משבר הקורונה: המכרז לפעילות אווירית יצא לדרך

משתתפי הוובינר שקיים אתר PORT2PORT ועסק בהובלה האווירית בשוק הישראלי חשפו כי השוק הישראלי זקוק ל-29 טיסות מטען שבועיות. רונן שפירא: אופטימי לגבי הסיוע הממשלתי לחברת אל על. אמיר שני: זיהינו את הסכנות האורבות לשוק כבר בתחילת מרץ


09:58 ,16.04.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

ובינר מקצועי שנערך ביום שני השבוע והתמקד ביבוא וביצוא בהובלה אווירית בזמן משבר הקורונה זכה להתעניינות שיא ולהשתתפות של מאות צופים. הוובינר, שנערך ביוזמת אתר PORT2PORT, כלל את אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, שגם הינחה את הפאנל, את גדי אריאלי, מנכ״ל מכון היצוא, ואת רונן שפירא, מנהלת חטיבת המטענים של אל על. 

 

הוובינר נפתח בסקירה קצרה ועדכנית שהעביר כל אחד מהשלושה. גדי אריאלי, מנכ״ל מכון היצוא, פתח ואמר כי מכון היצוא פתח חמ״ל שפתוח ליבואנים. אריאלי ציין את הבעיות הבוערות בפני היצואנים בעיקר בהן בעיות תפעול שוטף של התעשיינים, בעיות לוגיסטיקה ושרשרת ההובלה, וכן תכנון לקראת היום שאחרי משבר הקורונה תוך התחשבות בצמיחת החשיבות של פעילות דיגיטלית. אריאלי הזכיר כי למכון היצוא קרוב ל-40 נספחים כלכליים וסייע כי הם מסייעים ליצואנים וליבואנים וכי יש ביכולתם לסייע לעיתים. אריאלי ציין כי המכון מנהל מעקב מיוחד אחר המדינות המתפתחות לשם השתלבות בפעילות שם בעתיד. 

 

אריאלי ציין כי ההערכות הן שענף ההייטק יתרחב ביום שאחרי משבר הקורונה וכי השימוש בתקשורת דיגיטלית יתרחב וכי אפילו תערוכות יתקיימו אונליין. 

 

אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר: ״בתחילת מרץ העלינו על דגל את הסכנה שפעילות חברות התעופה ומטוסי הנוסעים ייעלמו בעקבות הסגרים שהוטלו ברחבי העולם, ובהערכת מצב שעשינו ביחד עם רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, גילינו כי אם טיסות הנוסעים ייעלמו יהיו חסרים לנו 29 מטוסי מטען בשבוע שיחסרו לשוק הישראלי ביבוא וביצוא. פנינו ביחד למשרד הכלכלה והאוצר וביקשנו להוסיף פתרון מהיר בדמות מכרז לפעילות המטענים עבור חברות התעופה הישראליות כדי שתהיה ליבואנים וליצואנים רשת ביטחון לפעילות. אומנם משרדי הממשלה עובדים יחסית לאט אבל ביום חמישי יצא מכרז של משרד הכלכלה לפעילות היצוא והיבוא האווירי של ישראל״.

 

שני התייחס גם לסגירת השערים האוויריים של ארה״ב וציין כי הדבר תרם רבות לעליית המחירים הגדולה שמאפיינת כיום את ההובלה האווירית. ״מטוסי המטען נעלמו בכל העולם והדבר הוביל לכך שהמחירים עבור מטוס מטען שילשו את עצמם״. 

 

גילינו כי אם טיסות הנוסעים ייעלמו ,יהיו חסרים לנו 29 מטוסי מטען בשבוע שיחסרו לשוק הישראלי ביבוא וביצוא. פנינו למשרד הכלכלה והאוצר וביקשנו להוסיף פתרון מהיר בדמות מכרז לפעילות המטענים עבור חברות התעופה הישראליות כדי שתהיה ליבואנים וליצואנים רשת ביטחון לפעילות. ביום חמישי יצא מכרז של משרד הכלכלה לפעילות היצוא והיבוא האווירי של ישראל

אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר

רונן שפירא, מנהל מחלקת המטענים של אל על, חשף כי החברה הפכה את צי המטוסים שלה למטוסי מטען, וכי כיום היא מפעילה שני שירותים עם שירות שלישי בדרך: 16 מטוסי דרימליינר שפועלים כמטוסי מטען לעת מצוא, ופועלים במסגרת רכבת אווירית לבייג׳ין ביבוא של מוצרי מיגון רפואי ולמעשה מעניקים הזדמנות יצוא לסין למעוניינים בכך. שפירא ציין כי החברה פתחה קו קבוע בקו תל אביב -הונג קונג עם מטוס דרימליינר. שפירא ציין כי בשבוע הבא החברה תחל בהפעלת 4 מטוסי 77 כמטוסי מטען לאחר שהורדו מהם מושבי הנוסעים עם קיבולת של חצי מטוס מטען כאשר הכוונה היא לחזק את הפעילות בקו ת״א - ניו יורק, ולתת מענה לטיסות צ׳רטר על פי דרישות השוק. 

 

שפירא הודה כי מחירי ההובלה עלו בצורה חדה אבל הדגיש כי המצב הינו כזה בשל היעדר פעילות יצוא אשר מאזנת את המחירים בין היבוא והיצוא. יצוא תוצרת חקלאית אינו קיים כעת, ציין שפירא.

 

צפו בוובינר ששודר בלייב ביום שני השבוע:

 

 

שפירא ציין כי העובדה שהמטוסים אינם מובילים כעת נוסעים אלא מטען בלבד הדבר מהווה למעשה הקלה על כל תחום הובלת המטענים כך שהגבלות יאט״ט על הובלת חומ״ס במטוסי נוסעים אינה תקפה, ובכך למעשה עולה רמת השירות שהחברה מספקת ללקוחותיה. ״החברה נערכת כיום לשמש כחברת מטען על כל 20 המטוסים שלה, וזאת עד אשר הנוסעים יחזרו״, ציין שפירא. 

 

שפירא התייחס גם לשאלות שהופנו אליו (מראש) מקרב המשתתפים והצהיר כי הוא אופטימי לגבי הסיוע הממשלתי הנדרש לחברה על מנת שתמשיך את פעילותה. ״גורמים רבים כולל בממשלה מבינים כעת את החשיבות של חברה לאומית חזקה שיכולה להתגייס במהירות תוך שימוש בצי המטוסים שלה להובלת ציוד חירום או לחילוץ אזרחים ישראלים ממדינות אחרות - משהו שאף חברה זרה לא היתה עושה, והכל תוך שיתוף פעולה מלא עם משרד הביטחון ועם המוסד״.