רש״ת: הפסד תפעולי של כ-308 מיליון שקל ב-2024

בעקבות המלחמה וביטולי הטיסות רשות שדות התעופה עברה להפסד תפעולי של כ-308 מיליון שקל בסיכום שנת 2024. שרון קדמי, מנכ״ל רש״ת: ״שנת 2025 כבר מביאה איתה התאוששות, ואנו פועלים בצעדים נחושים לשיפור הפעילות, שדרוג השירות לנוסעים והובלת התעופה הישראלית קדימה״


10:28 ,07.04.2025 מאת: מערכת פורט2פורט

רשות שדות התעופה (רש״ת) פרסמה את דוחותיה הכספיים לשנת 2024, המשקפים את אחת השנים הקשות שידעה התעופה הישראלית מאז הקמת המדינה. השנה התאפיינה בפגיעה קשה בהיקפי הפעילות, בהכנסות וברווחיות, בעקבות מלחמת ״חרבות ברזל״ והשלכותיה.

 

מדוברות רש״ת נמסר כי ״המלחמה שהחלה ב־7 באוקטובר 2023 שיבשה באופן דרמטי את הפעילות בנתב״ג ובמעברי הגבול. רבעון רביעי מלא ללא פעילות סדירה הוביל לירידה חדה בהיקפי התעופה: במהלך 2024 עברו בנתב״ג כ־13.8 מיליון נוסעים בטיסות בינלאומיות - ירידה של כ־34% לעומת 2023, ויותר מ־40% פחות מהתחזיות שהיו ערב פרוץ הלחימה. טרמינל 1 הפסיק לפעול בתקופה זו, מה שהשפיע עוד יותר על היקף הפעילות והכנסות מחברות השכר והלואו־קוסט״.

 

רבעון רביעי: הפסד של 123 מיליון שקל

 

בהשוואה רבעונית ניכר שיפור מסוים ברבעון הרביעי של שנת 2024, לעומת הרבעון המקביל לו בשנת 2023, הרבעון בו אירעה מתקפת הטרור הרצחנית בשבעה באוקטובר ובעקבותיו פרצה המלחמה. ההפסד התפעולי ברבעון הרביעי של שנת 2024 קטן בכ-25% מ-270 מיליון שקל ברבעון הרביעי של שנת 2023, להפסד תפעולי של כ-203 מיליון שקל ברבעון הרביעי בשנת 2024. בשורה התחתונה ההפסד הצטמצם בכ-34% מהפסד של 186 מיליון שקל ברבעון הרביעי לשנת 2023, להפסד של כ-123 מיליון שקל ברבעון החולף. נתונים אלה מדגישים, לצד עומק פגיעת המלחמה בפעילות הרשות, את תחילת ההתאוששות.  

 

איתנות תפעולית בצל המשבר

 

לצד הקשיים, רש״ת שמרה על רציפות תפקודית: נתב״ג לא נסגר לרגע, הטיסות ההומניטריות, טיסות מטען וטיסות פינוי המשיכו לפעול - וכך גם המעברים היבשתיים למצרים ולירדן. ההנהלה ביצעה התאמות תקציביות נרחבות, קיצוצים רוחביים, הפסקת תשלומים קבועים לשוכרים מסחריים ועבודה מול ספקים במתכונת גמישה ומצומצמת.

 

התאוששות ב־2025: חזרתה של פעילות בינלאומית ועלייה בתנועת הנוסעים

 

ברבעון הראשון של 2025 ניכרת מגמת שינוי. חברות תעופה כמו קבוצת לופטהנזה, יונייטד, ITA,  אייר פראנס, וויז  ואחרות כבר חידשו את פעילותן בישראל. חלקן אף הגדילו תדירויות טיסה, והחלו לפעול גם ליעדים חדשים. בהתאם לכך, טרמינל 1 חזר לפעול בטיסות בינלאומיות של חברות לואו־קוסט - בעיקר לאירופה. ההערכה היא כי לקראת עונת הקיץ נראה התאוששות רחבה ומשמעותית יותר.

 

השקעה בעתיד: תוכנית פיתוח של כ-8  מיליארד שקל

 

למרות השנה הקשה, הרשות לא עוצרת - אלא מעלה הילוך. תוכנית הפיתוח לשנים 2025–2027 ואילך, שאושרה בממשלה, כוללת השקעות בהיקף של כ-8 מיליארד שקל לפיתוח מתקני הרשות, מתוכם כ־3.5 מיליארד שקל כבר מתוקצבים לביצוע, וביניהם: טרמינל 3: הרחבת הזרוע הצפונית והמזרחית - לצורך טיפול בעומסים עתידיים, טרמינל 1: פיתוח סביבתי, הרחבת שטחי מסחר ואולמות המתנה, רמון: התאמת התשתיות למעבר לוגיסטי ותיירות נכנסת, תקצוב נוסף עבור מסופי גבול: תכנון הקמת מסופים חדשים במעברי הגבול אלנבי ובגין, תוספת נתיבים והנגשה דיגיטלית. מדובר במהלך אסטרטגי שנועד להבטיח מענה לביקושים עתידיים, לשמור על מעמדו של נתב״ג כמרכז תעופתי אזורי ולהבטיח פתרונות לעשור הקרוב.

 

״נכנסתי לתפקידי כמנכ״ל רשות שדות התעופה בנובמבר 2024, בתקופה מורכבת במיוחד״, אומר המנכ״ל שרון קדמי. ״למרות זאת, אני מביט קדימה באמונה ובביטחון. העובדים שלנו, ההנהלה, ומערכת התעופה כולה - חזקים ונחושים. זו לא קלישאה - זוהי מציאות יומיומית של עשייה מקצועית, יציבה ואחראית. 2025 כבר מביאה איתה התאוששות, ואנו פועלים בצעדים נחושים לשיפור הפעילות, שדרוג השירות לנוסעים והובלת התעופה הישראלית קדימה״, סיכם קדמי.