פורום מטען אויר והנהלת ממן דנו בנושא הפרשי שקילה במשלוחי יצוא

בפגישה אשר נערכה אתמול עם מנכ"ל ממ"ן וצוות התפעול והכספים העלה אילן שחר, יו"ר פורום מטען אויר, את בעיית הפרשי המשקל במשלוחי היצוא בין הצהרת היצואן לשקילה אשר ממ"ן מבצעת על פי דרישת חברות התעופה


00:00 ,31.05.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

בפגישה אשר נערכה אתמול עם מנכ"ל ממ"ן וצוות התפעול והכספים העלה אילן שחר, יו"ר פורום מטען אויר, את בעיית הפרשי המשקל במשלוחי היצוא בין הצהרת היצואן לשקילה אשר ממ"ן מבצעת על פי דרישת חברות התעופה.
 
כידוע, לשקילת ממ"ן ישנה השלכה מיידית על גובה התשלום אשר משולם לחברת התעופה בגין ההובלה האווירית והיטלים. במידה והמשקל הפיזי (לפי שקילת ממ"ן) גבוה מהמשקל הנפחי, הרי שעלות ההובלה לחברת התעופה נקבעת לפיו ולכן על כל ק"ג בשקילה שגוייה, במידה והיא אכן שגוייה, משלם היצואן למוביל.
 
כמו כן, במידה וההובלה משולמת לפי משקל נפחי של המשלוח, עדיין לפקטור של שקילת ממ"ן ערך רב המשפיע על תשלום ההטלים לחברת התעופה של דלק ובטחון - כיום בין 0.50 ל- 0.60 סנט לק"ג, שהם מאד משמעותיים במיוחד במשלוחים גדולים.
 
שחר ציין שכלל הידוע לו, על פי נתוני ממ"ן בקרוב ל- 50 אחוז ממשלוחי היצוא מדווחים משקלים לא מדוייקים וכל יצואן או משלח הדורש בדיקה חוזרת. לדבריו, ממ"ן מבצעת, תוך התחייבות לביצוע, השקילה לא יאוחר מ-3 שעות מרגע הבקשה. (ממ"ן מבצעת כיול יומי של כל המשקלים).
 
אילן שחר ציין כי לפורום מטען אויר אין שום אפשרות לבדוק את נתוני ממ"ן, אך חובה על היצואנים להקפיד לשקול כל אריזה כולל המשטח ולהצהיר משקל נכון ולא מוערך.
 
הוא ציין שמומלץ גם להנחות את עמיל המכס לבצע שקילה חוזרת בכל סטייה של מספר אחוזים אשר נראה סביר. "ידוע לי כי יצואנים רבים מבצעים משלוח עם הערכת משקל. לדעתי הם שוגים בגישה וגורמים לעצמם נזק כספי, מכיוון שאין להם שום כלי להשוואה ותמיד שקילת ממ"ן היא זו אשר תקבע ובגינה ישלמו את עלות ההובלה", ציין שחר.