שרת התחבורה: משרד התחבורה יפתח תכנית אסטרטגית לתעופה ישראלית

שרת התחבורה אמרה במהלך השקת ״שדולת התעופה בכנסת״ כי ״המחויבת שלנו היא לשמור על התעופה בכלל במדינת ישראל מפותחת ולשמור על התעופה הישראלית משום שזה נכס אסטרטגי״. הוסיפה: שנים ארוכות הענף הוזנח לחלוטין


08:32 ,26.10.2021 מאת: מערכת פורט2פורט

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח״כ מרב מיכאלי, השתתפה אתמול באירוע השקת שדולת התעופה בכנסת, ואמרה: ״המחויבת שלנו היא לשמור על התעופה בכלל במדינת ישראל מפותחת, אבל וודאי לשמור על התעופה הישראלית משום שזה נכס אסטרטגי שישראל לא יכולה בלעדיו, וחייבת לוודא שהיא נוקטת צעדים אקטיביים, כדי שתהיה לה תעופה ישראלית חזקה ותשתיות תעופה ישראליות טובות״.

 

״קשה להפריז בחשיבות השדולה זאת, יותר מזה קשה להפריז בחשיבות ההשקעה הנדרשת בענף התעופה הישראלית ואני בכוונה מפרידה בין תעופה לבין תעופה ישראלית. זה לא 100 אחוז חפיפה בין שני הדברים האלה.

 

״המחויבת שלנו היא לשמור על התעופה בכלל במדינת ישראל מפותחת, אבל וודאי לשמור על התעופה הישראלית משום שזה נכס אסטרטגי שישראל לא יכולה בלעדיו, וחייבת לוודא שהיא נוקטת צעדים אקטיביים, כדי שתהיה לה תעופה ישראלית חזקה ותשתיות תעופה ישראליות טובות כדי שגם התעופה הלא ישראלית תוכל להיות מפותחת בה.

 

״לצערי, שנים ארוכות הענף הוזנח לחלוטין. לא רק שלא נבנו, נסגרו שדות תעופה. נסגרו שדות תעופה בלי תכנון אלטרנטיבי, בלי שיש תמונה גדולה שאומרות ואומרים אמרו איפה אנחנו רוצות, יכולות, צריכות את שדות התעופה שלנו – גם הבינ״ל והמסחריים וגם האזרחיים של התעופה המקומית לכל הצרכים ההכרחיים של כיבוי, ריסוס, לימוד תעופה. אני רוצה שציבור ישראלי שלא הייתה בחיל האוויר יוכלו ללמוד במדינת ישראל תעופה. למה שיסעו בשביל זה לחו״ל? את התשתית הזאת יש לנו חובה לספק.

 

״אני אומרת חד משמעית – משרד התחבורה בראשותי יפתח תכנית אסטרטגית לתעופה ישראלית. גם ברמת התשתיות וגם ברמת שמירה על החברות הישראליות שלא סוד שזו תקופת של אי ודאות, תקופה קשה מאוד, החברות והענף בכלל ספג מכה קשה, החל מהחברות, דרך צוותי האוויר ודרך כל ספקי השירותים, המון עובדות ועובדים וכמובן הנוסעות והנוסעים. ולי יש חובה ובאמת הרבה מאמצים, יודעים את זה מנהלי החברות, משרד התחבורה מאוד דחף גם את משרד האוצר וגם את משרד רה״מ להיות מושקע במאמץ לעזור לחברות בשביל לעזור להם. המאמץ הזה לא תם, הוא נמשך, ואנחנו מחויבות לדאוג שהחברות תשמרנה ובשאיפה גם תתחזקנה.

 

״שמרנו בקורונה בממשלה הזאת, בתקופתנו, שמרנו על נתב״ג פתוח. עשינו הפרדות, השתמשנו בטרמינל 1 כדי להפריד מדינות שהיו יותר מועדות להדבקה, השתמשנו בכל כלי שעמד לרשותנו. רש״ת הפעילה בצורה אפקטיבית וטובה הרבה מאוד אנשי שירות שדואגים שאנשים יהיו עם מסיכות ויישמר מקסימום ביטחון בריאותי בתוך נתב״ג, אבל שמרנו עליו פתוח.

 

״לנתב״ג יש תכניות הרחבה והוא חייב להתרחב תוך כדי שאנחנו דואגות לציבור שגרה מסביב, שלא צריכים לסבול מהרעש באופן שהוא גזירת גורל. צריך להימצא לזה פתרון וזאת אחריותנו למצוא אותו.

 

״לגבי שדה משלים – אני גאה להגיד שהעברנו אתמול בישיבת ממשלה את ההחלטה שהוא לא ייבנה ברמת דוד. לישראל יש צורך אסטרטגי בשטחים פתוחים והיא לא יכולה לנהוג בקלות דעת בפיתוח עסקי, מסחרי, תעופתי, תחבורתי על חשבון שטחים פתוחים שאין לנו עתודה. כבר אנחנו ממש על הקצה.

 

״יש פתרונות טובים יותר מאשר להסתכל רק בזווית של שדה תעופה אחד, לא צריך לשים את התכולה של כל הטיסות הנוספות בארץ במקום אחד, בטח לא בעמק שבו אם נאפשר כל כך הרבה תנועה על הקרקע שתבוא יחד עם זה והפיתוח התעשייתי המסחרי תחרב אותו באופן בלתי הפיך. יש אפשרויות נוספות, שחלקן נבדקו חלקית וחלקן לא נבדקו עדיין. לכן יוקם צוות שהגבלנו אותו לעבודה של תשעה חודשים, יהיו בו גם כאלה שלא היו בשיח הזה והגיע הזמן שיהיו שותפות ושותפים בחשיבה מה הדרך הטובה ביותר לייצר את הקיבולת לתעופה הבינ״ל וגם לחשוב מה הדרך הטובה ביותר לעשות גם את התעופה האזרחית.

בשעות אלה מתקיים הדיון בשדה התעופה חדרה, ספציפית ח״כ לנדה יש תשובות לנקודות שאת העלית. התכנון כן לקח את הדברים בחשבון, כן יש תשובות מקצועיות, גם ביהמ״ש העליון קיבל את התשובות האלה, עדין אנחנו בודקות אם זו התשובה הנכונה ביותר לעניין. לצערי הגענו לרגע כזה שמשום חוסר התכנון וההזנחה שדיברנו עליה קודם אנחנו במין מצב כזה ששדה תעופה הרצליה עלול להסגר ולא תהיה תשובה בכלל לתעופה האזרחית. אנחנו עושות ועושים מאמץ שהדבר הזה לא יקרה״.

 

נזכיר כי בישיבת הממשלה שהתקיימה ביום ראשון השבוע אישרו חברות וחברי הממשלה את ההצעה שהובילה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח״כ מרב מיכאלי בשיתוף שר החוץ, יאיר לפיד ושר האוצר, אביגדור ליברמן, לביטול החלטה 2050 שקבעה כי השדה המשלים לנתב״ג יוקם בעמק יזרעאל.

 

במסגרת ההחלטה הוטל על שרת התחבורה והבטיחות בדרכים להקים צוות היגוי בהובלת משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, שיבחן את החלופות להרחבת קיבולת התנועה האווירית הבין-לאומית מישראל ואליה.

 

הצוות יתייחס בכובד ראש לעבודה המקיפה שנעשתה עד כה בעניין זה, לצד בחינות היתכנות מחודשות, ובכלל זאת דרכים שונות להתמודד עם עומס הטיסות. הצוות יגבש תוך לא יאוחר מ-9 חודשים מיום הקמתו המלצה לפתרונות ויציג אותה בפני שרת התחבורה אשר תגיש את ההמלצות והדו״ח המסכם של צוות ההיגוי לממשלה.