משרד התחבורה: פיילוט למערכת חדשנית שתאפשר לזהות מטוס עוין או טייס הנמצא תחת איום של טרוריסטים

בפיילוט שיחל מחר ישתתפו שש מדינות: ישראל, ארצות הברית, צרפת, אנגליה, קנדה ואתיופיה. המערכת הייחודית פותחה באלביט מערכות כלקח מאירועי ה-11 בספטמבר בארה"ב


00:00 ,03.03.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

בפיילוט שיחל מחר ישתתפו שש מדינות: ישראל, ארצות הברית, צרפת, אנגליה, קנדה ואתיופיה. המערכת הייחודית פותחה באלביט מערכות כלקח מאירועי ה-11 בספטמבר בארה"ב
 
משרד התחבורה יחל ממחר בניסוי מערכת חדשנית שנועדה לזהות מטוסים אזרחיים המבקשים להיכנס למרחב האווירי של מדינות ישראל או טייסים הנמצאים תחת איום של טרוריסטים. כך הודיע היום שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז.
 
המערכת הייחודית שפותחה באלביט מערכות כלקח מאירועי ה-11 בספטמבר בארה"ב מאפשרת לאמת מבעוד מועד את זהות המטוס המגיע לישראל ולוודא כי הצוות שמטיס את המטוס אינו נמצא תחת איום של טרוריסטים.
 
בפיילוט שיחל מחר בבוקר (שלישי) משתתפות שש מדינות המפעילות טיסות לישראל: ארה"ב, צרפת, אנגליה, קנדה ואתיופיה. בניסוי ייקחו חלק גם חברות התעופה הישראליות. בתום הפיילוט שיימשך כחודש יופקו הלקחים הנדרשים ובתוך מספר חודשים תופעל המערכת בקרב כל חברות התעופה הטסות לישראל.
 
יצוין כי גורמי ביטחון ממדינות מערב אירופה שבחנו לאחרונה את המערכת החדשנית הביעו שביעות רצון מתפקודה ויעילותה של המערכת החדשה.
 
לצורך תפעול המערכת הוקם באגף הביטחון של משרד התחבורה מרכז מבצעי לאבטחת התעופה הפועל 24 שעות ביממה. המרכז מפקח אחר כניסת מטוסים למרחב האווירי של מדינת ישראל בהיבט הביטחוני.
 
המערכת החדשה מתמקדת ביצירת קוד פוזיטיבי סודי שהטייס נדרש להעביר טרם כניסתו למרחב האווירי של ישראל ואימות זהותו על ידי מערכת קרקעית מיוחדת.
 
כל טייס שיטיס מטוס נוסעים לישראל בטיסה אזרחית סדירה או בטיסת צ'ארטר יהיה חייב להצטייד בכרטיס חכם אישי. כאשר יתקרב המטוס לתחום האווירי של מדינת ישראל יידרש הטייס לבצע הליך זיהוי בעזרת הכרטיס מול מערכת בקרה.
 
השר מופז ציין כי ישראל היא הראשונה בעולם במציאת פתרונות מעשיים לאיומי הטרור מסוג ה-11 בספטמבר. לדבריו, מערכת הקוד הפוזיטיבי מבטיחה זיהוי ודאי של הטייס בכל מצב.
 
שר התחבורה הוסיף כי מערכת החדשנית תמנע תופעה של החזרת טיסות לשדה המוצא או הפנייתן לנחיתה ביעד אלטרנטיבי, כתוצאה מהיעדר מידע המונע את כניסתן למרחב האווירי של ישראל. לדבריו, הפעלת המערכת תצמצם גם את הצורך להזניק מטוסי קרב ליירוט הטיסות, שלגביהן קיים חוסר במידע.