עו"ד שטרום קבע: אל על מונופול בהטסת נוסעים ליוהנסבורג, הונג קונג בנקוק ובומביי

כך הכריז לפני ימים אחדים הממונה על הגבלים עסקיים, דרור שטרום, לאחר בחינת היבטי התחרות בתחום; אל על בתגובה: " מדובר בהחלטה המתעלמת מטענות ומנתונים רבים שהציגה החברה בפני הממונה";באל על מתכוונים ללמוד את ההחלטה ולשקול את הצעדים שינקטו


00:00 ,31.10.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

כך הכריז לפני ימים אחדים הממונה על הגבלים עסקיים, דרור שטרום, לאחר בחינת היבטי התחרות בתחום; אל על בתגובה: " מדובר בהחלטה המתעלמת מטענות ומנתונים רבים שהציגה החברה בפני הממונה";באל על מתכוונים ללמוד את ההחלטה ולשקול את הצעדים שינקטו
 
לפני ימים אחדים קבע הממונה על הגבלים עסקיים, העו"ד דרור שטרום : "בהתאם לסמכותי לפי סעיף 26 א לחוק ההגבלים העסקיים אני מכריז בזה כי חברת אל על נתיבי אויר לישראל בע”מ היא בעלת מונופולין בהטסת נוסעים רגישי זמן ורגישי מחיר בשווקי התעופה האזרחית ליעדים : יוהנסבורג, הונג קונג, בנגקוק ובומביי".
 
כידוע, בתחום התעופה בישראל פועלות שלוש חברות תעופה ישראליות : אל על וחברת הבת שלה סאן דור נתיבי אויר לישראל בע”מ, ארקיע קווי תעופה ישראליים בע”מ וישראייר תיירות ותעופה בע”מ. בנוסף לחברות הישראליות, פועלות בחלק ניכר מקווי הטיסה בין ישראל ליעדים מחוץ לה חברות תעופה זרות. אלה מקיימות טיסות ממדינותיהן אל ישראל ובחזרה, וכן מיעדים אחרים - דרך מדינותיהן - אל ישראל ובחזרה.
 
עו"ד שטרום ציין שלאל על מעמד מיוחד בתחום התעופה בישראל. לדבריו, היא פועלת ברובם המכריע של הקווים הסדירים בין ישראל ליעדים מחוץ לישראל, ומחזיקה בנתחי שוק גבוהים בקווים אלה. "כוחה ומעמדה הדומיננטי של אל על שואב משניים : ראשית מכוחה בכל קו וקו מול הצרכן באותם קווים בהם היא אוחזת בנתח שוק גבוה, ושנית מכוחה המצטבר, בהיותה בעלת מגוון רחב של קווים, אל מול סוכני הנסיעות וציבור הנוסעים. במצב דברים זה, על כל רבדיו, נדרש מערך ההגבלים העסקיים להיבטי התחרות בתחום. לכך נפנה אני בהכרזה זו", ציין שטרום.
 
לטענת עו"ד שטרום, בשווקים נשוא ההכרזה – יוהנסבורג, הונג קונג, בנגקוק ובומביי – אל על היא החברה היחידה המקיימת טיסות סדירות ישירות. יחד עם זאת, בקווים אלה קיימות טיסות סדירות רבות לא ישירות, אשר חלקן מהוות תחליף לטיסותיה של אל על. הממונה ציין שבמסגרת הבדיקה שערך, נעשתה פנייה לכל החברות הזרות שחשב שהן רלוונטיות, הן לדעת אל על והן לפי האינדיקציות הקיימות בשוק.
 
בהסתמך על הבדיקה שערך קבע עו"ד שטרום שבחינת נתחי השוק ביעדים נשוא ההכרזה העלתה כי אל על אוחזת בנתחי השוק הבאים בשווקים הבאים :
 
בקו תל אביב – יוהנסבורג אל על היא החברה היחידה המקיימת טיסה סדירה ישירה. עם זאת, גם בהתחשב בכל הטיסות הלא - ישירות ליעד, לאל על נתח שוק של מעל ל - 90% הן עבור נוסעים רגישי זמן והן עבור נוסעים רגישי מחיר.
 
בקו תל אביב – בומביי אל על היא החברה היחידה המקיימת טיסה סדירה ישירה. עם זאת, גם בהתחשב בכל הטיסות הלא - ישירות ובטיסות השכר ליעד, לאל על נתח שוק של מעל ל - 80% עבור נוסעים רגישי זמן, ושל כ 80%- עבור נוסעים רגישי מחיר.
 
בקו תל אביב – בנגקוק אל על היא החברה היחידה המקיימת טיסה סדירה ישירה. עם זאת, גם בהתחשב בכל הטיסות הלא - ישירות ליעד, לאל על נתח שוק של מעל ל - 80% עבור נוסעים רגישי זמן, ומעל ל - 70% עבור נוסעים רגישי מחיר.
 
בקו תל אביב – הונג - קונג אל על היא החברה היחידה המקיימת טיסה סדירה ישירה. עם זאת, גם בהתחשב בכל הטיסות הלא - ישירות ליעד, לאל על נתח שוק של מעל ל - 90% הן עבור נוסעים רגישי זמן והן עבור נוסעים רגישי מחיר.
 
עו"ד שטרום הדגיש שבדיקות שנערכו הראו כי גם אם כוללים בבחינת נתח השוק של אל על טיסות לא ישירות ליעדים אחרים באותה מדינה בה מצוי היעד הנבחן, אין בכך לשנות את מסקנתו בדבר מעמדה המונופוליסטי של אל על בקווים ליעדים נשוא ההכרזה.
 
"אשר על כן, מתוקף סמכותי אני מכריז בזה כי חברת אל על היא בעלת מונופולין בהובלת נוסעים רגישי זמן ובהובלת נוסעים רגישי מחיר בשווקי התעופה שבין תל אביב ליעדים הבאים : יוהנסבורג, הונג קונג, בנגקוק ובומביי".
 
 
אל על בתגובה: נלמד את ההחלטה ונבחן צעדינו
 
אמיר שרף, היועץ המשפטי ומזכיר חברת אל-על, אמר בעקבות הכרזת הממונה על ההגבלים העסקיים, כי ההכרזה מתייחסת ל-4 יעדים בלבד של אל-על (בנגקוק, יוהנסבורג, בומביי והונג-קונג). "מדובר בהחלטה המתעלמת מטענות ומנתונים רבים שהציגה החברה בפני הממונה".
 
שרף הוסיף: "אל-על העלתה בפני הממונה טענה בדבר הסדרה ואכיפה בלתי שוויוניים בתחום התעופה, המתבטאת בבדיקת הממונה את אל-על בלבד מבלי לבדוק במקביל את החברות הזרות הרבות המהוות, ע"פ הקריטריונים שקבע הממונה עצמו בהחלטתו, מונופולין בקווים הרלוונטיים אליהן. ההסדרה הבלתי שוויונית מעמידה, כמובן, את החברה בעמדה נחותה מול מתחריה בניגוד לכללי המינהל הציבורי. יוזכר כי בנוגע לטענה זו הגישה החברה גם עתירה לבג"צ ".
 
לדברי שרף, החברה לומדת את ההחלטה ובוחנת את הצעדים שתנקוט ביחס להכרזה על רקע הפגמים שנפלו בה ובכוונתה להגיש בהקדם ערר על ההחלטה לבית הדין להגבלים עסקיים.