נתניהו: דעתי על מדיניות השמים הפתוחים חיובית

"אני לא מסתיר את דעתי החיובית על מדיניות השמים הפתוחים, אך עלי ללמוד את הנושא לפרטי פרטיו. עד אז לא ניאבק עליו" - כך אמר בסוף השבוע שר האוצר, בנימין נתניהו, בכנס של משרד התיירות בעניין "מרכיב התעופה בחבילות התיור לישראל". לדבריו, הסוגיה עדיין לא הועלתה בפ


00:00 ,07.06.2005 מאת: מערכת פורט2פורט
"אני לא מסתיר את דעתי החיובית על מדיניות השמים הפתוחים, אך עלי ללמוד את הנושא לפרטי פרטיו. עד אז לא ניאבק עליו" - כך אמר בסוף השבוע שר האוצר, בנימין נתניהו, בכנס של משרד התיירות בעניין "מרכיב התעופה בחבילות התיור לישראל". לדבריו, הסוגיה עדיין לא הועלתה בפני ראש הממשלה, אריאל שרון.

לפי מדיניות השמים הפתוחים, תינתן אפשרות לכל חברת תעופה להטיס נוסעים לישראל בלי הגבלה. מדיניות כזו צפויה לפגוע בעיקר בחברת אל על.

שר התיירות, אברהם הירשזון, אמר: "שיתוף פעולה אזורי וחבילות תיור משותפות עם ירדן ומצרים משדרים שיש שקט באזור. וכשהאזור ייפתח - צריך שהכל יהיה פתוח". מנכ"ל המשרד, אלי כהן, גילה כי חברות תעופה מוזלות מעוניינות לטוס לישראל, בתנאים מסוימים.

בכנס נבדקה השאלה האם מחסור בטיסות מהווה מכשול בפני מיליוני תיירים המבקשים להגיע לישראל. המלונאים ונציגי חברות התעופה האשימו זה את זה בהפקעת מחירים. מנכ"ל לופטהנזה, עופר קיש, ביקש מהמלונאים: "אל תתערבו לי בעסקים. כשאני מלא - המחירים עולים. זו טיבה של כלכלה חופשית". מנכ"ל מלונות דן, עמי הירשטיין, הדגיש כי המלונות שגובים את המחירים הגבוהים ביותר הם אלה שמתמלאים ראשונים, ודרש תחרות חופשית גם בתחום התעופה.

נשיא התאחדות המלונות, אבי אלה, אמר כי דרושה ראייה רחבה וארוכת טווח בנושא התעופה. לדבריו, הוא לא בעד שמים פתוחים כי אם בעד מדיניות תעופה ליברלית, שבה כל חברת תעופה רשומה המעוניינת להביא תיירים ועומדת בקריטריונים, תוכל לטוס לישראל.

לדברי מנכ"ל ישראייר, סבינה בירן, ערב הפרטת אל על קיבלה הממשלה החלטה שבה נתנה לאל על מונופול על קווי התעופה הסדירים לתקופה ארוכה ובלתי קצובה. "כך עברו לבעלות אל על זכויות הטיס של ישראל, וכך מונופול פרטי החליף את המונופול הממשלתי בשוק שאין בו עדיין מתחרים. השמים סגורים, והמפתחות נמצאים בידי אל על", אמרה.

יו"ר דירקטוריון אל על, איזי בורוביץ, קרא לשיתוף פעולה בין כל הגורמים: "אנחנו מתפרנסים זה מזה ורוצים לעבוד יחד".



עמי אתגר, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל, טען שעיקר התיירות לישראל היא תיירות קבוצתית - חלקה בקבוצות של אלפים וחלקה בעשרות - ומקומות אין, גם בגלל מחסור בטיסות וגם בשל המחירים הגבוהים.



לדברי הירשזון, אם צוות העבודה הבין-משרדי שמונה להחליט בעניין השמים הפתוחים לא יוכל להגיע להסכמה, יהיה צורך בהצעת חוק.