ק.א.ל מנסה להמריא למרות מטען כבד שהיא נושאת נגד בורוביץ'
בחברת ק.א.ל - קווי אוויר למטען, חברה להטסת מטענים, לא שוכחים ליו"ר מועצת המנהלים החדש של אל על, ישראל בורוביץ', את "בגידתו" בהם לפני כחצי שנה. אז הבטיח בורוביץ להעמיד לרשותם מטוס מטען, אך חזר בו ברגע האחרון
00:00 ,30.01.2005
בחברת ק.א.ל - קווי אוויר למטען, חברה להטסת מטענים, לא שוכחים ליו"ר מועצת המנהלים החדש של אל על, ישראל בורוביץ', את "בגידתו" בהם לפני כחצי שנה. אז הבטיח בורוביץ להעמיד לרשותם מטוס מטען, אך חזר בו ברגע האחרון. "הוא תקע אותנו, תקע אותנו יפה", אמר יו"ר ק.א.ל. איתן בן דוד.
ק.א.ל, שהוקמה על מנת ליצור תחרות בענף הטסת המטענים מול אל על, נאבקת כיום על קיומה. בימים אלה אמורה הנהלת החברה להציג לפני הבעלים תוכנית הבראה, זאת בנוסף לתוכנית הארגון מחדש שביצעה ב-2004.
וכך היה מעשה בורוביץ': "עד נובמבר הפעלנו שלושה מטוסי מטען. את המטוס השלישי תכננו להמשיך להחכיר מבורוביץ', אך לא רצינו להמשיך עם המטוס שהיה ברשותנו, מאחר ומטוס זה לא היה מתאים. ניהלנו משא ומתן עם בורוביץ' כדי לחכור ממנו את המטוס הנוסף, קלטנו טייסים והתארגנו להמשיך את פעילותנו עם שלושה מטוסי מטען. הפקדנו אפילו ערבות לטובת העניין. בספטמבר 2004 הודיע בורוביץ' לפתע, חד צדדית, כי הוא לא מעביר את המטוס לק.א.ל", משחזר בן דוד.
עם זאת, בן דוד מספיק ישר עם עצמו ואיתנו, כדי להודות כי לא ניתן לתלות את כל תחלואי החברה על מטוס אחד. "נקלענו למשבר חמור בתזרים מזומנים. המצב לא סימפטי, אך משופר לעין ערוך בהשוואה למצב במחצית השנייה של 2003 - בספטמבר של אותה שנה החל המשבר הגדול", המשיך ואמר.
בעלי החברה הם מועצת הצמחים - שאיחדה את מועצת הפרחים והירקות, וחברת ניר שיתופי. השליטה בניהול נמצאת בידי ניר שיתופי, אך חלוקת ההון היא 58%:48% לטובת מועצת הצמחים.
לדברי בן דוד החברה פנתה לבנקים כמו בנק לאומי, והגיעה להסדר לפיו תהיה הזרמה כספית ביחס של 1:2 בין מיחזור הלוואות להון בעלים. בתוכנית דובר על סיוע כולל של 9 מיליון דולר, מתוכו ישימו בעלי החברה 3 מיליון דולר, אלא שבדרך התברר כי חלק מהבעלים לא מוכנים לשאת בהוצאה הכספית, לכן הצטמצם היחס הכספי ל-1.5 מיליון דולר הון בעלים, מול 3 מיליון דולר מיחזור הלוואות הבנקים, הסדר שקיבל את אישור בית המשפט.
קיצוץ בשכר ופיטורים
הטיפול בבעיית תזרים המזומנים היה רק חלק מצעדי ההבראה שנקטה ק.א.ל. החברה פנתה לספקים וביקשה להוריד תעריפים, במקביל קיצצה בהוצאות השכר של העובדים והחלה בהליך של פיטורים.
קיצוצי השכר הסתכמו בשיעור של 15%-10% לכל עובד, בהתאם לדרגתו. בק.א.ל מועסקים כ-110 עובדים, מתוכם כ-35 אנשי צוות אוויר - קרי קברניטים, קצינים ראשונים ומהנדסי טייס.
קיצוץ השכר עורר גל של תרעומת, בעיקר בקרב אנשי צוות האוויר של החברה. בשיחות עם הנהלת החברה התבקשו אנשי צוות האוויר להציע דרך אלטרנטיווית לקיצוץ, ובלבד שהשורה התחתונה תהיה חסכון של כמיליון דולר בשנה בהוצאות השכר של החברה. סוכם כי הקיצוץ בשכרם ינוע בין 7% ל-12% בהתאם לדרגה.
בכוונת ק.א.ל לפטר 17 מעובדי החברה בארץ ובחו"ל עד סוף 2005, מהלך שהחל ב-2004, עם פיטוריהם של ששה עובדים. עפ"י תחשיבי החברה, היא סיימה את 2004 ברווח תפעולי של כחמישה מיליון, לעומת הפסד תפעולי של 7 מיליון דולר ב-2003.
אפריקה יוק
בסוף 2004 הפסיקה ק.א.ל את טיסות המטען שלה בקו אפריקה-אירופה. זאת לאחר שסוכן המטענים בקניה לא הצליח לגייס את ההיקף הכדאי להפעלת הקו מבחינה כלכלית. בכך נפגע מקור הכנסה נוסף של החברה אשר תפס נתח של 15% מפעילותה. העובדה שק.א.ל צמצמה את הקיבולת שלה ב-33% עקב המעבר להפעלת שני מטוסים בלבד, מיזערה במעט את הנזק שבאובדן השוק באפריקה.
ב-2004 החריפה עוד יותר התחרות בשוק הטסת המטענים מישראל לחו"ל וממנה. בנוסף לאל על, נאלצת ק.א.ל להתמודד עם טיסות מטענים של חברות תעופה זרות כמו פדרל אקספרס ו-DHL אשר החלה להפעיל טיסות באופן ישיר ארצה. לגבי התחרות עם אל על מוסיף בן דוד כי "אין דו שיח עם חברת אל על. ישנה תחרות. כל אחת מהחברות נלחמת כדי למלא את מטוסיה. אנו יותר מתחרים מאשר משתפים פעולה עם חברת אל על".
בימים אלה מגבשת הנהלת החברה תוכנית הבראה חדשה, אשר תשלים את הצעדים שנקטה ב-2004.
בתגובה נמסר כי "מדובר במשא ומתן מסחרי בין ארקיע לק.א.ל ואין אנו נוהגים להתייחס לנושאים אלה מעל דפי העיתון".
חשש בק.א.ל: הטייסים יעברו לאל-על
חברת ק.א.ל עלולה למצוא עצמה בקרוב, ללא מספר מספיק של טייסים ומהנדסי טייס, כדי להפעיל את שני מטוסיה. הסיבה: קורס לקליטת טייסים ומהנדסי טייס שאל על המתחרה פותחת עבור צי מטוסי המטען שלה מדגם בואינג 747-200. כ-120 טייסים ומהנדסי טייס, הגישו את מועמדותם לקורס, ביניהם אנשי צוות האוויר של חברת ק.א.ל.
יו"ר ק.א.ל, איתן בן דוד, מודע להשלכות אפשריות של המצב: "אם תהיה עזיבה ומעבר מאסיווי של טייסים ומהנדסי טייס שלנו לאל על, תיווצר בעיה". עם זאת, להערכתו מדובר במספר בודד אם בכלל של טייסים ומהנדסי טייס שייקלטו באל על, כך שהוא מקווה שהפגיעה בק.א.ל לא תהיה קריטית.
מבחינת אל על, קליטת כוח אדם מק.א.ל יאפשר לה "להרוג שתי ציפורים במכה אחת" - להחליש ולפגוע בחברה מתחרה להטסת מטענים; ולחסוך בכסף על הכשרת הטייסים, כיוון שמדובר בבעלי מקצוע מיומנים אשר מפעילים אותו דגם מטוס בק.א.ל.
לא תהיה זו הפעם הראשונה שחברת אל על מעבירה אליה טייסים מחברות תעופה מתחרות. כך לדוגמא, עוררה בזמנו אל על את כעסו של מי שמכהן היום כיו"ר מועצת המנהלים שלה, ישראל בורוביץ, כאשר שימש בתפקיד מנכ"ל ארקיע; זאת, משום שקלטה טייסים של חברתו דאז לקורסי ההשתלמות וההכשרה שלה.
מחברת אל על נמסר בתגובה, כי "החברה אינה מוסרת פרטים אודות מועמדים לקורסי הכשרה".
ק.א.ל, שהוקמה על מנת ליצור תחרות בענף הטסת המטענים מול אל על, נאבקת כיום על קיומה. בימים אלה אמורה הנהלת החברה להציג לפני הבעלים תוכנית הבראה, זאת בנוסף לתוכנית הארגון מחדש שביצעה ב-2004.
וכך היה מעשה בורוביץ': "עד נובמבר הפעלנו שלושה מטוסי מטען. את המטוס השלישי תכננו להמשיך להחכיר מבורוביץ', אך לא רצינו להמשיך עם המטוס שהיה ברשותנו, מאחר ומטוס זה לא היה מתאים. ניהלנו משא ומתן עם בורוביץ' כדי לחכור ממנו את המטוס הנוסף, קלטנו טייסים והתארגנו להמשיך את פעילותנו עם שלושה מטוסי מטען. הפקדנו אפילו ערבות לטובת העניין. בספטמבר 2004 הודיע בורוביץ' לפתע, חד צדדית, כי הוא לא מעביר את המטוס לק.א.ל", משחזר בן דוד.
עם זאת, בן דוד מספיק ישר עם עצמו ואיתנו, כדי להודות כי לא ניתן לתלות את כל תחלואי החברה על מטוס אחד. "נקלענו למשבר חמור בתזרים מזומנים. המצב לא סימפטי, אך משופר לעין ערוך בהשוואה למצב במחצית השנייה של 2003 - בספטמבר של אותה שנה החל המשבר הגדול", המשיך ואמר.
בעלי החברה הם מועצת הצמחים - שאיחדה את מועצת הפרחים והירקות, וחברת ניר שיתופי. השליטה בניהול נמצאת בידי ניר שיתופי, אך חלוקת ההון היא 58%:48% לטובת מועצת הצמחים.
לדברי בן דוד החברה פנתה לבנקים כמו בנק לאומי, והגיעה להסדר לפיו תהיה הזרמה כספית ביחס של 1:2 בין מיחזור הלוואות להון בעלים. בתוכנית דובר על סיוע כולל של 9 מיליון דולר, מתוכו ישימו בעלי החברה 3 מיליון דולר, אלא שבדרך התברר כי חלק מהבעלים לא מוכנים לשאת בהוצאה הכספית, לכן הצטמצם היחס הכספי ל-1.5 מיליון דולר הון בעלים, מול 3 מיליון דולר מיחזור הלוואות הבנקים, הסדר שקיבל את אישור בית המשפט.
קיצוץ בשכר ופיטורים
הטיפול בבעיית תזרים המזומנים היה רק חלק מצעדי ההבראה שנקטה ק.א.ל. החברה פנתה לספקים וביקשה להוריד תעריפים, במקביל קיצצה בהוצאות השכר של העובדים והחלה בהליך של פיטורים.
קיצוצי השכר הסתכמו בשיעור של 15%-10% לכל עובד, בהתאם לדרגתו. בק.א.ל מועסקים כ-110 עובדים, מתוכם כ-35 אנשי צוות אוויר - קרי קברניטים, קצינים ראשונים ומהנדסי טייס.
קיצוץ השכר עורר גל של תרעומת, בעיקר בקרב אנשי צוות האוויר של החברה. בשיחות עם הנהלת החברה התבקשו אנשי צוות האוויר להציע דרך אלטרנטיווית לקיצוץ, ובלבד שהשורה התחתונה תהיה חסכון של כמיליון דולר בשנה בהוצאות השכר של החברה. סוכם כי הקיצוץ בשכרם ינוע בין 7% ל-12% בהתאם לדרגה.
בכוונת ק.א.ל לפטר 17 מעובדי החברה בארץ ובחו"ל עד סוף 2005, מהלך שהחל ב-2004, עם פיטוריהם של ששה עובדים. עפ"י תחשיבי החברה, היא סיימה את 2004 ברווח תפעולי של כחמישה מיליון, לעומת הפסד תפעולי של 7 מיליון דולר ב-2003.
אפריקה יוק
בסוף 2004 הפסיקה ק.א.ל את טיסות המטען שלה בקו אפריקה-אירופה. זאת לאחר שסוכן המטענים בקניה לא הצליח לגייס את ההיקף הכדאי להפעלת הקו מבחינה כלכלית. בכך נפגע מקור הכנסה נוסף של החברה אשר תפס נתח של 15% מפעילותה. העובדה שק.א.ל צמצמה את הקיבולת שלה ב-33% עקב המעבר להפעלת שני מטוסים בלבד, מיזערה במעט את הנזק שבאובדן השוק באפריקה.
ב-2004 החריפה עוד יותר התחרות בשוק הטסת המטענים מישראל לחו"ל וממנה. בנוסף לאל על, נאלצת ק.א.ל להתמודד עם טיסות מטענים של חברות תעופה זרות כמו פדרל אקספרס ו-DHL אשר החלה להפעיל טיסות באופן ישיר ארצה. לגבי התחרות עם אל על מוסיף בן דוד כי "אין דו שיח עם חברת אל על. ישנה תחרות. כל אחת מהחברות נלחמת כדי למלא את מטוסיה. אנו יותר מתחרים מאשר משתפים פעולה עם חברת אל על".
בימים אלה מגבשת הנהלת החברה תוכנית הבראה חדשה, אשר תשלים את הצעדים שנקטה ב-2004.
בתגובה נמסר כי "מדובר במשא ומתן מסחרי בין ארקיע לק.א.ל ואין אנו נוהגים להתייחס לנושאים אלה מעל דפי העיתון".
חשש בק.א.ל: הטייסים יעברו לאל-על
חברת ק.א.ל עלולה למצוא עצמה בקרוב, ללא מספר מספיק של טייסים ומהנדסי טייס, כדי להפעיל את שני מטוסיה. הסיבה: קורס לקליטת טייסים ומהנדסי טייס שאל על המתחרה פותחת עבור צי מטוסי המטען שלה מדגם בואינג 747-200. כ-120 טייסים ומהנדסי טייס, הגישו את מועמדותם לקורס, ביניהם אנשי צוות האוויר של חברת ק.א.ל.
יו"ר ק.א.ל, איתן בן דוד, מודע להשלכות אפשריות של המצב: "אם תהיה עזיבה ומעבר מאסיווי של טייסים ומהנדסי טייס שלנו לאל על, תיווצר בעיה". עם זאת, להערכתו מדובר במספר בודד אם בכלל של טייסים ומהנדסי טייס שייקלטו באל על, כך שהוא מקווה שהפגיעה בק.א.ל לא תהיה קריטית.
מבחינת אל על, קליטת כוח אדם מק.א.ל יאפשר לה "להרוג שתי ציפורים במכה אחת" - להחליש ולפגוע בחברה מתחרה להטסת מטענים; ולחסוך בכסף על הכשרת הטייסים, כיוון שמדובר בבעלי מקצוע מיומנים אשר מפעילים אותו דגם מטוס בק.א.ל.
לא תהיה זו הפעם הראשונה שחברת אל על מעבירה אליה טייסים מחברות תעופה מתחרות. כך לדוגמא, עוררה בזמנו אל על את כעסו של מי שמכהן היום כיו"ר מועצת המנהלים שלה, ישראל בורוביץ, כאשר שימש בתפקיד מנכ"ל ארקיע; זאת, משום שקלטה טייסים של חברתו דאז לקורסי ההשתלמות וההכשרה שלה.
מחברת אל על נמסר בתגובה, כי "החברה אינה מוסרת פרטים אודות מועמדים לקורסי הכשרה".
עשוי לעניין אותך
התפלגות תנועת המטענים בנתב"ג לפי חברות בשנת 2004
בקרוב בכביש חוצה ישראל: תחנות שקילה לכלי רכב כבדים
מעבר סופה נפתח להכנסת סחורות לרצועת עזה
נמל אשדוד בשירות חדש - הקצאת "ידיים" 24 שעות ביממה
מעבדת בקטוכם פתחה סניף שרות בצפון הארץ
כחמש מאות מיליון ₪ שולמו על ידי החייבים שבועיים לפני מועד הסיום