נמשך הגידול בתחרות בענף ההובלה האווירית

בשנת 2008 הפעילו 42 חברות תעופה טיסות סדירות לישראל וממנה, לעומת 38 חברות בשנת 2007. סיטרמן: צפוי שמגמת הגידול בתחרות תמשך גם במהלך שנת 2009


00:00 ,14.01.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

בשנת 2008 הפעילו 42 חברות תעופה טיסות סדירות לישראל וממנה, לעומת 38 חברות בשנת 2007. סיטרמן: צפוי שמגמת הגידול בתחרות תמשך גם במהלך שנת 2009
 
גידול חסר תקדים ברמת התחרות בענף ההובלה האווירית של נוסעים לישראל וממנה נרשם במהלך 2008, לעומת שנת 2007. כך הודיע היום מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, גדעון סיטרמן.
 
מדובר בהמשך מגמת הגידול ברמת התחרות בענף ההובלה האווירית שהואצה בשנים האחרונות, בעקבות מדיניות הליברליזציה שמנהיגים שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז  ומנכ"ל משרדו בענף ההובלה האווירית.
 
סיטרמן ציין כי במהלך 2009 צפוי המשך גידול ברמת התחרות כתוצאה מתוכניות חברות התעופה זרות להפעיל טיסות סדירות לישראל וממנה ומהמשך הפעילות של חברות שהחלו להפעיל טיסות סדירות במהלך 2008. לדבריו, גורם נוסף העשוי לקדם את התחרות הוא כניסתן של חברות ארקיע וישראייר לפעילות בקווים חדשים דוגמת קו תל אביב - קייב שבו ארקיע צפויה להפעיל טיסות סדירות, במקביל לחברות אל על ואארוסוויט.
 
מהנתונים עולה כי בשנת 2008 הפעילו 42 חברות תעופה טיסות סדירות לישראל וממנה, לעומת 38 חברות בשנת 2007, 36 בשנת 2006 ו-33 חברות בשנת 2005 שהפעילו טיסות סדירות לישראל וממנה.
 
תנועת הנוסעים בנמל התעופה בן גוריון הגיעה בשנת 2008 לשיא של כל הזמנים והסתכמה ב-11.1 מיליון נוסעים, לעומת 10.1 מיליון בשנת 2007, 8.8 מיליון ב-2006 ו-8.4 מיליון נוסעים בשנת 2005.
 
מנכ"ל משרד התחבורה ציין כי אחד הגורמים העיקריים לגידול ברמת התחרות בשנתיים האחרונות הוא הוספת תדירויות וקיבולת מושבים על ידי חברות זרות רבות הטסות לישראל שאושרו על ידי רשות התעופה האזרחית במשרד התחבורה.
 
שלוש חברות התעופה המובילות שהגדילו את תדירויות הטיסות וקיבולת המושבים בשנת 2008 באופן בולט הן חברות טורקיש איירליינס, דלתא איירליינס וטרנסאארו.
 
כלכלן רשות התעופה האזרחית, דני מורג מסר כי גורם נוסף לעלייה ברמת התחרות הוא הגידול במספר החברות המפעילות טיסות נוסעים סדירות לישראל וממנה. עשר חברות תעופה הפעילו טיסות סדירות לישראל וממנה עד לשנת 2007 החלו בהפעלת טיסות סדירות לישראל במהלך השנתיים האחרונות. מדובר בחברות בריטיש מידלנד, טומפסון פליי מבריטניה, קוראן אייר, ניו אקסיס, ג'ט אייר מבלגיה, יורופליי מאיטליה, סקיי יורופ מסלובקיה, קורס אייר מצרפת ושתי חברות נוספות מרוסיה.
 
הגידול בקיבולת המושבים הכללית שנרשמה לחברות הסדירות הזרות במהלך 2008 הגיע ל-18%, לעומת שנת 2007. חברת אל על הגדילה את קיבולת המושבים במהלך השנתיים האחרונות באופן שולי. הגידול בקיבולת המושבים של החברות הזרות והעובדה שהקיבולת של אל על לא גדלה משמעותית הובילו לירידה חדה בחלק השוק של אל על מכלל תנועת הנוסעים הבינלאומית בנתב"ג.
 
אחד המדדים המצביעים על הגידול המשמעותי ברמת התחרות הוא מספר הקווים בהם מופעלות טיסות סדירות על ידי שלוש חברות תעופה או יותר במקביל. כיום מופעלים 6 קווים כאלה, לעומת קו בודד שפעל במהלך השנים שקדמו לשנת 2008. ששת הקווים הם: תל אביב – ניו יורק, תל אביב – פריז, תל אביב – לונדון, תל אביב – רומא-מילנו ותל אביב – מדריד. אחוז תנועת הנוסעים בקווים אלה מסתכם בכ-45% מכלל תנועת הנוסעים בקווים הסדירים לישראל וממנה.