נשיא לשכת המסחר חיפה: הפסיקו לקרקע את שדה התעופה הבינ"ל בצפון

גד שפר: כבר 14 שנים שאנחנו מחכים למימוש תוכנית שהוכרז עליה כפרויקט לאומי. חשש מעיכובים בעקבות העלאת חלופה נוספת: בסיס חיל האוויר ברמת דוד


00:00 ,11.08.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

גד שפר: כבר 14 שנים שאנחנו מחכים למימוש תוכנית שהוכרז עליה כפרויקט לאומי. חשש מעיכובים בעקבות העלאת חלופה נוספת: בסיס חיל האוויר ברמת דוד
 
נשיא לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון, גד שפר, אומר כי המגזר העסקי בצפון יתמוך בכל חלופה שתיבחר כדי שסוף סוף יפעל בצפון הארץ שדה תעופה בינלאומי, שכה חיוני לכלכלת האזור, אולם הוא חושש כי הפרסומים האחרונים, לפיהם תומך שר התחבורה, ישראל כ"ץ, בבסיס חיל האוויר ברמת דוד כחלופה הולמת להקמת שדה התעופה הבינלאומי בצפון, יותר מאשר מנחת מגידו או שדה התעופה הקיים בחיפה, מעוררת חשש שיהיו עיכובים נוספים במימושה של התוכנית.
 
במכתב לשר התחבורה אומר נשיא לשכת המסחר חיפה והצפון כי כל תוכנית מעשית להקמת שדה תעופה בינלאומי בחיפה תתקבל בברכה, אולם "אנו חוששים שהעלאת חלופות נוספות תפתח את התהליכים מראשיתם, ותמשיך מצב בלתי נסבל, שבו אחרי 14 שנות בירוקרטיה אנחנו נותרים קרחים מכל הצדדים – בלי שדה תעופה בינלאומי, בלי הרחבה של הנמל ועם גבנון, המונע פיתוח הולם של שטחי מסחר ותעשייה במפרץ חיפה. בינתיים, כאשר במשך שנים לא עושים דבר, שדה התעופה הקיים מנוון, בעלי מטענים משתמשים בנתב"ג – עידוד נוסף למעבר פעילות עסקית למרכז הארץ". נחיצותו של שדה תעופה בינלאומי בצפון הוכחה שוב ושוב, והגיע הזמן למימוש ההחלטות והתוכניות, אומר שפר.
 
שפר אומר כי המגזר העסקי בצפון מלווה בדאגה סאגה בת 14 שנות בירוקרטיה, שעדיין אין רואים את סופה. שפר מזכיר כי ההחלטה על תכנון שדה תעופה בינלאומי בחיפה והפעלתו במשולב עם נמל ימי התקבלה במאי 1995. לדברי שפר, במשך חמש שנים נערכו סקרים שונים, הממשלה החליטה על הפרטת שדה התעופה בחיפה ובמאי 2000 נקבעה תמ"א 15, המאשרת את שדה התעופה של חיפה כשדה תעופה מדרגה 2 שיענה על ביקושים לטיסות בינ"ל עד לונדון ובירות סקנדינביה.
 
לדברי שפר, בתכנון ובבדיקות הושקעו מיליונים רבים של שקלים והבדיקות נמשכו על מנת לבדוק את אפשרות הארכת מסלול ההמראה ל-2,400 מטר, מהם כ-500 מטר בתוך הים. ביולי 2002 הכריזה ממשלת ישראל על הרחבת שדה התעופה בחיפה כפרויקט לאומי. ההכרזה אושרה שוב בפברואר 2003. מאז הכרזות אלה התנהלו בעיקר ויכוחים ודיונים שלא הובילו לצעדים מעשיים, טוען נשיא לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון.
 
בהמשך לסאגה, לפני שלוש שנים החל משרד התחבורה לנקוט צעדים להפיכת המסלול בן 2,400 מטרים במגידו, בבעלות משרד הביטחון, לשדה התעופה הבינלאומי שישרת את חיפה. זו היתה גם המלצת ועדת בודינגר השנה.
 
עיריית חיפה, שהתנגדה תחילה, הודיעה על הסרת התנגדותה, אם יועבר הסכום עליו החליטה הממשלה לפיתוח תשתיות הנמלים, 800 מיליון דולר, לפיתוח נמל חיפה. אבל לא היתה התקדמות גם במימוש החלופה של מגידו, ומאחר שכך, לא הוסרו גם המגבלות שהוטלו על פיתוח אזור מפרץ חיפה, מגבלות שלקחו בחשבון את פיתוח שדה התעופה הבינלאומי במפרץ חיפה, באורך המסלול המרבי, כולל המסלול לתוך הים.