ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ איתן כבל קיימה דיון שעסק בתשתיות התעופה הפנים-ארציות ובפעילות שדה התעופה בהרצליה, לנוכח הכוונה לסגור את השדה ולהעביר את פעילותו.
בפתח הדיון הודיע כבל כי יקים ועדת משנה שתטפל בנושא, בראשות ח"כ יצחק וקנין, שעמד בראשות ועדת משנה דומה בכנסת הקודמת והוביל את הדיונים בחוק הטיס בעבר. כבל: "כל נושא התעופה נראה כאילו הוא בחצר האחורית, הגיע הזמן שנדע לאן אנחנו הולכים".
היו"ר הוסיף: "נושא הדיור, ובטח בנייה לזוגות צעירים, עומד בראש סדר העדיפויות של הוועדה, אבל כל עוד הבנייה לא מתקדמת אין סיבה להשתמש בבנייה כקרדום לחפור בו. אם הבנייה תתקדם, נפעל להסיר חסמים, אבל אם מדובר בפרויקט שיצא לפועל רק בעוד 20 שנה, אין סיבה לבצע שינויים כבר עכשיו".
מנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א) יואל פלדשו אמר כי הרצליה ושדה דב מספקים שירותים ל-95% מהתעופה הכללית בישראל. הוא הוסיף כי המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה לקדם הפעלה זמנית של השדה בהרצליה, בתנאי שהיועץ המשפטי לממשלה יאשר זאת, ורשות שדות התעופה (רש"ת) תעניק שיפוי (ערבות שתבטיח פיצוי לנפגעים מהתוכנית).
עם זאת, פלדשו ציין כי רש"ת הודיעה שלא תיתן שיפוי, למרות שבג"ץ קבע שאין לה שיקול דעת בעניין. באשר לחלופות אמר פלדשו, כי הן צריכות להיות במרכז, כי שם הביקוש. הוא הוסיף כי רת"א ורש"ת נכנסו להליך בדיקת חלופות. "אם שדה דב ייסגר ביוני 2016, גם השדה בהרצליה ייסגר", אמר והוסיף כי כרגע אין תחליף לשדה בהרצליה.
מנכ"ל רש"ת יעקב גנות אמר כי יש החלטת ממשלה לפינוי שדה דב והשדה בהרצליה. באשר להרצליה אמר גנות: "מדובר בשדה זמני, שהוא כזה הרבה זמן, ומתוקף היותו כזה יש התנגדות לתת שיפור. גם משרד האוצר וגם משרד התחבורה טענו שלא נותנים שיפוי בשדה זמני".
הוא הוסיף כי רש"ת יצאה למכרז לחפש חלופות לשדה ובמקביל ועדת התכנון הארצית אפשרה להפעיל את השדה בהרצליה באופן זמני. גנות ציין, כי עליו לבצע בצורה מוחלטת את החלטות בית המשפט לסגור את השדה ולהביא חלופות והוא מחכה להנחיות בעניין.
כבל העיר כי אכן מדובר בשדה זמני, אבל כבר 30-40 שנה שאנחנו מתעוררים כל בוקר ואומרים שזה שדה זמני.
ח"כ וקנין קרא לרש"ת לתת שיפוי להפעלת השדה בהרצליה: "אתם לא יכולים לקבל אחריות וגם להתנער ממנה", אמר.
ח"כ דוד ביטן התייחס לנושא המסוקים בהרצליה ואמר כי עיריית ראשון לציון מוכנה לקלוט אותם, ופועלת להגיש תוכנית מתאר לאישור שדה התעופה בעיר.
ח"כ ינון מגל אמר כי הוועדה צריכה לדאוג לתעופה אזרחי במרכז מלבד נתב"ג: "לא יעלה על הדעת שיהיה פה שדה אחד שירכז את כל הצרכים", אמר והוסיף כי לא יעלה על הדעת לסגור את שדה דב: "ישראל נכשלה בפיזור האוכלוסייה, אבל זה המצב ואין סיבה להקים שדות במגידו או בשדה תימן. צריך למצוא פתרונות לשדה בהרצליה, אבל זו שערורייה לסגור את שדה דב, כשברור שבמלחמה הבאה אין שדה תעופה במרכז הארץ".
ח"כ איילת נחמיאס-ורבין הזכירה כי במבצע "צוק איתן" היה איום על נתב"ג ולא היתה חלופה. לדבריה, גם אם ישתמשו בשדה דב, הוא לא חלופה לשדה בינלאומי ובסוף הצורך האמתי הוא בנייה של שדה בינלאומי נוסף בישראל.
ח"כ עיסאווי פריג כינה את המצב כ"משחקי טייקונים ונדל"ן, שרוצים לבנות 15,000 יחידות דיור בהרצליה".
ח"כ יעקב פרי: "אני רגיל להחלטות של חלם, אבל נראה לי שזה עובר כל דמיון. יושבת ממשלה ומקבל החלטה לסגור את שדה דב ביוני 2016 ואת השדה בהרצליה בלי חלופה, והחלופות שמאשרים לא מקובלות. זה נראה לי הזוי, לכן אני לא יודע מה להגיד, אם לסגור או לא לסגור – אני לא רואה פתרון לעניין. צריך להטיל על כל הגורמים להביא לנו אלטרנטיבות, ואם לא יהיה, אז לא לסגור".
האלוף (מיל.) הרצל בודינגר, שעמד בראש ועדה של משרד התחבורה לתשתיות תעופה, אמר כי אסור לסגור שדה תעופה עד שהשדה החלופי פתוח.
חברת מועצת עיריית רעננה, סימה פרי, ביקשה להביא את קולם של התושבים באזור ואמרה כי הם קמים כל יום ב-6:00 בבוקר לקול רעש המטוסים, ואיכות חייהם נפגעת.
היו"ר כבל סיכם את הדיון: "אף אחד לא מתנגד להאצת הבנייה, בטח ובטח בנייה לזוגות צעירים, אבל צריך לעבוד במקביל לקדם את הבנייה ולהפעיל את השדה כל עוד זה אפשרי ועד למציאת חלופה. בהרצליה יש פוטנציאל ל-15,000 יחידות דיור, אבל אני לא יודע מתי תונח הלבנה הראשונה. לכן, כל עוד אין אישור של רשויות התכנון להתחיל בבנייה, אסור לסגור את השדה בהרצליה".