיים בממ"ן.
 
אילן שחר הוסיף וציין כי מאחר וכל שינוי במחירי ממ"ן דורש אישור מוקדם, הרי שמה- 1 בדצמבר 2003 יושמה אגרה חדשה על היצואנים – "אגרת בדיקה פיזית" הנגבית עבור כל משלוח אשר המכס דורש לבצע בו בדיקה פיזית. לדבריו, אגרה זו לא קיבלה אישור משום גורם למעט מחברת ממ"ן.

עו”ד שמואל גרוסמן, מאיגוד לשכות המסחר המייצג גורמים עסקיים בענף, המעונינים להקים מסופים עורפיים (מחוץ לשדה התעופה), אמר כי יש לאפשר פתיחת התחרות באופן מיידי. בעקבות עתירתם לבג”צ הוצא צו על תנאי המחייב את משרדי התחבורה והאוצר ואת רש”ת לנמק מדוע לא יאפשרו הקמת מסופי מטענים חיצוניים. גרוסמן טען כי ההסכם שנעשה עם ממ”ן הוא שערורייתי, שכן הזכיון הוארך בתנאי שיכנס מפעיל נוסף ב- 2002, אך כעת ברור כי המפעיל הנוסף לא יתחיל לפעול לפני 2005. ”ממ”ן קיבלה תמורה שלא תסולא בפז. כל שאנחנו מבקשים הוא פתיחת השוק לתחרות”, אמר גרוסמן.

מנכ”ל רשות שדות התעופה (רש”ת) גבי אופיר אמר כי רש”ת מתנגדת נחרצות להפעלת מסופים עורפיים וזאת משיקולים ביטחוניים, בטיחותיים ותפעוליים. ”אנחנו לא מתנגדים לתחרות אבל יש לזכור שישראל איננה שוויץ או בלגיה.לישראל יש צרכים בטחוניים יחודיים ולא נסכים להכניס לשדה התעופה עשרות משאיות שיסכנו את הבטחון”. אופיר טען כי בתוך שדה התעופה יש קרקעות פנויות עליהן אפשר להקים מסופים. אופיר מסר לועדה את הנתונים הבאים: מדי שנה מועברים בישראל 300 אלף טון מטענים מתוכם 85 אלף טון של תוצרת חקלאית- 50 אלף טון מועברים במסוף של אגרקסקו ו- 35 במסוף של ממ”ן.

יוליה מרוז מהאוצר אמרה כי יש לפתוח את השוק לתחרות וכי הקרקעות הנמצאות בתחום שדה התעופה יקרות בהרבה מאלו הנמצאות מחוץ לשדה, וכי והקמת מסופים מחוץ לשדה תקטין מאד את העלויות של המפעילים. לדבריה, יש למצוא פתרונות לבעיות עליהן הצביע גבי אופיר, ובשל כך הוקמה ועדה בינמשרדית בראשות עמי סגל, סמנכ”ל המכס והמע”מ. עמי סגל אמר תפקיד הועדה בראשה הוא עומד ליישם את מדיניות התחרות, תוך מציאת פתרונות הולמים לבעיות שלהעלתה רש”ת. הוא מסר כי מרבית חברי הועדה הביעו את תמיכתם בהקמת מוספים עורפיים.

מנכ”ל ממ”ו, אליאס דלאל, אמר כי ממ”ן היא חברה ציבורית הנסחרת בבורסה ומפוקחת על ידי הרשות לניירות ערך. כל הטענות על גריפת מיליונים חסרת בסיס. לדבריו ממ”ן לא הרויחה שקל מהעלאת התעריפים.

עו”ד שירלי דהאן ממשדר חומסקי, המייצגים את המפעיל הנוסף אמרה כי תוך שנתיים יתחיל המסוף לפעול. לדבריה ראוי לפתוח את השוק לתחרות בהדרגה כדי לא לפגוע במפעיל החדש שנדרש להשקיע מילונים ולעמוד בקריטריונים נוקשים.
 
יו”ר ועדת הכלכלה, שלום שמחון, דרש ממשרד התחבורה לקדם את תהליך הכנסת המפעיל השלישי של מסוף המטענים לנתב”ג. שמחון ציין כי פתיחת השוק לתחרות חשובה למשק, אך יש להבטיח שלא תהיה פגיעה ביצואנים.
 
כאמור, שמחון ביקש ממשרד התחבורה לקיים שימוע ליצואנים שיפגעו משינוי מבנה התעריפים במסוף המטענים. בנוסף ביקש שמחון מליברמן, כי במידה ולא יבחר זוכה במכרז להפעלת מסוף למטענים חקלאיים, תמשיך המדינה את ניהול המסוף החקלאי בתנאם המתקיימים כיום. שמחון הביע תמיהה על כך כי זכיונה של ממ”ן הוארך ללא מכרז עד שנת 2014, בעוד שזכיונה של אגרקסקו הוארך עד סוף 2004 בלבד.