סוכני המכס והמשלחים נגד העלאת תעריפי הטסת המטען

שרי התחבורה והאוצר אישרו העלאה של 13% בהטסת ובאחסנת מטען אווירי החל מ-1 באפריל 2014 לאור דרישות ביטחון מוגברות


13:49 ,31.12.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים רואים בחומרה רבה את החלטת שרי האוצר והתחבורה להעלות ב-13% את תעריפי ההטסה והאחסנה של מטען אווירי לחו"ל החל מ-1 באפריל 2014 לאור דרישות אבטחה מחמירות.

 

ההחמרה בדרישות הביטחון מגיעה מהרשויות האמריקאיות בנוגע לשינוע מטען אווירי לארצות הברית, אולם הן יחולו על כלל שינוע המטען. את העלייה אישרו השרים ישראל כץ ויאיר לפיד לאור דרישת השב"כ, לאור הצורך לממן רכישת ציוד, כגון מכונות שיקוף חדשות, שיעמדו בדרישות הביטחון.

 

עיקר העלות תחול על היצואנים ועבורם מדובר במכה קשה, שכן לאורך כל שנת 2013 הם נאבקים בהיחלשות הדולר.

 

אמר אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר ויו"ר ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים: "אני לא רואה את זה (את העלאת התעריפים) עין בעין כמוהם. אני בעד ביטחון ומכיר בחשיבותו, אולם אני רואה בחומרה רבה שהגופים הממונים על הביטחון, כמו השב"כ ומשרד התחבורה, שמגלגלים כל דבר שזז לגופו על היצואן, בטח ובטח בתקופה בה היצואנים סופגים פגיעה קשה מאוד בגלל המצב הכלכלי. אי אפשר כל דבר לגלגל כל דבר על היצואנים ולהגיד שהביטחון קובע את התנאים".

 

שני הוסיף: "הגופים שמבצעים את עבודת הביטחון הם שצריכים למצוא את מקורות המימון. מי שלקח וקיבל את ההחלטה, זו המדינה. והמדינה היא שצריכה לבוא עם הפתרונות. להעלות את ההוצאות דרך התעריפים ולגלגל אותם על היצואנים זה ההחלטה הכי קלה".

 

עד כמה העלות תבוא לידי ביטוי בפועל עבור היצואנים?

"צריך לשים לב לערך הטובין. אין לי מושג כמה זה יתבטא באחוזים. אם מחפשים את הפיפס של שער הדולר, שייתן ליצואן אוויר לנשימה, כל היטל וכל הקשחה היא כבדה, נקודה. מדובר בהוצאות כבדות, שאין מי שישלם עבורן, כשהיצואן לא יכול לגלגל את ההוצאה על מישהו אחר".