נמשך הויכוח האם קיים תיאום חיובי הובלה אווירית בין אל-על וק.א.ל

עו"ד שמואל גרוסמן, המייצג את שלושת ארגוני סוכני המכס וחברות השילוח הבינלאומיות, פנה ב- 14 בינואר 2003 במכתב תגובה אל מר שלמה אלישר, מנהל אגף כלכלה ותכנון במשרד התחבורה, בנושא תאום הובלה אווירית בין חברות התעופה אל-על וק.א.ל.


00:00 ,19.01.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
למערכת העתון "שי ספנות ותעופה" נמסר כי עו"ד שמואל גרוסמן, המייצג את שלושת ארגוני סוכני המכס וחברות השילוח הבינלאומיות, פנה ב- 14 בינואר 2003 במכתב תגובה אל מר שלמה אלישר, מנהל אגף כלכלה ותכנון במשרד התחבורה, בנושא תאום הובלה אווירית בין חברות התעופה אל-על וק.א.ל. במכתבו, דורש עו"ד גרוסמן כי משרד התחבורה יציג מהן הפעולות שבהם נקט על מנת ליישם את החלטת הממשלה משנת 2000 שלפיה יש לבטל את הפטור הגורף הקיים בחוק ההגבלים העסקיים, שעל פיו הסדר שכל פעילותיו נוגעים לתובלה בינלאומית בים או באוויר, אינו נחשב להסדר כובל אסור על פי חוק.

כזכור, העניין החל במכתב ששלח עו"ד גרוסמן ,ב- 12 לנובמבר 2002, אל שרי התחבורה והאוצר. במכתב, הביע עו"ד גרוסמן את התרעמותם של שלושת ארגוני סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל על נושא תיאום חיובי ההובלה בין חברות התעופה אל-על וק.א.ל. ב- 25 לדצמבר 2002 נתקבל מכתב התשובה מאת מר שלמה אלישר, שהופנה אל עו"ד גרוסמן.

במכתבו, מציין מר אלישר כי הוא מתנגד לקביעתו של עו"ד גרוסמן הקובעת שמאחר וההודעות שנשלחו על ידי שתי חברות התעופה אל קהל לקוחותיהן היו זהות אזי היה תיאום בין החברות. מר אלישר מדגיש במכתבו את החשיבות שבכניסתה של חברת ק.א.ל לענף בכך שהיא תרמה לירידה דרסטית במחירי ההובלה ולשיפור ברמת השירות. מר אלישר מוסיף כי מחירי ההובלה ירדו כתוצאה מהתחרות, בלמעלה מ- 50%, וכי ייתכן כי הם ירדו לרמה שמתחת לסף הכדאיות של החברות ולכן הן מחפשות מעת לעת דרכים בכדי להעלות את ההכנסות ולשפר את הרווחיות.

עוד הוסיף מר אלישר במכתבו כי מבנה התעריפים בהובלת משטחי מטוס בסחר הטרנסאטלנטי נקבע היסטורית. על פי מבנה התעריפים, המתחשב רק במספר המשטחים ולא במשקלם, הגיוני שחברות התעופה תגבלנה את משקל המשטח עד לרמה מסויימת ותגבנה תעריף נוסף מעבר למשקל זה. קביעת המשקל המקסימלי של משטח אשר מעליו יש תוספת חיוב לפי ק"ג, מבוסס על נתונים ממוצעים בינלאומיים של משקלות משטחים ולא פרי הסכמה בין אל-על וק.א.ל , מנמק מר אלישר.

מר אלישר מסיים מכתבו בקביעה כי אין מקום למסקנה שהחברות פעולות כקרטל ולכן, כשם שמשרד התחבורה לא התערב כאשר רמת המחירים ירדה בלמעלה מ- 50% בקו מארה"ב לישראל, כך לא סביר שהם יתערבו כאשר חברות התעופה מעלות במידת מה את תעריפיהן בכדי להגיע לאיזון כלכלי.

כאמור, ב- 14 בינואר 2003 הגיב עו"ד גרוסמן, בשם שלושת ארגוני סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, למכתבו של מר אלישר. להלן עקרי הדברים :

עו"ד גרוסמן מגיב בכותבו כי דווקא מורכבות מבנה התעריפים מחייבת את המסקנה שיהיה שוני בתעריפים, כפועל יוצא מקיומה של תחרות, אם מתקיימת תחרות. החשש הכבד כי העלאת החיובים הזהה, תואמה בין שתי החברות, מתחזק לנוכח ההודעה שפורסמה לפני כשנה על ניהול "מגעים מתקדמים חשאיים למיזוג בתחום הטסת המטענים", בין אל-על וק.א.ל.

עו"ד גרוסמן מוסיף כי בנסיבות העניין, ניתן לצפות כי משרד התחבורה יתייחס באופן שונה להודעות החיובים הזהות ולא יפטור את העניין בהכרה בזכותן של החברות להעלות את תעריפיהן . עו"ד גרוסמן הדגיש כי הקבילה שהוצגה אינה מתייחסת לעצם העלאת המחירים, אלא לתיאום העולה מן הזהות המוחלטת של הודעות שתי החברות על חיוביהן החדשים.

עו"ד גרוסמן מציין כי אין כל התייחסות במכתבו של מר אלישר להחלטת הממשלה מיום 16.8.2000, לבטל את הפטור הגורף הקיים בחוק ההגבלים העסקיים על פיו הסדר שכל פעילותיו נוגעים לתובלה בינלאומית בים או באוויר, אינו נחשב להסדר כובל אסור על פי החוק. ככל הידוע, גם הממונה על הגבלים עסקיים חזר והביע את עמדתו כי אין מקום לפטור בהיקפו הקיים ויש לפעול לצמצומו.

על כן, מבקש עו"ד גרוסמן לקבל מידע המציין מהן הפעולות שנקט בהן משרד התחבורה לביצוע החלטת הממשלה מלפני שנתיים וחצי לבטל את הפטור הגורף; האם הוגשה הצעת חוק לתיקון סעיף 3(7) לחוק ואם לא, מה מעכב את הגשת הצעת החוק?. בנוסף, מבקש עו"ד גרוסמן לברר מהן הפעולות שבכוונת משרד התחבורה לנקוט על מנת להשלים את ביצועה של החלטת הממשלה, כאמור, לרבות לוח הזמנים המתוכנן לעניין זה.