מתחממת התחרות על מטעני הקירור בנתב"ג

לאחרונה החלה ממן בהגדלת שטח מטעני הקירור בשטחה. רש"ת לממן: השינויים נעשו ללא אישור ומהווים הפרה יסודית של החוזה. רש"ת דורשת להחזיר המצב לקדמותו. ממן בתגובה: התנהלותה של רש"ת תמוהה – מתערבת בסכסוך מסחרי שיש לאשדוד בונדד


00:00 ,18.05.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

לאחרונה החלה ממן בהגדלת שטח מטעני הקירור בשטחה. רש"ת לממן: השינויים נעשו ללא אישור ומהווים הפרה יסודית של החוזה. רש"ת דורשת להחזיר המצב לקדמותו. ממן בתגובה: התנהלותה של רש"ת תמוהה – מתערבת בסכסוך מסחרי שיש לאשדוד בונדד
 
לידי מערכת port2port הגיעה סדרת מכתבים בין רשות שדות התעופה (רש"ת) לבין חברת ממן מסופי ניטול ומטען בע"מ הנוגעת להרחבת פעילותה של ממן בתחום הייצוא החקלאי.
 
על פי מכתביה של עו"ד רינה פאר, המשנה ליועץ המשפטי של רש"ת, לחברת ממן מתברר כי ממן בחרה לאחרונה להגדיל את שטח מסוף המטענים המקורר שלה, על חשבון מקום שהיה מוקדש עד כה למטענים כלליים. עו"ד פאר כותבת במכתבה כי "ביצוע האמור לעיל ללא קבלת אישור הרשות מהווה הפרה של סעיף 11(ב') לחוזה והפרה יסודית של החוזה".
 
רש"ת מציינת במכתבה שלושה שינויים בולטים בייעוד שטחה של ממן: האחד בחלקו הדרומי של מבנה המסוף המרכזי, השני תוספת למבנה הראשי של המסוף. והשלישי – הפיכתו של החלק המזרחי של סככת המטענים הכלליים המזרחית לאולם קירור עבור מוצרים מתכלים. עו"ד פאר כותבת כי "כל תוספות הבנייה והשינויים נעשו ללא אישור הרשות, נתגלו ע"י הרשות באקראי ולא קיבלו את אישור הרשות עד עצם היום הזה".
 
רש"ת אף מתייחסת במכתביה לחברת אשדוד בונדד אשר מפעילה מסוף מטענים המיועד לטיפול במטענים מקוררים בלבד. רשת כותבת כי "חברת ממן, משיקוליה, מצאה לנכון לנצל חלק מהשטחים שהועמדו לשימושה לצורך טיפול במטענים הדורשים קירור. לצורך כך הקימה, ללא פנייה בבקשת אישור מאת הרשות וללא אישור הרשות כמתחייב מחוזה ההרשאה, מבנים ומתקנים והשקיעה בקירורם. בסמוך לסיום עבודות הסבת השטחים בתחומה, פנתה ממן לרשות בדרישה להקצות עבורה שטחים נוספים, מכיוון שקיימת מצוקת מקומות אחסון עבור מטענים הכלליים. חברת ממן בחרה, משיקוליה היא, להרחיב במידה ניכרת את פעילותה בתחום של מטענים מקוררים, ובד בבד להפנות טענות כלפי הרשות, כי נוכח מצוקת השטחים לאחסון של מטענים כללים, נוצרת פגיעה בציבור לקוחותיה".
 
רש"ת אף כתבה במכתבה לבא כוחה של ממן כי "השינויים האמורים לעיל נעשו, באופן לא מפתיע, לקראת המועד שבו חברת אגרקסקו, אשר עבדה יחד עם חברת אשדוד בונדד בהפעלת המסוף החקלאי עד לחודש יולי 2005, עזבה את המסוף באופן מלא".
 
עו"ד פאר אף כותבת בתגובה למכתב של ממן כי "מתקיימת במרשתך האימרה 'הפוסל – במומו פוסל" וכן כותבת פאר "העלאתן של טענות אלה מעידה כאלף מונים על תפקיד 'הקוזק הנגזל' אותו היא מבקשת לעצמה".
 
בנסיבות הללו, כותבת המשנה ליועץ המשפטי של רש"ת, "ממן מתבקשת להפסיק כל פעילות באתרים האמורים, ולהחזיר את מצבם לקדמותו".
 
 
רש"ת: הנושא בהליך משפטי
 
מרשות שדות התעופה נמסר הבוקר שעו"ד רינה פאר, המשנה ליוהמ"ש לרשות עוסקת, בין היתר, בכלל הנושאים המסחריים של הרשות ומהווה חולייה מקשרת בין פרקליטות המדינה על כל שלוחותיה, לבין רשות שדות התעופה. "פניותיה של הגב' פאר מייצגות את עמדת הרשות, הן בצד העובדתי, כפי שהועלה ע"י אנשי הרשות הנוגעים בדבר, והן בצד המשפטי".
 
דובר רש"ת הוסיף: "מאחר שעניין הטיפול במטענים בנתב"ג נמצא בעיצומם של הליכים משפטיים שהגישו כל המעורבים בנושא (למעט הרשות והמדינה) זה נגד זה- מנועה הרשות מלהגיב לגופו של עניין".
 
 
אשדוד בונדד: נסיון לא חוקי לפגוע לכאורה בתחרות
 
מנכ"ל אשדוד בונדד, רועי שלזינגר, סיפר בראיון ל-port2portכי "ממן החליטה על דעת עצמה  כי היא בונה מתקן צינון נוסף. יש כאן ניסיון לא חוקי לכאורה לפגוע בתחרות, לפגוע באשדוד בונדד ובציבור לקוחותיה, וכל זאת על חשבון ציבור המשתמשים של ממן. ממן מתעלמת מרש"ת באופן עקבי ופוגעת בציבור המשתמשים שלה, כשהיא מנצלת את עובדת היותה מונופול".  שלזינגר הוסיף כי חברת אשדוד בונדד ממצה את כל הצעדים המשפטיים העומדים לרשותה וכי החברה פנתה לבית המשפט העליון ולרשות שדות התעופה על מנת לאכוף את החוק. כמו כן אשדוד בונדד עתרה לבג"צ בכוונה להסיר את ההגבלות ממסוף המטענים שלה ולהפוך אותו למסוף מטענים כללי. לדבריו, אשדוד בונדד תפעל בכל הדרכים החוקיות העומדות לרשותה, כדי לגבות מממן מחיר כבד על התנהלותה הדורסנית, כפי שמשתקפת במכתבי רש"ת אליה.
 
 
ממן בתגובה: התנהלותה של רש"ת תמוהה
 
"ממן דוחה מכל וכל את ניסיונותיה של רשות שדות התעופה להתערב במחלוקת מסחרית בין אשדוד בונדד לבין אגרקסקו ועושה ככל שאל ידה לאלץ את אגרקסקו לעבוד עם ספק שלא לפי בחירתה החופשית", הגיב הבוקר דובר ממן.
 
אלי דלאל, מנכ"ל ממן, מציין כי תמוהה ביותר התנהלותה של רשות שדות התעופה בענין זה והעמדה החד צדדית שהיא נוקטת במחלוקת זכיין (אשדוד בונדד) לבין לקוח עיקרי שלו סוגיה אשר מתבררת בימים אלו בבית המשפט.
 
"בשל העמדה החד צדדית שמפגינה רשות שדות התעופה והתעלמותה מתנאי הזיכיון של ממן, הגישה ממן בימים אלו תביעה לבית המשפט כנגד רשות שדות התעופה על מנת שבית המשפט יכריע בסוגיה. יש להדגיש", מוסיף דלאל, "כי לממן אישור לעסוק בכל סוגי המטענים לרבות טיפול במטענים חקלאיים וממן עוסקת בהם מאז היווסדה".