מעתה גם מטוס איירבאס 380 יכול לנחות בנתב"ג

בימים אלו הושלם שיפוץ מסלול 26-08 בנתב"ג, שיפוץ שהחל באמצע חודש ספטמבר והסתכם בהשקעה של כ-24 מיליון שקל; חיזוק המסלול יאפשר נחיתת מטוס הענק איירבס 380; גבי אופיר: פרויקט זה הינו רק דוגמא אחת להשקעות השוטפות של רש"ת בתשתיות ובבטיחות טיסה


00:00 ,28.02.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

בימים אלו הושלם שיפוץ מסלול 26-08 בנתב"ג, שיפוץ שהחל באמצע חודש ספטמבר והסתכם בהשקעה של כ-24 מיליון שקל; חיזוק המסלול יאפשר נחיתת מטוס הענק איירבס 380; גבי אופיר: פרויקט זה הינו רק דוגמא אחת להשקעות השוטפות של רש"ת בתשתיות ובבטיחות טיסה
 
חטיבת תכנון והנדסה של רשות שדות התעופה השלימה את שיפוץ ושיקום מסלול 08-26 ("המסלול השקט") בנמל התעופה בן גוריון על פי המועד המתוכנן, והוא חזר לפעילות ביום ראשון 26 בפברואר 2006. המסלול המשוקם נסגר לנחיתות והמראות מאמצע ספטמבר 2005 למשך כ- 5 חודשים לרגל עבודות שיפוץ ותחזוקה בהשקעה כוללת של כ-24 מיליון שקל. עבודות השיפוץ של המסלול, שאורכו 3.6 ק"מ, כללו קרצוף האספלט הקיים, טיפול וחיזוק שכבות המצעים הנמצאות בבסיס המסלול, סלילה מחדש של שכבות האספלט, חיזוק השוליים, פירוק והרכבה של תאורת המסלול, צביעה ועוד.
 
גבי אופיר, מנכ"ל רשות שדות התעופה, מסר כי מסלול 08-26 הינו המסלול הארוך ביותר בנתב"ג והוא משמש בעיקר להמראות כבדות של טיסות טרנסאטלנטיות ומטוסי מטען. השיקום המסיבי האחרון שלו התבצע לפני 20 שנה ולאחר תקופת שירות ארוכה זו חייב מצבו שיקום וחיזוק כאשר בהיבט הבטיחותי התבטא הדבר בהעלאת רמת היציבות של האספלט הסלול. חיזוק המסלול בשיקום הנוכחי יאפשר שימוש גם במטוס החדש איירבס 380 שהושק לאחרונה ושמתוכנן להשתלב בפעילות התעופתית במהלך השנים הקרובות. המסלול המחוזק יוכל לשמש כמובן גם מטוסים עתידיים רחבי גוף בעלי תכונות דומות. עוד מסר אופיר כי פרויקט זה הינו רק דוגמא אחת למשאבים הרבים אותם משקיעה הרשות בהשקעות שוטפות בתשתיות ובבטיחות טיסה.
 
פרויקט שיקום המסלול התאפיין גם בהיבט סביבתי כלכלי: בוצע במהלכו שימוש חוזר בחומר האספלטי שקורצף מהמסלול לצורך הכנת עמדות חירום לכבאיות, חיזוק שוליים, דרכי פטרולים ודרכי שירות למתקני ניווט שונים. כמו כן בוצעו מספר עבודות הנדסיות שתכליתן העלאת רמת בטיחות הטיסה והמטוסים המשתמשים במסלול. במקביל, במשך ביצוע הפרויקט נבדקו כל החומרים שסופקו ושנעשה בהם שימוש באתר על ידי מעבדה מוסמכת לעמידה בתקנים המחייבים.
 
עם סיום עבודות שדרוג המסלול ופתיחתו מחדש לאחר כחמישה חודשים תשוב תבנית התפעול של נתב"ג למתכונתה הרגילה. כידוע, בעקבות השבתת המסלול נאלצה רשות שדות התעופה להפעיל את נתב"ג באמצעות מסלול אחד בלבד וכתוצאה מכך נחשפו איזורים מסוימים למפלסי רעש חריגים בעוד שמעל איזורים אחרים פסקה לחלוטין הפעילות האווירית.
 
הפרויקט במספרים

להלן קצת נתונים על הפרוייקט: קרצוף אספלט קיים: כ-300,000 מטר מרובע; שימוש חוזר באספלט שפורק: כ-100,000 מטר מרובע; חיזוק התשתית מתחת לאספלט: כ-160,000 מטר מרובע; אספלט חדש במספר שכבות ובשטח כולל של כ-700,000 מטר מרובע; טיפול בגופי תאורת מסלול: כ-1,000 יחידות.