מכון פישר למחקר אסטרטגי אוויר וחלל חתם על הסכם לשיתוף פעולה עם חברת IATAS (International Air Traffic Automation Systems) הישראלית, המפתחת מערכות אוטומטיות לניהול תעבורה אווירית.
ההסכם נחתם בין מנכ"ל מכון פישר, תא"ל (מיל.) אברהם עשהאל, וראש המרכז למחקר תעופתי במכון פישר, סא"ל (מיל.) ערן רמות, לבין מנכ"ל IATAS, היזם ואיש ההייטק אורי שלוש.
שיתוף הפעולה המקצועי מתמקד במערכת של IATAS, המשפרת את בטיחות הטיסה בשדות התעופה – בייחוד הגדולים והעמוסים שבהם - ברחבי העולם. המערכת מסוגלת לנהל תעבורה אווירית צפופה, על מספר מסלולים פעילים, בבטיחות וביעילות, תוך חיסכון כלכלי משמעותי לחברות התעופה ולנמלי התעופה.
במסגרת שיתוף הפעולה יסייע מכון פישר במתן ייעוץ מקצועי לצוותי הפיתוח ובגישור בין המערכת, על יכולותיה ותכונותיה, לצרכנים הפוטנציאלים ברחבי העולם.
IATAS, הממוקמת באילת, מעסיקה טייסים, פקחי טיסה, מהנדסים ומתכנתים. החברה פיתחה מערכת חכמה ואוטומטית, מבוססת אלגוריתם, המיועדת לנהל את התעבורה האווירית בשדה התעופה, כפי שעושים פקחי הטיסה כיום.
המערכת מסוגלת לנהל את ההמראות, הנחיתות, התנועה על מסלולי ההסעה והמעברים בין מסלולי הסעה למסלולי ההמראה והנחיתה. המערכת מסוגלת להתמודד עם ניהול התעבורה האווירית הן בזמני שיגרה, לצמצם את המרווחים בין התנועות, ולאפשר בכך הגדלה של כמות המטוסים שפועלים בשדה ספציפי בזמן קצר יותר, ובכך לאפשר הגדלה של מספר הטיסות בכל שדה.
בנוסף, המערכת מסוגלת לפעול בזמני חירום שמחייבת סגירת מסלול וניתוב התנועה האווירית למסלול אחר וכן לתאם בצורה אוטומטית את הגעתם של כלל צוותי החירום לאירוע. זמני קבלת ההחלטות עבור בן אנוש, במיוחד בזמני לחץ וחירום, ארוכים לאין שיעור מהזמן שהאלגוריתם של המערכת מסוגל לקבל.