סיטרמן: משרד התחבורה מיישם צעדים חשובים בדרך לליברליזציה בענף התעופה

מנכ"ל משרד התחבורה ציין בפני ועדת הכלכלה כי בשנה וחצי האחרונות בלבד נחתמו הסכמי תעופה חשובים עם שמונה מדינות באירופה וכי המשרד מקיים שיחות אינטנסיביות עם האיחוד האירופי לקראת חתימה על הסכם


00:00 ,12.06.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

מנכ"ל משרד התחבורה ציין בפני ועדת הכלכלה כי בשנה וחצי האחרונות בלבד נחתמו הסכמי תעופה חשובים עם שמונה מדינות באירופה וכי המשרד מקיים שיחות אינטנסיביות עם האיחוד האירופי לקראת חתימה על הסכם
 
"משרד התחבורה מיישם את כל החלטות הממשלה בכל הנוגע לפתיחת השמים לתחרות ופועל בהתאם להמלצות 'ועדת סיטרמן' כפי שאושרו על ידי הממשלה", כך אמר היום מנכ"ל משרד התחבורה גדעון סיטרמן בוועדת הכלכלה של הכנסת, במסגרת דיון שהתקיים היום בנושא השמים הפתוחים.
 
מנכ"ל משרד התחבורה ציין כי משרד התחבורה מיישם כיום צעדים חשובים בדרך לליברליזציה בענף התעופה והגמיש משמעותית חסמי קיבולת ותדירות בשנתיים האחרונות, שהביאו לכניסתן של חברות תעופה חדשות בקווים לישראל וממנה.
 
סיטרמן מסר כי בשנה וחצי האחרונות בלבד נחתמו הסכמי תעופה חשובים עם שמונה מדינות באירופה המאפשרים לחברות תעופה נוספות של ישראל ומדינות אלה להפעיל טיסות סדירות ביניהן. מדובר בספרד, בריטניה, צרפת, רוסיה (מוסקבה), בלגיה, סלובקיה, איטליה ודרום קוריאה. כמו כן מתוכננים בחודשים הקרובים מגעים עם מדינות נוספות בהן אוקראינה, פולין, רומניה וארצות הברית.
 
סיטרמן הדגיש כי הליברליזציה בענף התעופה שמנהיג משרדו ומתן אפשרות לחברות תעופה ישראליות וזרות להתחרות על כל קווי התעופה לישראל וממנה תביא לירידת מחירי הטיסה ולהגדלת החשיפה של מדינת ישראל כיעד תיירותי.
 
מנכ"ל משרד התחבורה ציין כי הגברת התחרותיות בענף באה לידי ביטוי בנתוני שנת 2007, שהיתה שיא של כל הזמנים במספר הנוסעים והטיסות הבינלאומיות שעברו בנתב"ג עם 10.08 מיליון נוסעים, לעומת 8.482 מיליון בשנת 2005, עלייה של קרוב ל-19%.
 
סיטרמן אמר כי משרד התחבורה ורשות התעופה האזרחית פועלים כיום במרץ למימוש המלצות הוועדה הציבורית לסוגיית השמים הפתוחים. לדבריו, בתאום עם משרדי הממשלה האחרים, יושם בתוך פחות מעשרה חודשים חלק משמעותי מהמלצות הוועדה ובהם ביטול הבלעדיות של אל על בקווים סדירים שהיתה צוואר בקבוק משמעותי בדרך לפתיחת השמים לתחרות.
 
מנכ"ל משרד התחבורה מסר עוד כי משרדו מקיים שיחות אינטנסיביות עם האיחוד האירופי לקראת חתימה על הסכם גלובלי בין מדינות האיחוד לבין ישראל, וזאת לאחר שמזכר הבנה ראשון כבר נחתם עם נציבות האיחוד. לדבריו, ההסכם שייחתם יתאפיין בהדדיות וביכולת של שני הצדדים ליהנות מפירות ה"שמים הפתוחים".
 
נתוני של משרד התחבורה לשנת 2007 מצביעים על גידול משמעותי ברמת התחרות בענף ההובלה האווירית של נוסעים לישראל וממנה. מהנתונים מתברר כי בשנת 2005 הפעילו 33 חברות, סדירות סדירות לישראל וממנה. בשנת 2006, גדל מספרן של החברות הסדירות שפעלו בנתב"ג ל- 36 ובשנת 2007 הגיע מספר החברות הסדירות שהפעילו טיסות סדירות לישראל וממנה ל- 38.
 
סיטרמן מסר כי הגורמים העיקריים שהביאו לגידול ברמת התחרות במהלך 2007 הוא הוספת תדירויות לקיבולת מושבים על ידי חברות תעופה זרות המפעילות טיסות לישראל. לדבריו, במסגרת יישום מדיניות הליברליזציה בתעופה אישרה רשות התעופה האזרחית בקשות של חברות תעופה להגדלת תדירות גם כאשר אלה לא התחייבו מהסכם התעופה הבילטרלי.