אושרה התוכנית לשדרוג שדה התעופה בחיפה

על פי התכנית שאושרה ניתן יהיה להרחיב את היקף הטיסות עד לכמות של מיליון נוסעים בשנה. יחד עם זאת נדחתה הבקשה להאריך את מסלול השדה הקיים כך שיהווה שדה תעופה משלים לנתב״ג


11:55 ,15.11.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

הות״ל (הוועדה הלאומית לתשתיות) החליטה לאחרונה (23.10.23) לאשר את תוכנית תת״ל 80 א׳, שמסדירה ומרחיבה את השימוש בשדה התעופה הקיים בחיפה. לתוכנית הוגשו 36 השגות על ידי הרשויות המקומיות השכנות, ארגוני סביבה, יזמי נדל״ן ואחרים, ובהמשך היא תובא לאישור הממשלה. תכנית תת״ל 80א׳ הוכנה ביוזמת רשות שדות התעופה על ידי צוות בראשות משרד האדריכלים פרחי צפריר. 

 

התכנית, שמתפרסת על שטח של כ-125,000 דונם, קובעת את יעודי הקרקע, את שטחי הבנייה, את התנאים לרישוי הבנייה ועוד. בשנים האחרונות טסו משדה התעופה פחות מ-100,000 איש בשנה. על פי התוכנית, ניתן יהיה להרחיב את היקף הטיסות עד לכמות של מיליון נוסעים בשנה. 

 

קבוצת המשיגים, הכוללת את עיריית חיפה, רשויות עמק יזרעאל והתאחדות המלונות, ביקשה להאריך את מסלול השדה הקיים מ-1,326 מ׳ ל-2,100 מ׳, כך שיהווה שדה תעופה משלים לנתב״ג. תשובת חוקרת ההשגות בשם הות״ל, אילנה רודשבסקי, היתה שלא ניתן להגדיל את אורך המסלול ואת שדה התעופה עקב מכשולים קיימים בהם מנופי הנמל הימי, רכס הכרמל והקרבה לשדה התעופה הצבאי רמת דוד.

 

ההשגה של איגוד ערים אזור מפרץ חיפה, עליה חתום המתכנן טל רובין, עוסקת במפגעים הסביבתיים הצפויים להתעורר, או להתעצם, כתוצאה מאישור התוכנית: ״התכנית המוצעת בחרה להתעלם מעצם העובדה ששדה התעופה בחיפה נמצא בסמוך לריכוזי אוכלוסייה. אוכלוסייה זו, שסבלה מהמפגעים הסביבתיים החמורים בישראל, לא צריכה לקבל תכנון שממשיך את הכשלים והמפגעים מנתב״ג אל מפרץ חיפה. התוכנית במתכונת הנוכחית תהווה מפגע בריאותי, בטיחותי וסביבתי לתושבי המפרץ״. תשובת חוקרת ההשגות היתה ש״ניצול השדה הקיים במיקומו הנוכחי עדיף על סגירת שדה התעופה, שתוביל להקמתו באתר חדש - מה שיגרום לפגיעה משמעותית יותר״.