בראיון מיוחד למערכת PORT2PORT אומרת סיגל מנהיים-קצוביץ', מנכ"לית סוויספורט, כי אם משרדי האוצר והתחבורה לא ימצאו פתרון לעלויות הנוספות והחריגות הכרוכות בנוהלי ביטחון המסופים, היא מתכוונת לפנות לבג"ץ. מנהיים-קצוביץ': כבר שנה אנחנו מנהלים תהליך של בקשת החזר על הוצאות הביטחון השוטפות ולא נוכל לעמוד בעלויות שנדרשות מאיתנו על מנת לעמוד בדרישות הביטחון החדשות
הניסיונות של הטרור העולמי להכות בבירות מדינות המערב באמצעות חבילות נפץ ששוגרו מתימן, החמירו לאחרונה את נהלי הביטחון הנוגעים למטענים היוצאים ממדינת ישראל. המשמעות, הגדלה משמעותית בהוצאות הכספיות של מסוף המטענים.
נציין כי כיום קיימים ארבעה גופים המבצעים הנחיות ביטחון: חברת אל על אשר אחראית לביטחון התעופה בחו"ל, רשות שדות התעופה שתחת סמכותה הביטחון בטרמינל 3 לנוסעים ולמזוודות ושני מסופי המטען, סוויספורט וממן, אשר מבצעים את ביטחון המטען היוצא מהארץ, כל אחד באופן עצמאי.
"המצב הנוכחי הוא אבסורד", טוענת סיגל מנהיים-קצוביץ', מנכ"לית מסוף המטענים סוויספורט בנתב"ג. במכתב ששיגרה לאחרונה למנכ"ל משרד התחבורה יעקב גנות, היא דרשה את התערבותו בנושא הדרישות והעלויות הכספיות הכרוכות בבטיחות המטענים. "חברת סוויספורט", לדבריה, "מימנה השקעה ראשונית גבוהה במיוחד של כשני מיליון שקלים רק עבור הוצאות הביטחון וזאת בנוסף לעלות שוטפת של 3.5 מיליון שקלים. " ועתה מתבקשת החברה להגדיל את השקעותיה בלא פחות מ- 50%" מציינת מנהיים-קצוביץ'.
במכתב תשובה ששלח גנות, הוא מבהיר כי הביטחון הוא חלק מעלויות הייצור של "המוצר" שסוויספורט מוכרת. "אני מוחה על זה" אומרת בתגובה מנהיים-קצוביץ', "המוצר שאני מוכרת זה שירותי ניטול ואחסנה של מסוף מטענים והביטחון הוא לא חלק מובהק מהמוצר הזה" היא ציינה באוזני כתב PORT2PORT.
"במדינת ישראל שירותי הביטחון הכלליים מנחים את כל הגופים שעוסקים בענף בכל הנוגע לביטחון. הם מכתיבים את הכללים וקובעים את התהליכים. כל הגופים חייבים לעבוד על פי ההנחיות שלהם מה שאינו מאפשר לנו שליטה על חלק זה של המוצר" אומרת מנהיים-קצוביץ' ומוסיפה "המדינה מממנת את הוצאות הביטחון לנוסעים ולמטען בטרמינל 3, ו-60% מהוצאות הביטחון של ארקיע, ישראייר ואל על בחו"ל ואת הוצאות המכס בייבוא. לכן, נוצר מצב אבסורדי שמיום שסוויספורט התחילה לפעול, היא למעשה מתמודדת עם נושא הביטחון ללא תמיכה מהמדינה".
לדבריה, כבר לפני שנתיים פנו שירותי הביטחון למסופי המטענים בבקשה להחמיר את נוהלי הביטחון, אך הדבר לא נעשה, כי גם הם הבינו שלחברות סוויספורט וממן אין את המשאבים להשקיע בביטחון. עתה, ציינה מנהיים-קצוביץ', לאחר האיומים הגלובלים האחרונים, חוזרים ומבקשים לכפות את החמרת הנהלים על מסופי המטען.
נציין כי בתחילת החודש הבא צפוייה מנהיים-קצוביץ' להיפגש עם מנכ"ל משרד התחבורה כדי להציג בפניו את טענותיה. "כבר שנה אנחנו מנהלים בשקט ובסבלנות משא ומתן על קבלת החזר הוצאות ביטחון ראשוניות במסוף שנחשבות על ידי גורמי הביטחון למחמירות ביותר בעולם התעופה. עכשיו כשנושא המטענים בעולם שוב עולה לכותרות מבקשים להחמיר את הנהלים וכמובן לממן אותם מכספנו"
"סוויספורט הפעם לא תוותר" קובעת מנהיים – קצוביץ' בנחרצות. אם צריך, נפנה גם לבג"ץ.
בפנייתה למשרד התחבורה, מבקשת מנהיים-קצוביץ' לא רק שיממנו את הוצאות הביטחון של סוויספורט אלא ימצאו פתרון גורף לבעיה ואף מציעה רעיונות אופרטיביים: סיבסוד חלק מעלויות הביטחון, כפי שמסבסדים לכל הגופים האחרים והעברת הבידוק הביטחוני לכל מסופי המטען לאחריות המדינה.
לדבריה של מנהיים-קצוביץ', ההחמרות עלולות לפגוע בשירות ללקוחות. "העובדים בביטחון הם עובדים מקצועיים ועלויות הגיוס וההכשרה שלהם גבוהות, ככל שההנחיות מחמירות והמצוקה הכספית מכבידה,כך המצוקה על רמפת הייצוא תהיה גדולה יותר. כשאין מספיק כוח אדם וההנחיות מוגברות זה יעכב את פעולות הייצוא".
נזכיר כי, שר התחבורה, ישראל כץ, הודיע לאחרונה, כי החליט להקים רשות ממלכתית לאבטחת התעופה הישראלית. לאור החלטתו, הודיע מנכ"ל אל על, אליעזר שקדי, כי אל על מתכוונת להפסיק מתן שירותי האבטחה לחברות התעופה הישראליות האחרות החל ה-31 במרץ 2011.
סוויספורט: אם משרדי האוצר והתחבורה לא ימצאו פתרון לעלויות הכרוכות בנוהלי ביטחון המסופים, נפנה לבג"ץ
בראיון מיוחד למערכת PORT2PORT אומרת סיגל מנהיים-קצוביץ', מנכ"לית סוויספורט, כי אם משרדי האוצר והתחבורה לא ימצאו פתרון לעלויות הנוספות והחריגות הכרוכות בנוהלי ביטחון המסופים, היא מתכוונת לפנות לבג"ץ. מנהיים-קצוביץ': כבר שנה אנחנו מנהלים תהליך של בקשת החזר
00:00 ,13.12.2010
עשוי לעניין אותך
לראשונה: UPS ערכה ועידה שנתית ללוגיסטיקה
בכירי רשות החברות הממשלתיות ביקרו בנמל חיפה
מערכת ה-TOS בנמל חיפה מתרחבת גם למערב הנמל
הנמלים נכנסו לנוהל סופה
משרד התחבורה: מונה ממלא מקום מנהל חדש לרשות הלאומית לבטיחות
דב מרום: ההוראות בנמל חיפה עלולות לגרום לעיכובים במטעני הצובר